| کد مطلب: ۱۱۲۷۴۶۷
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» از گرانی بازار میوه در فصل تابستان گزارش می‌دهد؛

بفرمایید تماشای میوه

آرمان ملی: تابستان همواره فصل تنوع میوه‌ها در بازار است و همه خوشحال از اینکه ایران با تنوع آب و هوایی فرصتی مناسب برای خرید میوه‌ها با رنگ و لعاب و مزه خوب و تعدد فراوان است و به این ترتیب امکان خرید برای اکثریت اقشار جامعه را فراهم آورده است. اما چندسالی است گویا مصایب تحریم به خرید میوه‌های داخلی هم گره خورده است و خوردن هر نوع میوه‌ای با توجه به قیمت‌های سرسام‌آور آن به نوعی «نوبرانه» و «تجملی» و «لاکچری» محسوب می‌شود. کارشناسان معتقدند؛ گرانی‌ها قطعاً بازار میوه را تحت الشعاع قرار می‌دهد اما از سوی دیگر حضور دلالان در این بازار و چرخیدن چندباره میوه در بازار باعث گرانی بیش از حد میوه‌هایی شده است که پیش از این دهک‌های آسیب پذیر جامعه نیز قادر به خرید آن بودند اما هم اکنون فقط ناچار به تماشای آن نشسته‌اند.

بفرمایید تماشای میوه

نوبت به نخرید میوه رسید

به گزارش «آرمان ملی»، این روزها همه از گرانی و قیمت بالای همه محصولات و خدمات ناراضی هستند و در واکنش به این گرانی‌ها چاره‌ای جز حذف یا انتخاب محصولی مشابه با کیفیت و قیمت پایین‌تر ندارند، رویکردی که باعث شده بسیاری از اقلام اساسی مانند برنج، گوشت، لبنیات از سبد خانوار خارج شود تا امکان ادامه زندگی را برای خانواده ممکن کند و به این ترتیب سلامت جسمی و روحی خانواده‌ها مورد تهدید جدی قرار می‌گیرد. فعالان صنف میوه و تره‌بار معتقدند افزایش قیمت‌های این بخش، به دلیل تغییر فصل است و در ادامه نرخ‌ها روندی رو به کاهش را تجربه خواهند کرد. اما نگرانی مردم، از این وعده وعیدهایی است که در بخش‌های مختلف صنفی و بازار‌های اقتصادی گفته می‌شود. زمانی محدود کردن خانواده‌ها در خرید مایحتاج روزانه محدود نخرید ماهی ومیگو وموز و آناناس و... بود، اما دایره این محدودیت هر روز گسترده‌تر می‌شود و شامل انواع میوه غیروارداتی، گوشت سفید، قرمز و.... می‌شود که در نهایت سیرکردن شکم برای خانواده‌ها دغدغه‌ای اصلی محسوب می‌شود که تبدبل به واقعیتی تلخ شده است.

خرید میوه نیم کیلویی یا شاید دانه‌ای

قیمت میوه‌ها در چهارمین ماه از سال جدید به قدری نجومی شده است که فروشندگان به ناچار به اعلام قیمت فروش با نرخ نیم کیلو می‌شوند تا شاید هضم قیمت فضایی میوه‌ها را اندکی برای خریداران قابل تحمل‌تر سازد، اما صبر کردن خریداران برای گذر از فصل نوبرانه بودن میوه‌ها و امید به ارزان شدن آنها نیز کمکی به متعادل شدن قیمت‌ها نمی‌کند وهمچنان خرید میوه با توجه به میزان دستمزدها و اولویت داشتن هزینه‌های دیگر مانند هزینه اجاره و حمل ونقل و... برای بسیاری دور از دسترس است و شاید برسیم به جایی که خرید میوه در کشوری که بهشت کشت و تولید آن تلقی می‌شود، برای مردمانش «دانه ای» شود. بر اساس این گزارش با نگاهی به بازار میوه و تره بار در می‌یابیم که میوه‌های تابستانه بسیار گران‌اند. قیمت‌های پایه هر کیلوگرم میوه تابستانه از ۱۰۰ هزار تومان شروع می‌شود. هر کیلوگرم توت سفید ۱۰۰ هزار تومان، زردآلو ۱۵۰ هزار تومان، هلو ۱۶۰ هزار تومان و گلابی ۳۷۵ هزار تومان قیمت می‌خورد. در حالی که میوه‌های زمستانه به ازای هر کیلوگرم در بازارهای وسط شهر حداکثر ۳۰ هزار تومان قیمت داشتند، با وجود ماندگاری ۹ ماهه سیب‌های سفید و قرمز در سردخانه‌ها و سربار شدن هزینه‌های نگهداری، این روزها این محصول به قیمت هر کیلوگرم 40 تا 150 هزار تومان به فروش می‌رسد. سیبی که از نظر کیفیت وضعیت مطلوبی دارد و تازگی آن هم بد نیست.

گره تحریم به خرید میوه هم رسید

به این ترتیب باید بررسی شود این وعده برخی مسئولآن که تحریم را به سفره مردم گره نمی‌زنیم، شامل چه اقلامی می‌شود؟ و کلاً اینکه تعریف دقیقی از سفره برای همگان ارائه شود که مشخص شود آیا خرید مثلاً لبنیات، گوشت، برنج، حبوبات، میوه و... مشمول تعریف ارائه شده از سفره خانوارها می‌شود یا خیر؟ گرچه مردم خود با دردمندی هر روز سفره خود را کوچک‌تر می‌کنند و مجبور به انتخاب جایگزین‌های ارزان‌تر می‌شوند که در نتیجه آن خوردن بسیاری از اقلام اساسی و ضروری به منظور حفظ سطح سلامت افراد جامعه مانند میوه تازه در کشوری مانند ایران با قابلیت کشت انواع میوه، به یک امر تجملی تبدیل شده است و بسیاری از شهروندان قادر به خرید میوه‌های مورد علاقه خود نیستند. بر اساس گزارش وزارت کشاورزی ایران، تولید میوه در کشور طی پنج سال گذشته 30 درصد کاهش یافته است، قیمت بالای میوه‌های تازه منجر به افزایش تقاضا برای میوه‌های فرآوری شده مانند میوه‌های کنسرو شده و خشک شده است. با این حال، این جایگزین‌ها اغلب کیفیت پایینی دارند و فاقد ارزش غذایی میوه‌های تازه هستند.

سرگردانی میوه‌ها در بهشت دلالان

احمد حق پژوه، کارشناس بخش کشاورزی در پاسخ به این پرسش‌ها با تاکید بر اینکه سیب میوه زمستانه نیست اما در زمستان عرضه می‌شود، بیان کرد: دلیل قیمت بالای میوه‌های تابستانه، یک مقداری به حجم تولید باز می‌گردد. مقدار تولید سیب و پرتقال ما از نظر مبادی تولید و حجم تولید بالاتر از بقیه میوه‌های تابستانه است. تولید میوه‌های تابستانه شاید به ۲۰ درصد تولید پرتقال و سیب هم نرسد. وی افزود: روی میوه‌های تابستانی بحث دلالی را داریم. واسطه‌گری در کشور ما رواج دارد یعنی کشور ما بهشت واسطه‌هاست. هیچ جای دنیا این حجم از فعالیت‌های غیر رسمی را در حوزه داد و ستد در بازار نمی‌بینید. این مشاور کشاورزی افزود: در کشور ما به راحتی بعضی وقت‌ها بین تولیدکننده و مصرف کننده ۶ تا هفت لایه واسطه قرار می‌گیرد. وی درباره دلایل حضور دلالان گفت: هرچه محصول پول‌سازتر باشد، انگیزه بروز دلالان بیشتر می‌شود. وقتی می‌توانند مانور بیشتری بدهند، در بازار حضور می‌یابند زیرا آنها دنبال سود بیشتری هستند. حق‌پژوه گفت: اگر سیستم مالیاتی ما پویا و به روز بود، اجازه نمی‌داد که این همه بین تولیدکننده و مصرف کننده واسطه پیدا شود. قوانین مختلفی داریم که سعی کرده فاصله بین تولیدکننده و مصرف کننده را به حداقل برساند اما تا وقتی که زمینه حضور واسطه‌ها فراهم است، بقیه مسائل مقبولیت پیدا نمی‌کند. وی اضافه کرد: وقتی اجازه می‌دهید که فردی سر مزرعه یا باغ برود و محصولات را خریداری کند، چون ساز و کار آنچنانی برای زنجیره عرضه نداریم؛ کشاورز تسلیم این روند می‌شود. سیستم‌های پولی و مالیاتی که در دنیا عمل می‌شود، اجازه نمی‌دهد که کسی بیاید و فقط به خاطر داشتن سرمایه تبدیل به یک حلقه بین تولیدکننده و مصرف‌کننده بشود. مگر اینکه بخواهد یک خدماتی روی میوه ارائه دهد. مثلا به‌عنوان یک فروشگاه، بسته‌بندی جدیدی بکند. کسی که فقط بخواهد دلالی و واسطه‌گری کند، هیچ جا در دنیا امکان فعالیت ندارد زیرا درصد قابل توجهی مالیات از چنین افرادی می‌گیرند. وی اضافه کرد: هرچقدر نقش کشاورز در زنجیره ارزش کم اثرتر باشد، مالیاتش بالا می‌رود. تولیدکننده محصول کمترین مالیات را در دنیا می‌پردازد. هرقدر فاصله روی ارزش کالا کمتر شود، مالیات تا سقف ۹۰ درصد هم می‌رسد. به همین دلیل رغبتی برای ورود به بحث دلالی در دیگر نقاط جهان وجود ندارد.

امیدواریم ارزان شود

اسماعیل مرادیان، نایب‌رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی درباره وضعیت فعلی بازار میوه و تره‌بار گفت: هر سال با تغییر فصل و آغاز ورود میوه‌های نوبرانه به بازار، فروش کاهش می‌یابد. دلیل این موضوع هم گران بودن میوه‌های نوبرانه و در کنار آن پایین بودن توان خرید مردم است. بدیهی است که با شرایط فعلی اقتصاد، کسی توان خرید زردآلوی کیلویی ۱۴۰ هزار تومان را نداشته باشد. اما این وضعیت پایدار نیست، همان‌طور که در سال‌های پیش نیز ماندگار نبود. وی خاطرنشان کرد: با گذر زمان و عبور از اوایل تابستان، قیمت‌ها سیر نزولی پیدا کرده و امسال نیز پیش‌بینی می‌کنیم نرخ میوه‌ها به ویژه محصولات نوبرانه کاهش چشمگیر داشته باشد. با کاهش نرخ نیز تقاضا رشد خواهد کرد و وضعیت بازار بهبود خواهد یافت. مرادیان در ادامه صحبت‌های خود، به چالش‌های ورود به بازار خارجی اشاره کرد و گفت: ایران کشور چهار فصلی است که در تمامی شهر‌های آن، محصولات مختلف زراعی کشت می‌شود؛ بنابراین میزان تولید به حدی است که کاملا نیاز بازار را پاسخ می‌دهد و نگرانی از بابت کمبود میوه نداریم. برخی افراد به صادرات میوه اشاره کرده و آن را علت کمبود و یا افزایش قیمت‌ها در بازار می‌دانند در حالی که چنین نیست. نایب‌رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تصریح کرد: اغلب در فصول غیر گرم سال، صادرات انجام می‌شود. در فصل گرم به دلیل نبود بستر‌های مناسب انتقال و تحویل میوه و سبزیجات، شرایط صادرات را نداریم. در این زمان سال محصولات پلاسیده و خراب به مقصد می‌رسند بنابراین اکثر تولیدات روانه بازار داخلی می‌شود. وی تصریح کرد: این حجم بالای ورود محصول به بازار ناخودآگاه بر کاهش قیمت‌ها تاثیر گذاشته و آن را از دیگر دلایل افت تنش‌ها می‌توان معرفی کرد. در این میان کالایی که برای فصل بهار و تابستان بیش‌ترین تقاضا را دارد و پیش‌بینی بیش‌ترین فروش را می‌کنیم، اقلامی مانند زردآلو، آلو، هلو و هندوانه است. در حال حاضر منتظر وارد شدن تولیدات این کالا‌ها از شهر‌های مختلف هستیم. فراوانی میزان تولید در محصولات یاد شده، از علت بالا بودن بازار خرید و فروش آن است.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار