| کد مطلب: ۱۱۲۷۴۶۰
لینک کوتاه کپی شد

آرمان ملی رویکرد کلی دولت چهاردهم را بررسی می‌کند؛

راهبرد پزشکیان؛ تغییر به نفع مردم

آرمان ملی- حمید شجاعی: درگذشت رئیس‌جمهور فقید آیت‌ا... رئیسی و همراهانش باعث شد تا جامعه چند ماهه در شرایط خاصی قرار گیرد از اینکه کشور بدون دو مقام مهم و تاثیر‌گذار پیش رفت تا اینکه جامعه نیز تحت‌تاثیر این اتفاق قرار گرفت و حتی تشییع پیکرهای شهدای خدمت در شهرهای مختلف که با حضور میلیونی مردم همراه شد نیز در همین راستا بود. اما در همین مسیر پس از برگزاری مراسم‌ها و آئین‌های بزرگداشت شاهد اقدامات ابتدایی برای برگزاری انتخابات زودهنگام بودیم و در همین راستا نیز از ثبت‌نام نامزدها گرفته تا مراحل احراز صلاحیت و نفرات مشخص شده برای رقابت‌های انتخاباتی روندی بود که در همین مسیر پیش گرفته شد. حتی تاثیر اتفاق رخ داده برای رئیس‌جمهور فقید و همراهان در مناظرات تلویزیونی نیز به عینه خود را نشان می‌داد و حتی بسیاری از کاندیداها به‌رغم ارائه برنامه‌ای جداگانه برای تشکیل دولت چهاردهم صحبت از ادامه دولت سیزدهم می‌کردند و ادامه طرح‌هایی که باید در این دولت ادامه می‌یافته است.

راهبرد پزشکیان؛ تغییر به نفع مردم

روند امور تا جایی پیش رفت که پس از برگزاری دور اول انتخابات و پیشتازی مسعود پزشکیان در دور اول و رقابت با سعید جلیلی در دور دوم؛ جلیلی نماد حفظ وضع موجود و پزشکیان نماد تغییر قلمداد شد. وضعیتی که جلیلی بر ادامه آن تاکید داشت، اما پزشکیان معتقد بود باید در بسیاری از حوزه‌ها تغییراتی ایجاد شود. هر چند که در مساله برنامه هفتم؛ پزشکیان معتقد به برنامه هفتم توسعه بود که در دولت سیزدهم نوشته شده و مجلس نیز آن را تایید و تصویب کرده است. اما این رویه دلیلی بر ادامه راه نبود. برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری و برتری محسوس پزشکیان بر سعید جلیلی نشان داد که نگاه جامعه چگونه است و مردم چه خواسته‌هایی در جهت تغییر وضع موجود از رئیس‌جمهور منتخب خود دارند. همین نکته نیز باعث شد تا مساله ادامه دولت سیزدهم تا حدی منتفی شود چرا که مردم به تغییر رویکردها رای داده‌اند و اگر می‌خواستند که همان سیاست‌ها و رویکردها ادامه پیدا کند قطعا به پزشکیان رای نمی‌دادند و گفتمان نزدیک به این رویکرد یعنی سعید جلیلی را برمی‌گزیدند.

*ادامه دولت رئیسی؟

طی چند روز اخیر برخی افراد و جریانات هنوز که تنفیذ و تحلیف رئیس‌جمهور منتخب صورت نگرفته برای دولت چهاردهم خط‌مشی می‌چینند و توصیه‌هایی می‌کنند. نکته جالب اینکه آنهایی‌که خود مسبب وضع موجود هستند و اتفاقا مردم نیز به جهت عبور از این رویکرد و نگاه برای تغییر به مسعود پزشکیان رای داده‌اند مطرح می‌کنند که دولت پزشکیان نیز باید ادامه‌دهنده عملکرد دولت رئیسی باشد. پرسش نخست این است که اساسا عملکرد دولت سیزدهم در حوزه‌های اقتصادی چه میزان موفق بوده که حال جریان مخالف می‌گوید پزشکیان باید این روند را دنبال کند. اگر منظور این افراد و جریانات از ادامه دولت رئیسی ادامه تفکر حاکم بر دولت  سیزدهم است که باید اذعان داشت که ادامه  آن رویکرد به لحاظ تفکری در دولت چهاردهم  امکان ندارد. اما اگر به جهت حضور کارگزاران یا روش کار باشد که آن هم به نوع نگرش و انتخاب رئیس‌جمهور بستگی خواهد داشت. آنچه مسلم است پزشکیان با گفتمان تغییر شرایط روی کارآمده لذا برای تغییر باید ابزار و لوازم تغییر نیز فراهم گردد. به نظر می‌رسد پزشکیان تنها چیزی که از این دولت بخواهد ادامه دهد برنامه هفتمی است که تصویب شده و روزگذشته نیز از سوی محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری برای اجرا به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شده است. تفکر پزشکیان و جریان حامی که با فیلترینگ و گشت ارشاد مخالف است و احیای برجام و پذیرش FATF را به‌صلاح کشور و منافع ملی می‌داند و طرفدار مذاکره و تعامل با همه جهان است با دولت  سیزدهمی که اساسا نگاه مثبتی به این مسائل نداشت و لایحه عفاف و حجاب را در دستور کار قرار داد زمین تا آسمان فرق دارد. این نکته هم که برخی جریانات می‌خواهند از آن استفاده کنند و مساله ادامه دولت رئیسی را بر مبنای صحبت‌های مقام معظم رهبری پیش ببرند چندان راه به‌حایی نخواهد برد. چرا که مقام معظم رهبری در دیداری که با رئیس‌جمهور منتخب ملت داشتند گفتند: «آقای دکتر پزشکیان با استفاده از ظرفیت‌های مردمی و دیگر ظرفیت‌های فراوان کشور در مسیر پیشرفت و آبادانی گام بردارد.» لذا صحبتی از ادامه دولت سیزدهم در میان نبوده است. چه اینکه در جریان رقابت‌های انتخاباتی نیز وقتی از مصطفی پورمحمدی پرسیده شد که وی در صورت پیروزی راه رئیسی را ادامه خواهد داد، اظهار کرد: «من معتقدم که اگر خود آقای رئیسی هم بود راه خودش را ادامه نمی‌داد.» حال اینکه چرا برخی می‌خواهد پزشکیان را ادامه‌‌دهنده راه رئیسی معرفی کنند، جای تامل است.

*پیام مردم را بشنوید

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص اینکه برخی می‌گویند دولت پزشکیان باید ادامه‌دهنده دولت رئیسی باشد، اظهار داشت: 4 انتخابات طی سال‌های اخیر برگزار شده که اینها اول باید بگویند جای رای مردم کجاست و در این 4 انتخابات کسی می‌تواند بگویند پیام و راز و رمز انتخاب مردم را متوجه نشده است؟ در انتخابات مجلس که بیش از 60 درصد پای صندوق‌های رای نیامدند و رای‌های سفید و باطله آن‌طور خودنمایی کرد و بسیار برای ترغیب مردم تلاش شد اما نیامدند. سیدمحمود میرلوحی به «آرمان ملی» گفت: در دور اول انتخابات ریاست جمهوری نیز خیلی کار شد و بالاخره جناح اصلاح‌طلب هم به صحنه آمد و همه ظرفیت خود را به صحنه آورد ولی آن عدد 39 درصد تکان نخورد. یعنی اصلاح‌طلبان آمدند و از سبد موجود سهم برداشتند و آقای پزشکیان نفر اول شد. وی افزود: پیام بسیار صریح انتخابات مرحله اول این بود که بالاخره انتظارات و توقعات جامعه فراتر از آن شعارها، مناظره‌ها و مباحثی بود که انجام شد. البته چون در مرحله دوم مناظره‌ها شفاف‌تر شد، حدود 10 درصد افزایش حضور داشتیم و مشخص است که این 10 درصد نیز برای کدام سبد افزایش داشت. عضو حزب اتحاد ملت بیان کرد: سبد رای اصولگرایان همان رای قبلی است و اضافه نشده و جمع رای آقای قالیباف و جلیلی همین مقداری است که در دور دوم بود. اما این رای بیشتر و حضور بیشتر به سبد آقای پزشکیان اضافه شد. حال اگر برخی می‌خواهند بگویند انتخابات صرفا یک حرکت تشریفاتی بوده می‌توانند بگویند انتخابات تمام شد و مجددا به تنظیمات کارخانه بازگردیم. اما باید صدای آن عده که رای ندادند شنیده شود و آن بخشی که به وی رای دادند، نیز باید دیده شود. وی افزود: باید رای ملت و نتیجه آن بررسی و تجزیه و تحلیل شود که وقتی آقای پزشکیان گفت جایگاه زنان، جوانان، اقوام، عدالت، قانون و... مردم به اینها رای دادند. اگر اینها عمل می‌شده پس چرا مردم بیش از 60 درصد در انتخابات نیامدند. عضو شورای چهارم شهر گفت: بالاخره تورم، مسائل مختلف و شرایط کشور را دیدیم و آثار و پیامدهای تحریم را دیدیم و آقای پزشکیان هم با شعار تعامل با جهان، احیای برجام، برقراریFATF و احترام به زنان آمده است. وی تصریح کرد: اگر دوباره حضرات بگویند گشت ارشاد راه بیفتد و زنان در خانه بنشینند و جوانان همچنان دستشان از عرصه کار و فعالیت دور باشد و اقوام بی‌نصیب باشند اینگونه نخواهد بود. کسانی‌که می‌گویند سیاست‌های گذشته دولت قبل را ادامه دهیم نمی‌خواهند پیام این انتخابات را به‌خوبی بشنوند.  

منبع : آرمان ملی
نویسنده : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار