| کد مطلب: ۱۱۲۶۴۰۸
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از مناظره اول بین جلیلی و پزشکیان؛

سه چالش پزشکیان برای رقیب

آرمان ملی- احسان اسقایی: اولین مناظره بین پزشکیان و سعید جلیلی برگزار شد. مناظره‌ای که هر چند در ابتدا گرم نبود اما پزشکیان به صورت غیر مستقیم اندیشه‌های مدیریتی و آنچه جلیلی قصد دارد در صورت پیروزی اجرایی کند را برای مردم رو کرد. بخش‌های مهمی از این مناظره در ارتباط با اینترنت، فیلترینگ و پرونده هسته‌ای بود که در این سه بخش هرچند جلیلی کوشید رویکرد بسته فکری خود را درپس اقداماتی که در دولت سایه برای آینده چیده، مخفی کند اما تاکید پزشکیان به اینکه در این موارد می‌خواهید چه کنید؟ باعث شد در نهایت آنچه جلیلی در این سه مورد در نظر دارد را علنی نماید.

سه چالش پزشکیان برای رقیب

*اینترنت چالش اول

در بحث اینترنت جلیلی دائما برتلاش دولتش در جهت افزایش سرعت اینترنت سخن می‌گفت که پزشکیان کوشید این افزایش را ضمن انجام فیلترینگ و حتی حذف ارتباط اینترنتی در جهان برای مخاطبان به تصویر بکشد و از مشکلاتی که فیلترینگ و استفاده از فیلترشکن‌ها برای مردم ایجاد می‌کند سخن گفت و توانست ثابت کند که اگر جلیلی از افزایش سرعت اینترنت سخن به میان می‌آورد منظورش در نهایت ایجاد یک شبکه داخلی با سرعت بالا و با کمترین ارتباط با جهان خارج است. همچنین در مساله فیلتر شکن‌ها و هزینه استفاده از آن نیز پزشکیان به صورت شفاف با مردم سخن گفت.

*پرونده هسته‌ای چالش دوم

در بحث پرونده هسته‌ای نیز سعید جلیلی تنها یک کلید واژه داشت و آن اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چندین بار پایبندی تهران به برجام را تایید کرد اما آمریکا بود که از برجام خارج شد و ما اینجا طلبکاریم و زمانی که پزشکیان به او می‌گفت چه خواهید کرد که تحریم‌ها برداشته شود و دائما می‌گفت که آنها باید به تعهدات خود بازگردند. این روش پزشکیان نگاه جلیلی به پرونده هسته‌ای و مساله مذاکرات را علنی کرد و ناخواسته تمامی بینندگان دیدند که او هیچ برنامه‌ای برای انجام مذاکره با غرب به منظور لغو تحریم‌ها ندارد و این در آن معناست که اگر جلیلی رئیس‌جمهور شود حتی ممکن است نخواهد مذاکراتی که در دولت آیت‌ا.. رئیسی به صورت مخفی و غیر علنی در دوحه صورت گرفته را ادامه دهد چرا که او مدعی است که ایران طلبکار است و این غربی‌ها هستند که باید در ابتدا به برجام بازگردند. در برابر پزشکیان اعلام کرد که از گفت‌وگو برای حل مساله و بازگشت به برجام حمایت می‌کند و سعید جلیلی هیچ برنامه‌ای برای لغو تحریم‌ها ندارد.

*اف‌ای تی اف چالش سوم

 چالش بعدی که در مناظره مطرح شد نگاه دو طرف به اف‌ای‌تی‌اف بود. اف‌ای‌تی‌اف سال‌هاست که در ایران به تصویب رسیده است و در مجمع تشخیص نظام به حالت تعلیق در آمده بر اساس برخی شنیده‌ها ایران اجرای کامل ستون‌های آن را به بازگشت غرب به برجام ارتباط داده است. سعید جلیلی در این مناظره اعلام کرد که ایران در دوره روحانی بسیاری از ستون‌های اف‌ای‌تی‌اف را اجرایی کرده است و علی طیب‌نیا حتی بیش از سایر کشورها در این زمینه اقدام کرده است. در برابر پزشکیان اعلام کرد که بدون بازگشتن به برجام و تصویب اف‌ای‌تی‌اف نمی‌توان کشور را در معرض توسعه و قرار گرفتن بر مسیر واقعی توسعه قرار داد.

*واکنش‌ها به مناظره

هرچند پزشکیان در این مناظره ثابت کرد که جلیلی هیچ برنامه‌ای برای بازگشت به برجام و اجرای اف‌ای‌تی‌اف ندارد و مردم را متوجه کرد که بدون در نظر داشتن برنامه در این ارتباط نمی‌توان مسیر توسعه را طی کرد اما واکنش‌ها به این مناظره بسیار جالب است. محمد مهاجری فعال رسانه‌ای میانه رو در ارتباط با مناظره نوشت: آقای سعید جلیلی در باره FATF حرف‌هایی زد که یقین کردم همه اطلاعاتش در این باره از ۱۰۰کلمه بیشتر نیست. به عنوان مطلع کامل از موضوع حاضرم با آقای جلیلی مناظره کنم و ثابت کنم ایشان در این رابطه خلاف واقع می‌گوید. رحمان قهرمان‌پور، تحلیلگرمسائل بین‌الملل نیز نوشت: پزشکیان خیلی آماده‌تر از مناظره‌های دور اول ظاهر شد. جلیلی نتوانست سمت آرای مردد برود. زبانش همچنان دانشگاهی است و برای عامه مردم قابل فهم نیست. جلیلی در برجام و FATF موضع روشنی نگرفت. نتوانست رای دهنده مردد را قانع کند. عباس عبدی تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب نوشت: فکر می‌کردم که چرا قاضی‌زاده و به‌ویژه زاکانی را به عنوان نامزد پوششی و پیش مرگ آورده بودند؟ امشب معلوم شد که اگر آنها نبودند سرنوشت این بنده خدا در همان دور اول یکسره شده بود. امشب پزشکیان بجز جلیلی با صدا و سیما هم مناظره کرد. تفاوت تعداد سوالات ثانویه مجری میان دو کاندیدا کاملا مشهود بود. محتوای سوالات هم در تداوم عملیات روانی بود که جبهه رقیب با همه توان راه انداخته است. پزشکیان با قوت در برابر همه این روش‌های سازماندهی شده پاسخگو بود. معصومه ابتکار هم در این ارتباط گفت: در بحث سیاست خارجی آقای جلیلی به صراحت بارها و بارها مانع به نتیجه رسیدن برجام شد، بارها و بارها طیف وتفکر ایشان مانع به ثمر رسیدن مذاکرات مربوط به FATF شد که آقای پورمحمدی هم در مناظرات به آن اشاره کرد، چنانچه آقای ولایتی هم به صراحت گفت آقای دکتر جلیلی مانع شد. علی طیب‌نیا نیز دست به اقدامی افشاگرانه علیه جلیلی زد. عراقچی، معاون پیشین وزیرخارجه در واکنش به اظهارات سعید جلیلی نوشت: همین که می‌پذیرید قطعنامه‌های شورای امنیت کاغذ پاره نیستند و خسارت‌های راهبردی به کشور زده‌اند، و اکنون دنبال شریک جرم می‌گردید، پیشرفت خوبی است. ضمنا جهت اطلاع، دکتر لاریجانی به دلیل سنگ‌اندازی‌ها و کارشکنی‌ها در مسیر مذاکرات، که دکتر ولایتی در مناظره‌های سال ٩٢ شمه‌ای از آنها را گفت، در نهایت استعفا داد و بنده هم از معاونت برکنار شدم. دکتر ظریف هم در نیویورک اصولاً از مذاکرات حذف بود.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار