| کد مطلب: ۱۱۲۷۲۶۸
لینک کوتاه کپی شد

امان ا... قرائی‌مقدم در گفت‌وگوی با آرمان ملی:

آب و هوای اجتماعی باید تغییر کند

آرمان ملی: چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری برای نشستن نهمین رئیس دولت در مهم‌ترین مسند اجرایی کشور هم به پایان رسید و آنچه از شرایط جامعه برآورد می‌شود این است که به نظر آن دسته از بخش خاکستری جامعه هم که به بنا به هر دلیلی در انتخابات شرکت نکردند، از نتیجه پیش‌آمده راضی بودند و آمدن پزشکیان، بذری از امید در دل‌ها کاشته است.

آب و هوای اجتماعی باید تغییر کند

امید برای رخ دادن تغییراتی اجتماعی، فایده آفرین و رضایت‌بخش و حتی شادی‌زا و خشونت زدا نه تنها برای نسل جوان و دهه هشتادی‌ها که برای همه نسل‌ها، اقشار، طبقات و اقوام.

از امان ا... قرائی مقدم، جامعه‌شناس در خصوص تاثیر این انتخاب بر زندگی شهروندان پرسیده‌ایم تا از مسیر نگاه کارشناسانه او بدانیم این انتخاب چه تغییری در نگاه مردم به زندگی ایجاد کرده و اینکه از سوی دیگر مسئولان چه باید کنند که این امید رای دهندگان به ناامیدی منجر نشود؟

آب و هوای اجتماعی باید تغییر کند

امان ا... قرائی‌مقدم، می‌گوید: البته که نتایج انتخابات می‌تواند در روحیه افراد، در طرز رفتار و تغییر نگرش‌شان نسبت به آینده جامعه و اتفاقاتی که قرار است رقم بخورد، موثر است اما واقعیت این سوال است که چگونه این تغییرات قرار است و اصولا امکان دارد که صورت بگیرد.

به گفته این جامعه‌شناس، رخ دادن این تغییرات در زندگی مردم، دشوار است به این دلیل که جامعه نمی‌تواند بگوید چون انتخاباتی صورت گرفته و فردی را که می‌خواسته‌اند از راه رای 50 درصدی بنا به آمار، برگزیده‌اند و او قرار است همه تغییرات را انجام دهد.

او می‌گوید که به طور کلی ساختار و آب و هوای اجتماعی باید تغییر کند؛ بر اساس نظریه و اصول ژوزف شومپیتر، 12 اصل برای توسعه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی وجود دارد؛ اصل هشتم و یازدهم می‌گوید که اگر بخواهید جامعه توسعه پیدا کند(منظور از توسعه بحث کمی و کیفی مطرح است) باید آب و هوا یعنی اوضاع و احوال اجتماعی مساعد باشد.

قوه مجریه به تنهایی نمی‌تواند تغییر ایجاد کند

قرائی‌مقدم به مسائل مهم معیشت، تامین وضعیت اشتغال، ایجاد شادی و نشاط، آزادی نظرات و عقاید اشاره می‌کند و می‌گوید که این‌ها و بسیاری امورات مهم هست که باید در جامعه مورد بررسی قرار بگیرد و به گفته او این امر به عهده قوه مجریه به تنهایی نیست که البته موثر است اما قوه مقننه، قضاییه و حاکمیت و همه باید دست‌به‌دست هم بدهند تا تغییری در وضع مردم ایجاد شود.

به گفته این جامعه‌شناس البته مردم هم این انتظار را ندارند که حالا آقای پزشکیان بیاید و به تنهایی همه مشکلات و معضلات را حل کند و حتی شک و شبهاتی هم در تحقق قول و وعده‌ها در میان مردم وجود دارد.

بنابراین بهبود وضعیت مردم پس از انتخابات و اینکه آیا در زندگی آن‌ها تغییرات خاصی ایجاد می‌شود یا خیر، میزان افزایش امید آن‌ها به زندگی و مسائل بسیار دیگری از این دست، امری پیچیده بوده و به یک عامل بستگی ندارد بلکه تحت تاثیر ده‌ها عامل مهم است که هر کدام به دقت و به جای خود باید با نگاه کارشناسی مورد بررسی قرار بگیرد.

قرائی‌مقدم با توجه به تجربیات خود در حوزه‌های پژوهشگری و جامعه‌شناسی معتقد است که همه عوامل باید دست‌به‌دست هم داده و امورات بسیاری که با زندگی شهروندان در ارتباط هستند اصلاح شوند و تغییر پیدا کنند تا مردم بتوانند با نزدیک شدن به زندگی معمولی طعم این تغییر را بچشند.

البته این جامعه‌شناس به شکل برآیندی این تغییرات هم اشاره کرده و توضیح می‌دهد که مسئولان و متولیان امر، پزشکیان و تیم او در یک پروسه درازمدت است که با تغییراتی که ایجاد می‌کنند و با نظرات کارشناسانه متخصصانی که بر سر کار می‌آورند(به گفته خود او) به جامعه نشان دهند که می‌شود در اوضاع و احوال اجتماعی تغییراتی ایجاد کرد تا مردم تغییر نگرش دهند.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار