| کد مطلب: ۱۱۲۶۴۱۰
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از برخورد‌های دوگانه با نامزدها

صدا و سیما رقیب دوم پزشکیان!

آرمان ملی– مطهره شفیعی: در ماده 68 قانون انتخابات ریاست جمهوری آمده است: «انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی از تاریخ اعلام رسمی اسامی نامزد‌ها له یا علیه نامزد‌های ریاست‌جمهوری از میز خطابه نمازجمعه و یا هر وسیله دیگری که جنبه رسمی و دولتی دارد و فعالیت کارمندان در ساعات اداری و همچنین استفاده از وسایل و سایر امکانات وزارتخانه‌ها و ادارات و شرکت‌های دولتی و مؤسسات وابسته به دولت و نهاد‌ها و مؤسساتی که از بودجه عمومی (به هر مقدار) استفاده می‌کنند و همچنین دراختیارگذاشتن وسایل و امکانات مزبور ممنوع بوده و مرتکب، مجرم شناخته می‌شود.

صدا و سیما رقیب دوم پزشکیان!

تبصره ۱- مؤسسات و نهاد‌هایی که دارایی آنان از اموال عمومی است، همانند بنیاد مستضعفان، مشمول ماده فوق هستند. تبصره ۲- ادارات و سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و نهاد‌ها و اعضای آن‌ها، با ذکر سمت خود حق ندارند له یا علیه هیچ‌یک از نامزد‌های انتخاباتی اعلامیه، اطلاعیه، پلاکارد بدهند.» اما آنچه این روزها می‌گذرد نشانگر عدم توجه کافی به این قانون است که سبب نارضایتی کاندبداهای ریاست جمهوری و حامیان آنها شده است. مانند شامگاه دوشنبه که در مناظره اول دور دوم انتخابات، در زمان جمع‌بندی پنج دقیقه‌ای پزشکیان، سعید جلیلی وارد بحث شد و همه زمان او را به بگو مگوی دوطرف تبدیل کرد. محمدجواد آذری‌جهرمی در این خصوص گفت که «وقت مناظره به‌صورت عادلانه بین کاندیداها تقسیم نشد.» آذری‌جهرمی در توئیتی نوشت: «برادر آقای جلیلی در صداوسیما باید زمان‌های مناظره دوشنبه را محاسبه کنند و وقت‌های اضافه داده شده به ایشان را محاسبه و به آقای پزشکیان تخصیص مجدد داده شود.»

* کنایه واعظی به ورود مجری به مناظره به نفع جلیلی

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری سابق و قائم مقام و رئیس دفتر سیاسی حزب اعتدال و توسعه پیرامون مناظره شب دوشنبه در رشته توئیتی نوشت: «متاسفانه صداوسیما در مناظره دوشنبه، سیاست بی‌طرفی را رعایت نکرد. جلیلی عامدانه در وقت صحبت پزشکیان صحبت می‌کرد تا تمرکز وی را مخدوش کند و به‌دلیل تسلط فاخر پزشکیان، موفق نشد. مجری هم که در این اقدام غیر حرفه‌ای سکوت کرد. دور اول مناظرات ۴ دربرابر ۱ بود. امشب هم تلقی ۲ در برابر۱!! با همه بی‌عدالتی‌ها، دکتر مسعود پزشکیان پیروز قاطع مناظره بود. چون برخلاف رقیبش که بانی و ادامه دهنده وضع موجود است نشان داد به‌دنبال تغییر است. بر خلاف رقیبش، برنامه دارد و صرفا شعار نمی‌دهد. برخلاف رقیبش کلی‌گویی و لفاظی نمی‌کند و این اقدامات شعاری در مرام و مشی او جایی ندارد. برخلاف رقیبش به‌دنبال تحول و ایجاد امید در جامعه است. برخلاف رقیبش که تحریم را نعمت می‌داند، وی تحریم‌ها را نقمت می‌داند و در پی مبارزه جدی با آن است. از همه مهمتر «صادق» است و چک بی‌محل نمی‌کشد و در پی «تغییر» است. پزشکیان نمی‌خواهد نقش بازی کند...»

*تخریب پزشکیان با بودجه عمومی

 از سوی دیگر همگان شاهد هستند رسانه‌هایی که با پول بیت‌المال منتشر می‌شود در این روزها به تخریب کاندیدای جریان اصلاحات یعنی مسعود پزشکیان مشغول هستند و پاسخی به انتقادات از مشی خود نمی‌دهند. در همین راستا علی عبدالعلی‌زاده، رئیس ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان، نامزد انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم، در نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضائیه، دادستان کل کشور، رئیس ستاد انتخابات کشور و سخنگوی شورای نگهبان، به تبلیغات برخی از رسانه‌های دولتی، حاکمیتی و نظامی مانند روزنامه کیهان، جوان، فرهیختگان، خبرگزاری فارس، تسنیم و دانشجو به نفع سعید جلیلی اعتراض کرد. علی عبدالعلی‌زاده، طی نامه‌ای در خصوص‌ مداخلات آشکار و نهان برخی رسانه‌های حاکمیتی علیه دکتر پزشکیان و تبلیغ به نفع رقیب ضمن یادآورشدن ماده ۶۸ قانون انتخابات کشور مبنی بر ممنوعیت هرگونه فعالیت تبلیغی یا ضد آن توسط موسسات و نهاد‌های دولتی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند، نوشت: «هیچگونه نظارتی بر تخلفات عیان رسانه‌های حاکمیتی و نظامی وجود ندارد و قانون در منظر افکار عمومی در حال شرحه شرحه شدن است. آنچه وظیفه دستگاه‌ها و ناظران قانونی است بررسی و جلوگیری سریع این نوع تخلفات عیان است. بدیهی است پیگیری قضائی این تخلفات از وظایف از وظایف اولیه نهادهای متولی در این خصوص است.»

*تبعیض در تخصیص امکانات

محسن هاشمی، عضو ارشد حزب کارگزاران هم با بیان این‌که به‌نظر می‌رسد دستگاه‌ها و امکانات ارگانی بعضا به‌صورت غیرمساوی در اختیار آقای جلیلی قرار می‌گیرد، عنوان کرد: «مثلا من گلستان و گرگان رفته بودم مشاهده کردم ستادهای آقای پزشکیان برای گرفتن سالن دچار مشکل هستند و سالن‌ها را به آن‌ها نمی‌دهند، مخصوصا سالن‌هایی مانند مساجد بزرگ، مصلی و سالن‌های که در اختیار ارگان‌هاست. در صورتی‌که از آنجا که برگشتم دیدم که برای آقای جلیلی در مصلی سخنرانی گذاشتند و به‌نظرم الان طوری شده که دولتی‌ها و ارگانی‌ها بی‌محابا از امکانات در تبلیغات برای یک نامزد خاص استفاده می‌کنند که این نه شرعی و قانونی است و نه عرفی است و باید مواظبت شود این اتفاق نیفتد.»

*شکست‌خوردگان هم معترض بودند

این بی‌اخلاقی دامن‌گیر برخی دیگر از کاندیداها که شکست خورده هم بود مانند مصطفی پورمحمدی که به عدم رعایت بی‌طرفی صداوسیما اعتراض کرد، ستاد این کاندیدا در 26 خرداد نوشت: ریاست محترم ستاد انتخابات صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران برادر ارجمند جناب آقای صائب؛ احتراما به استحضار می‌رساند برنامه گفت‌وگوی ویژه جناب حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی کاندیدای دوره چهاردهم ریاست جمهوری اسلامی ایران روز شنبه  ساعت ٢٢ در شبکه خبر همزمان با پخش سریال پربیننده شبکه یک است. نظر به رعایت اصل بی‌طرفی در مواجهه با نامزدهای مختلف خواهشمند است ترتیبی اتحاذ فرمایید تا با تعویق پخش سریال شبکه یک امکان استفاده مردم ایران از گفت‌وگوها و اظهارنظرهای کاندیدای محترم فراهم‌ آید.لازم به ذکر است این مهم در خصوص کاندیدای دیگر از جمله آقایان سعید جلیلی با تعویق پخش سریال به مدت ٢٤ دقیقه و محمدباقر قالیباف به مدت 21 دقیقه صورت گرفته است.» حتی قاضی‌زاده هاشمی دیگر کاندیدای شکست خورده هم منتقد بود و گفت: «صدا و سیما ملزم به رعایت اصل بی‌طرفی در برخورد با همه کاندیداهاست. تکرار دائم سوال «آیا تا آخر انتخابات می‌مانید؟» از سوی مجریان در برنامه‌های مختلف بی‌طرفی صداوسیما را زیرسوال می‌برد.»

منبع : آرمان ملی
نویسنده : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار