| کد مطلب: ۶۰۱۹۸۳
لینک کوتاه کپی شد

مظاهر مرجانی: حضور نماینده سازمان امور مالیاتی در سازمان نصر تهران، ضروری است

رئیس کمیسیون نرم‌افزارهای فروشگاهی، بر حضور و معرفی یک نماینده از سوی سازمان امور مالیاتی در کمیسیون نرم‌افزارهای فروشگاهی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران تاکید جدی دارد. به گفته «مظاهر مرجانی» این حضور علاوه بر همفکری، کمک زیادی به سازمان امور مالیاتی در پاسخ به پرسش‌های فنی میان طرفین خواهد کرد.

مظاهر مرجانی: حضور نماینده سازمان امور مالیاتی در سازمان نصر تهران، ضروری است

آرمان ملی آنلاین - به گزارش روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، در بخش اول گفت‌وگو با «مظاهر مرجانی» به معرفی قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، چگونگی عملکرد سامانه، روش‌های ارسال اطلاعات و... پرداخته شد. اکنون بخش دوم و پایانی را پیش روی دارید.

آیا کمیسیون برای شرکت‌های نرم‌افزاری یک رویه استاندارد ارائه می‌دهد؟

همه تلاش ما در کمیسیون روی همین موضوع تمرکز داشته است و تلاش کرده‌ایم تا مجموعه‌ای از روندها و روال‌ها را ایجاد کنیم حالا در برخی از موارد این روندها اجرایی است و گاهی هم شکل همفکری دارد؛ به طور مثال در همین جلسه اخیر روی این موضوع که ماژول‌ها باید چه امکاناتی داشته باشد و یا در صورتی که به مشتریان عرضه شد بر چه مبنایی قیمت‌گذاری کنیم، همفکری شد.

تلاش ما این است که دست‌کم شرکت‌هایی که در کنار یکدیگر قرار داریم، یک روال استانداردی را برای خود قرار دهیم. به طور مثال ما در همین نشست‌ها برای روش‌های اتصال به این نتیجه رسیدیم که باید همه روش‌ها، هم ارسال مستقیم و هم از طریق شرکت‌های معتمد را در نرم‌افزارهای خود داشته باشیم. البته این کار دشواری است چون باید شرکت‌های نرم‌افزاری با سازمان امور مالیاتی و همچنین شرکت‌های معتمد رایزنی کنند.

یکی دیگر از موضوع‌های ما همفکری همکاران فنی شرکت‌ها با یکدیگر است و...

یعنی به این نتیجه رسیدید که همکاران فنی شرکت‌ها یک کمیته همفکری مشترک داشته باشند تا هماهنگی بیشتری وجود داشته باشد...

تقریبا به این شیوه بوده است در همین جلسه اخیر، تیم‌های فنی ما به صورت مستقیم با همکاران فنی سازمان امور مالیاتی جلسه داشتند و سؤال‌های خوبی مطرح شد. ما همچنین یک درخواست از سازمان امور مالیاتی داریم که امیدوارم به آن پاسخ مثبت دهند و آن این معرفی یک نفر فنی است.

یعنی درخواست شما حضور یک نماینده از سازمان امور مالیاتی در کمیسیون نرم‌افزارهای سازمان نصر تهران است؟

بله، ما درخواست حضور یک نماینده در کمیسیون را داریم تا هر کدام از شرکت‌های نرم‌افزاری پرسش‌های خود را از این کمیته مطرح کنند و این کمیته با سازمان امور مالیاتی در ارتباط باشد. در این بین اتفاقات خوبی رخ خواهد داد. در حال حاضر سازمان امور مالیاتی با انبوه بسیاری از پرسش‌ها مواجه است که در صورت حضور نماینده آنها، همفکری و کمک بیشتری انجام می‌شود و این که ما تنها پرسش‌های جدید را با آنها مطرح می‌کنیم.

بنابراین ما روی معرفی یک نماینده فنی از سازمان امور مالیاتی تاکید داریم. ما تلاش خواهیم کرد تا در روزهای آینده وبیناری را برای تیم‌های نرم‌افزاری شرکت‌های نرم‌افزاری برگزار کینم و تجارب خود را در اختیار همه اعضا و غیراعضای سازمان قرار دهیم.

یا سازمان امور مالیاتی پذیرای پیشنهادهای کمیسیون است و یا در برابر آن مقاومت وجود دارد؛ عمده چالش‌های که در این زمین وجود دارد چیست؟

متأسفانه ما چالش‌های بسیاری داریم؛ با وجود این که شرکت‌های نرم‌افزاری یک بازوی اجرایی قوی هستند ما به دشواری توانستیم با سازمان امور مالیاتی ارتباط برقرار کنیم؛ حتی پاسخ به نامه‌های ارسالی ما زمان زیادی طول می‌کشد. در کل تعامل به سختی صورت می‌گیرد. ما همه تلاش خود را انجام می‌دهیم چون مودیان و متشریان از ما انتظار دارند.

تا چه اندازه به اجرای مطلوب این قانون امیدوار هستید؛ می‌دانیم که بخشی از صنوف ما به ویژه در بخش بازار، متدهای سنتی خود را دارند و در برابر روش‌های نوین مقاومت می‌کنند.

گویا در حال حاضر اجرای این قانون به دو شکل شده است یکی شرکت‌های حقوقی؛ که ما در این بخش خوشبین هستیم چون این بخش همواره دارای یک ساختار و روال بودند و هر شرکت دارای یک واحد مالی و IT است. اما برای شرکت‌های حقیقی چندان خوشبین نیستم و به باور بنده راه دشواری در پیش است هر چند فعلا نوبت این بخش نرسیده است. گاهی یک فرد همه کارها را خود به تنهایی انجام می‌دهد و اکنون اجرای این قانون برای او دشوار است؛ هر چند قانون این موضوع را پیش‌بینی کرده و تعدادی از شرکت‌های معتمد را برای ارائه مشاوره مالیاتی قرار داده است؛ اما تعداد آنها اندک است. بنابراین مشارکت فروشگاه‌های حقیقی در این طرح ساده نخواهد بود.

تصور می‌شود اجرای این قانون در بخش سنتی فعالان اقتصادی بسیار پیچیده و پرچالش است گاهی خریدار از تأیید فاکتور امتناع می‌کند و در صورت اصرار فروشنده، خریدی صورت نمی‌گیرد. از سویی دیگر در بخش تولیدکنندگان، دولت عرضه مواد اولیه به آنها را منوط به تأیید فاکتور فروش محصولات نهایی توسط خریدار کرده است.

بنده هم موافق هستم که کار ساده‌ای نیست و ابعاد مختلفی دارد. شرایط کنونی اقتصاد کشور هم نسبت به گذشته پیچیده‌تر شده است. باید موارد دیگری هم در کنار این قانون اتفاق بیافتد از جمله آگاهی مردم و تمایلات آنها. به باور بنده اجرای این قانون بدون چالش نخواهد بود. البته دولت به دلیل کمبود منابع مالی، تمایل بالایی برای اجرای این قانون دارد و روی مالیات حساب باز کرده است. جامعه نشان داده که چنانچه یک اصلاحات در ساختار انجام شود تمایل برای همکاری دارد که نمونه آن در سال‌های گذشته انصراف تعدادی از مردم از دریافت یارانه با هدف کمک به سیستم درمان و بسترهای آموزشی بود.

برای پرسش آخر و جمعبندی این گفت‌وگو؛ لطفا به صورت خلاصه و موردی، اقدامات کمیسیون نرم‌افزارهای فروشگاهی، پخش و اصناف سازمان امور مالیاتی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در خصوص قانون پایانه‌های فروشگاهی را توضیح دهید.

ما در این زمینه چند کار اصلی انجام دادیم و یا در دستور نشست‌های خود داریم، یکی این که طرح مزبور را به لحاظ فنی برای شرکت‌های نرم‌افزاری تبیین کنیم. اقدام دوم تلاش برای برقراری ارتباط میان شرکت‌های نرم‌افزاری با معتمدان مالیاتی و سازمان امور مالیاتی بوده است. اقدام سوم تسهیل روند است یعنی این که شرکت‌های نرم‌افزاری در اندازه توان تلاش‌های خود را انجام دهند که دست کم اجرای این طرح از سمت نرم‌افزاری‌ها به خوبی پیش برود. اجرای خوب این طرح منوط به بسترهای نرم‌افزاری است و تلاش ما انجام همین رسالت است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار