| کد مطلب: ۱۱۲۶۴۱۶
لینک کوتاه کپی شد

نگاه جبهه اصلاحات به تعامل با مسعود پزشکیان در پاسخ به «آرمان ملی»:

دنبال سهم خواهی نیستیم

آرمان ملی- حمید شجاعی: پیشتازی مسعود پزشکیان در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری در مشارکت 40 درصدی مردم با بیش از 10 میلیون رای و رفتن به دور دوم نشان داد که وی در صورت مشارکت بیشتر مردم دارای قابلیت‌های بیشتری در قامت یک رئیس‌جمهور است. کاندیدای مورد حمایت اصلاح‌طلبان که ارتباط مشخص و تعریف شده‌ای با این جریان دارد. حال نکته اینجاست چگونه است اصلاح‌طلبانی که همواره در مشارکت بالای مردم پیروز انتخابات بودند امروز در مشارکت حداقلی نیز توانسته‌اند دور اول را با پیروزی پشت‌سر بگذارند. مساله این است که آنها توانسته‌اند بخشی از رای جریان رقیب را با خود همراه کنند و رای ریزشی جریان رقیب حاکی از همین مساله است. در همین راستا روز گذشته نشست خبری جبهه اصلاحات با حضور آذر منصوری(رئیس جبهه اصلاحات)، جواد امام (سخنگوی جبهه اصلاحات) و ابراهیم اصغرزاده (رئیس کمیته سیاسی جبهه اصلاحات) و همچنین با حضور اصحاب رسانه برگزار و مواضع تازه‌ این جبهه از زبان اعضای هیات رئیسه بیان شد.

دنبال سهم خواهی نیستیم

* در چارچوب حقوق ملت تعامل می‌کنیم

بسیار مطرح می‌شود که دولت پزشکیان دولت سوم روحانی است یا اگر پیروز شود از افراد مختلفی از جمله افرای از دولت روحانی یا اصلاح‌طلبان در کابینه استفاد  خواهد کرد در همین راستا سخنگوی جبهه اصلاحات در خصوص این مساله به «آرمان ملی» گفت: اصلاح‌طلبان در انتخابات 92 و 96 نشان دادند که اولویت برای آنها منافع ملی بوده و پاسخ این سوال را با حمایت از آقای روحانی دادند. ضمن اینکه در جای خود نقد خود را نیز به عملکرد آقای روحاتی داشتند. جواد امام افزود: امروز هم انتخاب آقای دکتر پزشکیان با همین نگاه و استدلال صورت گرفته و نگاه جریانی و  حزبی در درجه دوم اهمیت قرار دارد و در درجه اول از آنچه  که تامین‌کننده منافع ملی و خاستگاه اکثریت جامعه باشد قطعا استقبال می‌کنیم و اینکه فکر کنیم در این شرایط حتما باید به هر قیمتی اصلاح‌طلبان وارد قدرت شوند با این نگاه باید یک کاندیدای کاملا حزبی معرفی می‌کردیم، ولی از اینکه ما مطالبه‌گر واقعیت‌ها  و خواست اکثریت جامعه باشیم نیز عدول نخواهیم کرد. رئیس جبهه اصلاحات هم اظهار داشت: معیار ما برای مواجهه با دولت آقای پزشکیان ا‌ن‌شاءا... بعد از پیروزی حقوق ملت و حق حاکمیت ملی است و حقوقی که نادیده گرفته و شده و جامعه‌ا‌ی که این حقوق را مطالبه می‌کند. نوع مواجهه ما با آقای پزشکیان سهم‌خواهی نیست، هر چند کاندیدای اختصاصی جبهه  اصلاحات است. آذر منصوری گفت: مطلوب ما این است که بتوانیم کاندیدای حزبی داشته باشیم  و امیدوارم  اصلاح‌طلبان از این تعدد حزبی نجات پیدا کنند و به یک حزب واحد برسند و اصولگرایان نیز به یک حزب واحد برسند و واقعا رقابت حزبی باشد که در این کشور تعیین‌کننده باشد.  وی افزود: اگر ما در این انتخابات بیشتر از آقای پزشکیان احساس مسئولیت نکنیم، کمتر نمی‌کنیم چرا که در یک  شرایط دشوار آمدیم و این راهبرد را در انتخابات اتخاذ کردیم. منصوری بیان کرد: لذا هم در چارچوب حقوق ملت تعامل پیشا انتخابات خواهیم داشت و هم تعامل پسا انتخابات خواهیم داشت. اتفاقا نوع مواجهه ما با جامعه هم اینگونه است که تکلیف مردم فقط رای دادن نیست بلکه دفاع از ایشان پس از انتخابات هم هست و ما هم به عنوان جبهه اصلاحات می‌خواهیم از این رای در انتخابات دفاع کنیم و برای آن چارچوب تعیین کردیم و نوع تعامل خود را با دولت پس از انتخابات مشخص می‌کنیم،  از اول هم گفتیم که ما زیربار کاندیدای نیابتی و اجاره‌ای نمی‌رویم برای اینکه فکر می‌کنیم باید مسیری را برویم که بتوانیم در قبال رای مردم خودمان هم پاسخگو باشیم. از سوی دیگر رئیس کمیته سیاسی جبهه اصلاحات نیز بیان کرد: منطق جبهه اصلاحات را خانم منصوری گفتند که چارچوب جبهه است، اما من دبیر کل انجمن مهندسان هستم همچنان که خانم منصوری دبیر کل حزب اتحاد و آقای امام نیز دبیر کل حزب ایثارگران هستند. ابراهیم اصغرزاده گفت: من به‌عنوان دبیر کل انجمن مهندسان با هر گونه دولت ائتلافی مخالفم و اصلا نمی‌پذیریم و دلیلی ندارد و به همین دلیل هم گفتیم که نامزد نیابتی را نمی‌پذیریم. لذا ماموریت‌ها و چشم‌اندازی که دولت او تشکیل می‌دهد کاملا باید اصلاح‌طلبانه باشد. ما به هیچ  وجه با یک پروژه شکست‌خورده‌ای که کشور را به اینجا کشانده، شریک نمی‌شویم. ما 20 درصد خود را جزؤ آن 60 درصد می‌دانیم یعنی 80 درصد. بنابراین انتظارمان از دولت آینده به کارگیری روش‌های کارشناسی است برای اینکه کشور را روی ریل درست بازگرداند.

*رای سلبی یا ایجابی؟

دور دوم انتخابات یک دوقطبی میان پزشکیان و جلیلی شکل گرفته که برخی معتقدند در آن باید روی نقاط قوت و ایجابی پزشکیان کار کرد تا رای خاموش را وارد صنحنه نمود؛ اما برخی دیگر بر این باورند که باید روی وجه سلبی سعید جلیلی در جامعه تمرکز کرد تا جامعه به‌خاطر نیامدن جلیلی به پزشکیان رای دهد. در این خصوص آذر منصوری گفت:  من معتقدم این مساله ترکیب سلبی و ایجابی است و اساسا عرصه انتخابات عرصه تعارف نیست. ما باید بگوییم که چرا فکر می‌کنیم به‌دلایل ایجابی آقای دکتر پزشکیان اگر به ریاست جمهوری برسد به نفع کشور و مردم است و شیوه حکمرانی اصلاح می‌شود و چرا اگر طرف مقابل بیاید کشور در ورطه  خطرناکی قرار می‌گیرد. منصوری بیان کرد: ما ناگزیریم که وجه سلبی طرف مقابل را بگوییم. ما مجبوریم به جامعه بگوییم که شما باید انتخاب کنید بین رویکردی که وقتی دختران و زنان ما در جامعه کتک می‌خورند می‌گوید «ما شرمنده زنان و دختران کشورمان هستیم و این ما هستیم که باید کتک بخوریم» با رویکردی  که هم حجاب‌بان می‌گذارد و از طرح نور دفاع می‌کند و لایحه سختگیرانه عفاف و حجاب را می‌دهد و می‌گوید این از عمق راهبردی ما نشأت می‌گیرد.» این فعال سیاسی اصلاح‌طلب عنوان کرد: ما رویکردی را در سیاست خارجی اتخاذ می‌کنیم  که احساس می‌کنیم کاملا به نفع کشور است، تعامل با دنیا و استفاده از ظرفیت‌های دنیا  و متوقف کردن نگاه یکسویه به شرق . لذا حتما رویکرد سلبی در این انتخابات بسیار مهم است و اساسا  در انتخابات رویکرد سلبی جواب می‌دهد و اگر قرار است که آن 60 درصد بیایند باید رای‌شان رای اعتراض به وضع موجود باشد.

*پزشکیان ظرفیت دارد که در مناظره‌ها دست بالا را بگیرد

مسعود پزشکیان از مناظره نخست انتخابات ریاست جمهوری روند رو به رشد و صعودی داشت و  هر بر نامه این رشد بیشتر احساس و دیده می‌شد و مناظره اول در دور دوم این مهم را به‌خوبی به اثبات رساند. حال پرسش اینجاست که جبهه اصلاجات چه تاثیری در این موضوع داشته و آیا جلسه‌ای یا توصیه‌‌هایی برای مناظره به دکتر پزشکیان داشته است؟ در این راستا رئیس کمیته سیاسی جیبهه اصلاحات اظهارداشت: آقای پزشکیان تاکتیک مخصوص خود را انتخاب کرد و تاکتیکی که می‌خواهد درون سیستم کار کند و قرار نیست که سیستم را جابه‌جا کند. اصرار بر اینکه من سیاست‌های کلی نظام را اجرا می‌کنم  و همه برنامه‌ها قابل احترام است و تاکید بیش از اندازه وی به این مسائل اشاره به این داشت که تاکتیک انتخاب شده پزشکیان چیست.  ابراهیم اصغرزاده گفت: جبهه اصلاحات مداخله‌ای در انتخاب شعار، کار و تاکتیک‌های آقای پزشکیان نمی‌کند. البته بازتاب‌ها و واکنش‌هایی که بدنه جبهه اصلاحات نشان می‌دهند را  منعکس می‌کند. در اینکه ما اطلاعات افکار عمومی را در اختیار آقای پزشکیان بگذاریم این مسیر کاملا باز است و انجام می‌گیرد ولی اینکه چگونه  طراحی صورت بگیرد در اختیار خود آقای پزشکیان است و دغدغه اصلی ما به‌عنوان جبهه اصلاحات پیشبرد تفکر  اصلاح‌طلبانه در جامعه است و اینکه نشان دهیم  این تفکر می‌تواند مطالبات عمومی یا صدای عمومی را بیان کند. پس از وی آذر منصوری رئیس جبهه اصلاحات نیز در این خصوص گفت: آقای دکتر پزشکیان بسیار اصرار داشتند که ما اگر توصیه‌هایی داشتیم به ایشان منتقل کنیم و مسیرهایی هم تعیین کردند که دغدغه‌ها و نگرانی‌ها  و مواردی که فکر می‌کنیم باید در مناظره‌ها گفته شود و در اعلام مواضع بیان شود، مسیرهایش مشخص شده و اعلام می‌کنیم اما بیشترین اصرارمان به آقای پزشکیان  این است که خود ایشان آن ظرفیت را دارد که در مناظره‌ها دست بالا را بگیرد. در مرحله اول چون صحنه ناعادلانه‌ای را تشکیل داده بودند فقط در موضع دفاع بود اما الان بنا بر شرایطی که پیش آمده رقابت در مناظره‌ها عادلانه است و آقای پزشکیان از این ظرفیت استفاده کرد و به نظرم تاثیر خود را گذاشت.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار