| کد مطلب: ۱۱۲۷۲۶۳
لینک کوتاه کپی شد

حسین انصاری راد در گفت‌وگو با«آرمان ملی»:

مردم به خوبی تفاوت‌ها را درک می‌کنند

آرمان ملی- احسان انصاری: مسعود پزشکیان با کسب اکثریت آرا در دومین مرحله چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری، رئیس‌جمهور منتخب مردم شد.

مردم به خوبی تفاوت‌ها را درک می‌کنند

مجموع آرای اخذ شده در کل شعب داخل و خارج از کشور ۳۰ میلیون و ۵۳۰ هزار و ۱۵۷ است که بر این اساس تعداد آرای مسعود پزشکیان ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ و ‌تعدادی آرای سعید جلیلی ۱۳ میلیون و ۵۳۸ هزار و ۱۷۹ است. در مرحله اول چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری - روز جمعه هشتم تیر ماه مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف و مسعود پزشکیان با یکدیگر به رقابت پرداختند، اما با توجه به اینکه هیچ یک از آنها نتوانستند اکثریت مطلق آرا را کسب کنند، انتخابات با حضور مسعود پزشکیان و سعید جلیلی که بیشترین آرا را کسب کرده بودند به دور دوم راه رفت. سرانجام در انتخاباتی که روز جمعه برگزار شد، پزشکیان با ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ رای به عنوان نهمین رئیس‌جمهور اسلامی ایران انتخاب شد. «آرمان ملی» برای تحلیل و بررسی مهم‌ترین چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی رئیس‌جمهور جدید ایران با حسین انصاری راد گفت‌وگو کرده است که در ادامه می‌خوانید.

*مهم‌ترین دلایل پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری چه بود؟

در مرحله نخست باید عنوان کنم پیروزی آقای پزشکیان یکی پیروزی بزرگ برای همه مردم ایران بود. من معتقدم ملت ایران با حمایت از آقای پزشکیان بزرگ‌ترین گام را برای برون رفت از شرایط سخت کنونی جامعه برداشته‌اند.اگر چه میزان مشارکت به اندازه‌ای نبود که بتواند عنوان کرد مردم به صورت گسترده در انتخابات شرکت کرده‌اند اما شرایط زندگی مردم به شکلی بود که همه ابعاد آن را تحت تأثیر قرار داده بود. نکته مهمی که در این زمینه وجود داشت این بود که ادامه این وضعیت به سود کشور نبود و ضرر به کشور تحمیل می‌کرد. در سال‌های اخیر کشور به دلیل سوء مدیریت از جنبه‌اقتصادی صدمات و آسیبب‌های زیادی دیده است. به همین دلیل بر این باور هستم که پیروزی آقای پزشکیان در کشور اتفاقی است که در ساحت‌های مختلف زندگی مردم تأثیرگذار خواهد بود. من فکر می‌کنم شرایط پیش‌رو برای پشت‌سر گذاشتن شرایطی که در چند دهه گذشته در کشور وجود داشته فراهم شده است. امیدوار هم هستیم که آقای پزشکیان در قامت رئیس‌جمهور موفق شوند. ملت ایران دیگر ملت آقای خاتمی و حتی دوران آقای روحانی نیست. قدرت حکومت در آن زمان با پایگاه اجتماعی ویژه‌ای که داشت و اعتمادی که بین حاکمیت و مردم در آن زمان وجود داشت امروز این اعتماد کم رنگ شده است. به همین دلیل نیز من معتقدم امروز که آقای پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شده است همه شرایط برای حرکت به سمت یک تغییر جدید در کشور فراهم شده و آقای پزشکیان باید کشور را از یک مرحله‌گذار به سلامت عبور بدهد.

*پزشکیان برای عبور سلامت از این مرحله‌گذار چه رویکردی باید در پیش بگیرد؟

پزشکیان باید روی همان صحبت‌هایی که در دوران رقابت‌های انتخاباتی و مناظره‌ها مطرح کردند ایستادگی کند و تلاش کند به وعده‌هایی که به مردم داده عمل کند. آقای پزشکیان به مردم وعده دادند که در سیاست داخلی و خارجی باید تجدید نظر صورت بگیرد و در این زمینه تلاش خواهند کرد. این اتفاق باید رخ بدهد و ما باید در هر دو زمینه در سیاست‌های گذشته تجدید نظر کنیم. نوع روابط ما در عرصه بین‌المللی باید تغییر کند. از سوی دیگر نوع نگاهی که به مردم در داخل کشور داریم نیز باید تغییر کند. ثروت کشور باید به صورت عادلانه بین همه مردم کشور توزیع شود. آقای پزشکیان نیز روی این نکته تأکید داشتند. شرایط نیز فراهم است و مردم به صورت تمام قد از پزشکیان حمایت خواهند کرد. به نظر می‌رسد با توجه به شرایط موجود حتی کسانی که در انتخابات مشارکت نکردند نیز از برنامه‌های پزشکیان حمایت خواهند کرد. نکته دیگری که وجود دارد این است که برخی نهادهای قدرت که در گذشته رویکرد سلبی نسبت به تحول خواهی در کشور داشتند نیز امروز ضعیف شده‌اند و از قدرت گذشته برخوردار نیستند.

پزشکیان باید روی همان صحبت‌هایی که در دوران رقابت‌های انتخاباتی و مناظره‌ها مطرح کردند ایستادگی کند و تلاش کند به وعده‌هایی که به مردم داده عمل کند. آقای پزشکیان به مردم وعده دادند که در سیاست داخلی و خارجی باید تجدید نظر صورت بگیرد و در این زمینه تلاش خواهند کرد. این اتفاق باید رخ بدهد و ما باید در هر دو زمینه در سیاست‌های گذشته تجدید نظر کنیم. نوع روابط ما در عرصه بین‌المللی باید تغییر کند

*پزشکیان برای تحقق وعده‌های خود با چه چالش‌هایی مواجه خواهد بود؟

چالش‌ها مشخص است و همه ما نسبت به آن آگاهی داریم و آقای پزشکیان نیز نسبت به آنها آگاه است. کسی که خود را نامزد ریاست جمهوری می‌کند حتمأ نسبت به چالش‌های کشور آگاهی وشناخت دارد و برای آن برنامه دارد. مراکز قدرت و ثروتی که در گذشته وجود داشت در شرایط کنونی نیز وجود دارد. این در حالی است که این کانون‌های قدرت و ثروت امروز ضعیف‌تر از گذشته هستند و با ملتی مواجه هستند که از تجربه های سخت گامی به جلو برداشته و به مرحله جدیدی رسیده است. در شرایط کنونی چند مساله چالش آفرین وجود دارد. مسأله اول مذاکره با آمریکاست. دوم موضوع حجاب است. در واقع اگر قرار است تغییر مثبتی در آینده صورت بگیرد باید تغییر در نگرش‌ها صورت بگیرد. این تجدید نظر نیز باید در راستای منافع ملی و خواسته‌های مردم صورت بگیرد. بدون تردید در شرایط کنونی یکی از چالش‌های مهم کشور در عرصه بین‌المللی است. این در حالی است که مذاکره با آمریکا و کاهش تنش با این کشور تا حدود زیادی می‌تواند این چالش‌ها را کاهش بدهد. موضوع مهم بعدی که برای کشور چالش ایجاد کرده موضوع حجاب است. این در حالی است نباید سیاست‌های کشور را به آن گره زد و به شکلی رفتار کرد که هزینه‌های حکومت داری افزایش پیدا کند. اتفاقاتی که این روزها در خیابان‌های شهرهای مختلف کشور در زمینه حجاب رخ می‌دهد و با حاشیه‌های زیادی نیز همراه شده به ضرر و زیان کشور است. بسیاری از کسانی که به دلایلی حاشیه نشین شده اند یا در زندان هستند دلسوز کشور و مردم هستند و فعالیت مدنی و اجتماعی آنها می‌تواند در حل مشکلات کشور کمک کند. من معتقدم آقای پزشکیان باید در مسیر تجدید نظر در این موضوعات حرکت کند.

*چرا مردم به ریاست جمهوری جلیلی اقبال نشان ندادند ؟

شرایط کشور خطیر و سرنوشت ساز است و اگر فردی مانند جلیلی به ریاست جمهوری می‌رسید نه تنها شرایط بهتر نمی‌شد که بلکه سخت تر نیز می‌شد. چنین فردی اگر به ریاست جمهوری می‌رسید نه تنها سیاست‌های گذشته را ادامه می‌داد و بلکه چالش‌های جدیدی را نیز به وجود می‌آورد. ما در گذشته تجربه احمدی نژاد را داشتیم و دیدیم که چنین افرادی چه آسیب‌هایی به کشور می‌زنند. خسارتی که احمدی نژاد با تندروی‌هایی که انجام داد به کشور زد هنوز نیز قابل مشاهده است. یکی از مهم‌ترین آنها تحریم‌های بین‌المللی هستند که در دوران احمدی نژاد و با تندروی‌های وی به وجود آمد. در بین گزینه‌های ریاست جمهوری نیز کسانی بودند که مانند احمدی نژاد فکر می‌کردند و به دنبال تکرار دولت وی بودند. آقای جلیلی که نامزد انتخابات ریاست جمهوری بود برنامه‌هایی در زمینه سیاست خارجی داشت و در شرایطی که به ریاست جمهوری می‌رسید رویکردی در عرصه بین‌المللی در پیش می‌گرفت که برای کشور چالش‌ها به وجود می‌آورد. در مذاکرات هسته‌ای که ایشان به عنوان مذاکره کننده ارشد ایران حضور داشت به شکلی موضع گیری می‌کرد که طرف مقابل متوجه می‌شد که وی اهل مذاکره نیست. شاید اگر در همان زمان مذاکرات به نتیجه می‌رسید تحریم‌های بین‌المللی تا به این اندازه عمیق نمی‌شد که وضعیت زندگی اقتصادی مردم را تحت تأثیر قرار بدهد. هنوز ژست‌های جلیلی با خانم اشتون از یاد مردم ایران نرفته که به جای اینکه مذاکرات را به نتیجه برساند تنها عکس یادگاری می‌گرفت و به کشور باز می‌گشت. مردم به خوبی این تفاوت‌ها را درک می‌کنند.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان انصاری

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار