| کد مطلب: ۱۰۴۰۵۹۱
لینک کوتاه کپی شد

‌درباره تحولات تازه در اجرای رتبه بندی


این روزها بارگذاری مستندات لازم برای کسب رتبه‌های پنج‌گانه در حال آغاز شدن است؛ مدارکی که به شکل اتوماتیک در پرونده‌های پرسنلی معلمان از جمله فرم ۵۰۲ ثبت و ضبط بوده و عموما هر ساله حکم‌های کارگزینی بر اساس آن‌ها صادر می‌شوند. درست مشخص نیست که این کار به چه هدفی صورت می‌گیرد. نکته مهم دیگر در این باره محدود کردن تلاش‌های معلمان به مدرک تحصیلی، گواهی ضمن خدمت، برگه تشویقی و داشتن تحقیق و کتاب و... است. اما چند پرسش، مطرح می‌شود؛ اینکه افزایش حقوق در قالب رتبه‌بندی کارکنان دولت بر اساس تبصره ۱ ماده ۶۵ قانون مدیریت خدمات کشوری از سال ۸۷ برای اکثر سازمان‌ها و نهادهای دولتی اجرا شده و ۱۳ سال است کارمندان آنها را بهره‌مند کرده‌است. آیا این کارکنان نیز نیازمند داشتن این همه مدارک و مستندات بوده‌اند؟ آیا آن بخش بزرگ از کارمندان دولت که از ۱۳ سال پیش این افزایش حقوق را در فیش‌های حقوقی خود داشته‌اند برای بهره‌مندی از امتیاز آن تحقیق کرده‌، کتاب یا مقاله نوشته‌ یا ترجمه کرده‌اند؟ آیا آنان برای افزایش حقوق در قالب رتبه‌بندی و قانون خدمات کشوری نیازمند کسب امتیاز در عنوان‌های چهارگانه شایستگی‌های عمومی، تخصصی، حرفه‌ای و تجربی بوده‌اند؟ همه این جدول‌ها و بندها و تبصره‌ها خبر از مشکل دیگری در آموزش و پرورش ما دارد؛ و آن ارزیابی‌های کمی برای امتیاز و رتبه و نمره است. به راستی این مدارک و مستندات می‌توانند از خودگذشتی معلمان در کلاس‌های ۴۰- ۵۰ نفره در اقصی نقاط کشور را ارزیابی کنند؟ آیا گواهی‌های ضمن خدمت می‌تواند ارزش کلیه‌ اهدایی معلم به شاگردش را بسنجد؟ آیا برگه‌های تشویقی می‌توانند پاسخگوی ارث چندصد میلیونی معلمی باشد که همه‌اش صرف خرید تبلت برای دانش‌آموزان محروم شد؟ آیا کسب امتیاز برای قرار گرفتن در هر رتبه می‌تواند زحمات معلمان در دوران کرونا را جبران کند؟ معلمانی که خانه‌شان کلاس و تخته کلاس‌شان بدنه یخچال و گوشی‌هاشان، به عنوان شخصی‌ترین وسیله در زندگی و بدون کمترین چشمداشت، ابزاری برای تدریس دانش‌آموزان بود. آیا این ارزیابی‌های صوری و کمی می‌تواند ایثار، از خودگذشتگی و زحمات معلمان را ارزیابی کند؟ نکته مهم دیگر اینکه در روزهای گذشته دولت بحث ترمیم حقوق کارکنان دولت را مطرح کرده است. با توجه به سابقه دولت‌های قبلی، بیم آن می‌رود که معلمان به بهانه اجرای رتبه‌بندی از این ترمیم محروم شوند. شرایط اقتصادی کشور و عقب افتادگی تاریخی حقوق معلمان از تورم نشان می‌دهد که حتی رتبه‌بندی فعلی هم نمی‌تواند حقوق معلمان را به خط فقر برساند. به همین دلیل کانون صنفی معلمان به‌طور جدی از مسئولان می‌خواهد که افزایش ناشی از رتبه‌بندی را با مصوبه تازه دولت پیوند نزده و هر کدام را جداگانه اعمال و اجرا نماید.
کانون صنفی معلمان ایران(تهران)

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار