| کد مطلب: ۱۱۲۷۲۷۴
لینک کوتاه کپی شد

نامه دو اقتصاددان به رئیس جمهور منتخب

شما پاسخگوی مطالبات ملت هستید

آرمان ملی: فرشاد مومنی و حسین راغفر، 2 اقتصاددان درنامه‌ای به رئیس جمهور منتخب نکاتی را مطرح کرده‌اند. در بخشی از نامه این دو اقتصاددان آمده است:

شما پاسخگوی مطالبات ملت هستید

1. این پیروزی چه در مرحله نخست و چه در مرحله دوم پیروزی مردم بود و اگرچه هنوز اعتماد نیمی از مردم به صندوق رای احیا نشده است، امید است عملکرد جنابعالی و کل نظام سیاسی کشور به تدریج به احیای اعتماد از دست رفته این نیمه دیگر- و آنهایی که تنها از سر نفی گزینه دیگر به جنابعالی رای دادند- و مشارکت در حیات اجتماعی سیاسی منجر شود و شاهد تقویت انسجام اجتماعی و وحدت ملی باشیم.

2. عمده‌ترین علت فرسایش انسجام اجتماعی را باید در سیاست‌های اقتصادی سی و پنج سال گذشته جست‌وجو کرد. علت اصلی گسست‌های اجتماعی در جامعه را باید در سیاست های نابرابری‌ساز و تبعیض آلود نظام تصمیم‌گیری‌ها و توجیه‌گری آن جست‌وجو کرد که به نابرابری‌های بی‌سابقه در توزیع فرصت‌ها و منابع منجر شدند. در یک جامعه به شدت نابرابر این تنها فرصت‌ها و منابع نیستند که نابرابر توزیع می‌شوند بلکه امید به آینده نیز به همان شدت نابرابر توزیع می‌شود.

3. از کف رفتن امید به آینده منشاء اَشکال مختلف اعتراض است؛ آنگونه که اعتراض مدنی کنونی منجر به عدم شرکت 60 درصد در انتخابات ریاست جمهوری در دور نخست و 50 درصد در دور دوم شد؛ و  اعتراضات آغشته به خشونت که در پاییز 1401 شاهد بودیم. این  اعتراضات جلوه های دیگری نیز دارد که از جمله آنها سرپیچی و تمرد از قوانین است که تجلیات آن را در بسیاری از وجوه حیات فردی و اجتماعی شاهد هستیم که نقض مستمر و مداوم قوانین رانندگی در جامعه یکی از بارزترین آنهاست. اما  اعتراض تنها به این موارد محدود نمی‌شوند که ورود به جرگه‌های جرم و جنایت، افیون اعتیاد، خودکشی، مهاجرت و ده‌ها آسیب اجتماعی دیگر از جمله تجلیات آنهاست.

4. فساد، محصول نابسامانی‌هاست که در اثر نابرابری‌های ساختاری، فقر بروز کرده است و باید توجه داشت که فساد خود موجب زایش فساد می‌شود. راه مبارزه با فساد توسعه تولید صنعتی در کشور و فراهم آوردن اشتغال کامل و شایسته است.

5. نابرابری های بی‌سابقه و فقر همه محصول سیاست‌های اقتصادی سی و پنج سال گذشته هستند و بدیهی است که تداوم آنها اصلی‌ترین موانع هرنوع اصلاح به نفع مردم هستند. مراقب باشید که هرجا کانون‌های توزیع قدرت و ثروت شکل می‌گیرد «مگسانند گرد شیرینی» باید از آنها اجتناب کرد. مردم برای آخرین بار آزمون کردند و امیدواری ما این بار این است که لطف الهی به مردم، صداقت و سلامت نفس جنابعالی که بزرگترین سرمایه شما در این کارزار با اژدهای هفتادسر نابسامانی‌هاست به مدد مشارکت مردم بتواند موانع را به تدریج مرتفع کند.

6. فراموش نفرمایید که تا یک ماه پیش بسیاری از کسانی که دیروز به مسعود پزشکیان رای دادند هیچ شناختی از ایشان نداشتند اما او امروز رئیس جمهور منتخب مردم است و رای مردم شما را در این موقعیت قرار داده است. امروز مسعود پزشکیان محصول شرایط تاریخی جامعه‌ای است که مشکلات  گوناگونی راتجربه کرده است و جنابعالی وام‌دار ملت و پاسخگوی مطالبات آنها هستید. اگرچه احزاب مختلف با آمیزه‌ای از انگیزه‌های دینی، ملی یا برای کسب سهمی از قدرت و ثروت دور شما حلقه زدند اما فراموش نفرمایید که این مردم مطالبه‌گر هستند که چشم به اقدامات شما دوخته‌اند. جنابعالی به هیچ حزب و دسته خاصی مدیون نیستید.

7. راه نجات کشور برخورداری از یک برنامه با کیفیت و دقیق توسعه است که متاسفانه برنامه هفتم نسبت بسیار ناچیزی با چنین برنامه‌ای دارد. پیشنهاد می‌کنیم که فوری‌ترین اقدام خود را بسیج ظرفیت‌های دانایی ملی برای اصلاح، تکمیل و طراحی چنین برنامه‌ هفتم قرار دهید و لوازم آن را نیز چنانچه وعده داده‌‌اید فراهم کنید که مهمترین آنها شفاف سازی فرایندهای تصمیم‌گیری و تخصص منابع، بسیج ظرفیت های دانایی ملی در مسیر جلب مشارکت مولد آحاد مردم در سرنوشت اقتصادی خویش همراه با حفظ عزت نفس برای ساختن زندگی مطلوب خود است.

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار