| کد مطلب: ۱۱۲۴۷۰۸
لینک کوتاه کپی شد

پورمحمدی با اشاره به پرونده هسته‌ای: جلیلی گفت «تو مسئول باش، آقایان مسئول را قبول نداریم»

مقصران ‌کوچک شدن سفره‌های مردم

آرمان ملی– مطهره شفیعی: مصطفی‌ پورمحمدی را باید پدیده مناظره‌های انتخاباتی اخیر دانست، چهره‌ای آرام که پیش از این وزیر کشور، وزیر دادگستری و... بود اما این روزها سکوت را مصلحت نمی‌داند و اظهاراتش مخاطبان زیادی دارد که یک نمونه آن مناظره پنجشنبه شب بود.

مقصران ‌کوچک شدن سفره‌های مردم

بسیاری از افراد جامعه آگاه هستند که مانع‌تراشی در مسیر پیوستن بهFATF  جه تبعاتی داشته و مقصر خواندن آمریکا به‌تنهایی در این موضوع تنها دورکردن انگشت اتهام از خود است. ظریف و تیم هسته‌ای او سال‌ها تلاش کردند تا برجام و FATF و سایر موضوعات در این حوزه را به ثمر برسانند تا آب خوش از گلوی مردم پایین برود و سفره‌های خالی تبدیل به سفرهای پر شده از نیاز خانواده‌ها شود. هر بار شنیده شد که مانعی در تحقق این امر است اما هیچگاه به‌طور علنی شرح داده نشد جز عوامل و افرادی در این مسیر مقصر هستند و تنها به آمریکا و اسرائیل بسنده شد. روز پنحشنبه پورمحمدی تا حدودی به افشاگری پرداخت و گفت: «الان بخشی از مسائل مهم کشور را این آقایان نمی‌خواهند، بپردازند. مگر می‌شود چنین چیزی؟ باید با مردم صادق باشیم، ولی به چند نمونه اشاره می‌کنم. مثلا برادر عزیزمان جناب آقای جلیلی، اول که نسبت به تحریم‌ها مواضع معلومی دارند و نمی‌خواهم تکرار کنم. یاد دارم در شورای عالی امنیت ملی موضوع FATF مطرح شد که سال ۹۵ بود. من و آقای طیب‌نیا دعوت شدیم که عضو شورای عالی ضدپولشویی بودیم. پورمحمدی تاکید کرد: آنجا به بحران‌های تبادل مالی اشاره کردم و گفتم برجام هم نباشد این شرایط ما را گرفتار می‌کند. آقای جلیلی پایان جلسه به من گفت که آقای پورمحمدی تو مسئول باشی ما قبول داریم، اما آقایان مسئول باشند ما قبول نداریم. گفتم آقا اصل مطلب را که اشکال وجود دارد بپذیریم و بعد با هم به شروط و قیودی برای حل مشکل باید برسیم. هفت تا هشت سال از آن روز گذشته، اما مدام به اقتصاد فشار آمده است.» گفتتی است سعید جلیلی همیشه پای مخالفت خود از برجام ایستاده است، چه زمانی که رئیس دولت سایه بود و چه زمانی‌که کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری. به‌طور مثال، سعید جلیلی در گفت‌وگویی در بحبوحه‌ انتخابات 1400 درباره برجام اظهارکرد: «مذاکره غلط هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد و مذاکره خوب نیز تنها بخشی از کار برای رفع مشکلات است. سال ٩٢ هم گفتیم که تا ایرادات ساختار اجرایی ـ اداری کشور حل نشود، نمی‌توان ادعا کرد که مشکلات با مذاکره و... حل خواهد شد.» و این مخالفت با برجامی که دردولت روحانی افتخارآفرین شد تا امروز ادامه دارد. لازم به ذکر است پورمحمدی کاندیدای ریاست جمهوری دولت چهاردهم خطاب به کاندیدای رقیب هم بیان داشت: جلیلی همیشه در دولت سایه بوده، هیچوقت هم آفتابی نمی‌شد.

 

*پاسخ پورمحمدی به ابهام برجامی

 

آنچه پورمحمدی در روز پنجشنیه مطرح کرد شاید پاسخ به پرسشی بسیاری از سیاسیون از جمله زیدآبادی باشدکه در سال 1401 نوشته بود:« آن‌ها که نگذاشتند در اسفند ۱۳۹۹ یا فروردین ۱۴۰۰ که همه شرایط برای احیاء برجام آماده بود و محور‌های توافق و امتیازات اضافی به دست آمده در گزارش وزارت خارجه به مجلس مستند شده است، چه خسارتی به کشور وارد کردند که کوچکترین رقم آن، محروم شدن از درآمد صادرات نفت است که در ۲سال نیم گذشته، بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار از کف ملت ایران رفته است.» پاراگراف فوق سخن حسن روحانی است و سخن کاملاٌ حق و متینی هم هست. اما وی به عنوان رئیس جمهور وقت، لازم است توضیح دهد که چه کسانی، چگونه و به چه دلایلی نگذاشتند برجام در آن برهۀ زمانی احیاء شود.با این حال، می‌دانیم هر که و هر چه بوده‌اند، «رئیس جمهور اعتدالگرا» در مقابل‌شان فاقد قدرتِ لازم برای احیای یک توافق از قبل پذیرفته‌شده، بوده است. آیا آقای روحانی این را می‌پذیرد؟ اگر می‌پذیرد، پس چرا برای دور دوم، کاندیدای ریاست جمهوری شد و وعده‌ها را هم تا عرش برین بالا برد؟ و اگر نمی‌پذیرد، پس دیگر گلایه‌اش از اینکه "نگذاشتند" برای چیست؟»

 

واکنش‌ها به افشاگری پورمحمدی

 

آذری جهرمی در واکنش به افشاگری پورمحمدی درباره FATF نوشت: آیا این نوع تفکر شایسته مدیریت بر این کشور است؟ وی ادامه داد: پورمحمدی: جلیلی در شورای عالی امنیت ملی به من گفت: «ما اگر شما مسئول باشی، با FATF موافقیم.» می‌دانید که آثار عدم اجرای FATF در کشور چیست؟ ‌نپیوستن به FATF  با سفره مردم چه کرد؟ سفره از ما بهتران چه؟ آیا این نوع تفکر شایسته مدیریت بر این کشور است؟ از سوی دیگر عبدالکریم حسن‌زاده، نماینده مجلس به اظهارات‌ پورمحمدی از موضع جلیلی در مورد FATF واکنش نشان داد. وی نوشت: «آقای سعید جلیلی باید به صراحت درباره ادعای آقای پورمحمدی مبنی بر اینکه وی FATF  را قبول داشته، اما نمی‌خواسته توسط تیم آقای روحانی پذیرفته شود، توضیح دهد. » جلیل محبی، کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس نوشت: «جلیلی پشت پرده با FATF موافق است و فقط با اجرای دولت روحانی مخالف بوده است. سکوت جلیلی درخصوص جمله‌ پورمحمدی که درباره FATF نقل کرد تایید سخنان او بود. در این‌ صورت جلیلی پشت پرده با FATF موافق است و فقط با اجرای دولت روحانی مخالف بوده است.»

 

*نباید به اسم دولت روحانی تمام می‌شد

سیدجلال ساداتیان در این زمینه گفت: مخالفت‌های زیادی صورت گرفت که توافق برجام در دولت روحانی صورت نگیرد و امتیاز و مواهب آن متوجه این دولت نباشد و متعلق به دولت آینده باشد. این اتفاقات بیشتر به این منظور بود. این در حالی است که اجازه مذاکره داده شده بود و شش دور نیز مذاکره صورت گرفته بود. در برخی مسائل توافقاتی نیز حاصل شده بود اما برخی رویکردها و از جمله تلاش برای امتیازگیری حداکثری مانع از این توافق شد. دیماه 1400 هم علی بیگدلی ،کارشناس دیگر روابط بین‌الملل گفته بود: «ایران به‌رغم همه تلاش‌هایی که برای بی‌نیازی از برجام صورت داده و به‌رغم همه مخالفت‌ها با مذاکره، حالا می‌بیند که  راهکاری بهتر از همراهی برای احیای توافق هسته‌ای ندارد و تنها تلاش شد تا این حلقه گل پیروزی بر گردن دولت حسن روحانی انداخته نشود و خودشان عامل رفع این مشکل باشند، چرا که هیچ چیز نسبت به پایان دور ششم تغییر نکرده است و همچنان تاکید بر بازگشت به تمامی الزامات توافق سال ۲۰۱۵ شامل بازگشت و عدم استفاده از سانتریفیوژهای نسل‌های بالاتر وجود دارد.»

 

 

منبع : آرمان ملی
نویسنده : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار