| کد مطلب: ۱۱۲۵۳۵۵
لینک کوتاه کپی شد

مهدی پازوکی در گفت‌وگو با«آرمان ملی»:

تندروها به دنبال آزمون و خطا در دولت آینده هستند

آرمان ملی- احسان انصاری: دکتر مهدی پازوکی، استاد دانشگاه و اقتصاددان در روزهای منتهی به انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم مهمان روزنامه آرمان ملی بود. پازوکی در گفت‌وگویی که با روزنامه آرمان ملی داشت با برشمردن مختصات فکری تندروها حضور آنها را در مدیریت کشور به ضرر نسل آینده دانسته و معتقد است: «عده‌ای در دوران احمدی‌نژاد مدعی بودند باید مدیریت جهان را به آنها بدهند. این در حالی است که اگر مدیریت جهان در اختیار این افراد بود جهان را خراب می‌کردند و مصیبت‌های زیادی به بار می‌آوردند. برخی از این افراد امور منزل خود را نمی‌توانستند اداره کنند اما مدعی مدیریت کشور بودند. امروز هیچ فرد تحصیل‌کرده و روشنفکری در جامعه وجود ندارد که از تندروها حمایت کند. امروز هم تندروهای وطنی به دنبال آزمون و خطا هستند.» در ادامه ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید.

تندروها به دنبال آزمون و خطا در دولت آینده هستند

*کاندیدای اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری به دنبال ادامه وضعیت موجود در زمینه سیاست خارجی هستند و اقبال جدی نسبت به ادامه مذاکرات و رفع تحریم‌ها با کشورهای غربی از خود نشان نمی‌دهند. آیا ادامه رویکرد فعلی در زمینه مذاکرات و تأثیر آن بر اقتصاد کشور را به سود کشور می‌دانید؟

تحریم نه تنها نعمت نیست بلکه نقمت است. تفکری که در دهه‌های اخیر کشور را از کشورهای منطقه عقب نگه داشته معتقد است که دائم باید با جهان دشمنی کرد. این در حالی است که اگر امروز ما بتوانیم کاری کنیم که شرکت‌های غربی و صاحب تکنولوژی روز در صنعت نفت و  گاز  ما فعالیت کنند به سود ایران و به ضرر رقبای منطقه‌ای ما تمام خواهد شد. تفکری که فکر می‌کند با دور زدن تحریم‌ها می‌تواند ایران را به توسعه برساند در نهایت به نتیجه نخواهد رسید. کاندیداهای ریاست جمهوری که مدعی هستند دوران دولت روحانی همه سیاه بوده باید به این سوال پاسخ بدهند که در سه سال دولت آقای رئیسی سفره مردم کوچک‌تر شده یا بزرگ تر؟آمارهای مرکز آمار ایران عنوان می‌کند که در سه سال اخیر سفره مردم کوچک‌تر شده و قدرت خرید مردم به خصوص اقشار ضعیف جامعه کاهش پیدا کرده است. زمانی که آقای رئیسی به قدرت رسید برنج کیلویی30 هزار تومان بود در حالی که در شرایط کنونی110 هزار تومان است. این وضعیت درباره قیمت مرغ و دیگر اقلام مورد نیاز مردم نیز وجود دارد. در نتیجه اگر این تفکر ادامه پیدا کند وضعیت مردم  سخت‌تر خواهد شد. اتفاق مهمی که در این زمینه باید رخ بدهد تغییر رویکرد در سیاست خارجی است.

کاندیداهای اصولگرایان مدعی هستند  سیاست دولت  سیزدهم در زمینه سیاست خارجی باید ادامه پیدا کند. آیا این روند به معنای ارتباط واقعی با جهان بود؟

 ارتباط با کشورهای جهان تنها ارتباط با روسیه و چین نیست و بلکه کشورهای جهان شامل همه کشورهایی هستند که ارتباط با آنها می‌تواند به منافع ملی ما کمک کند. یکی از رقبای منطقه‌ای ما عربستان است که بن سلمان علی رغم اینکه با آمریکا نهایت ارتباط اقتصادی را دارد با چین نیز قراردادهای سنگین و بلندمدت اقتصادی می‌بندد. در واقع عربستان در سال‌های اخیر توازن را بین شرق و غرب برقرار کرده و از موقعیتی که در این زمینه به دست آورده استفاده می‌کند. به همین دلیل در شرایط کنونی اقتصاد ایران تفکری که به دنبال گسترش تحریم و دور زدن تحریم هاست نمی‌تواند به کشور کمک کند. فسادهایی که در شرایط کنونی در کشور وجود دارد و فسادهایی مانند فساد دبش ریشه در دور زدن تحریم‌ها دارد. در فساد دبش رقمی بالغ بر7/3 میلیارد دلار به تاراج رفته است. برخی آقایان معنای میلیارد را متوجه نمی‌شود. سوال مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که چرا فردی که مسئولیت وزارت جهاد کشاورزی را در دولت داشته و متخلف شناخته شده را محاکمه نکرده و به مردم معرفی نکردند؟چرا دولت به صورت رسمی اعلام نکرد که وزیر مربوطه مرتکب تخلف شده است. کاسبان تحریم در کشور طبقه‌ای را تشکیل داده‌اند که من نام آن را طبقه نوکسیه گذاشته‌ام. این نوکیسگان به ثروت‌های نجومی در کشور رسیده‌اند. اغلب آنها ویلای شیک در شمال کشور و ترکیه دارند و زندگی‌های مرفه‌ای در خارج از کشور برای خود تشکیل داده‌اند.

یکی از رقبای منطقه‌ای ما عربستان است که بن سلمان علی رغم اینکه با آمریکا نهایت ارتباط اقتصادی را دارد با چین نیز قراردادهای سنگین و بلند مدت اقتصادی می‌بندد. در واقع عربستان در سال‌های اخیر توازن را بین شرق و غرب برقرار کرده و از موقعیتی که در این زمینه به دست آورده استفاده می‌کند

*این طبقه  بین نامزدهای انتخاباتی نماینده دارند؟آیا کاندیدایی در مسیر خواسته‌های این طبقه حرکت می‌کنند؟

کسانی که منافع اقتصادی دارد به دنبال قدرت سیاسی نیز هستند و در شرایطی که قدرت سیاسی در اختیار نزدیکان آنها باشد شرایط برای آنها بهتر می‌شود. کاسبان تحریم حتی به دنبال این هستند که نماینده وارد پارلمان کنند که این اتفاق نیز در گذشته رخ داده است. برای این طبقه آنچه اهمیت دارد سود و منافع است. اتفاقا این افراد جز تندروهای سیاسی هستند. قطر کشوری است که یک سوم استان هرمزگان مساحت دارد اما جام‌جهانی را به بهترین شکل خود برگزار می‌کند. این در حالی است که با تفکر کاسبان تحریم این گونه فرصت‌ها از کشور گرفته شده است. در برنامه‌های توسعه قرار بوده رشد اقتصادی در ایران8 درصد افزایش پیدا کند. این در حالی است که هنوز این اتفاق رخ نداده و تندروها با تفکرات خود اجازه چنین کاری به کشور نداده‌اند. زمانی رشد8 درصدی در اقتصاد کشور رخ می‌دهد که تکنولوژی وجود داشته باشد. با تکنولوژی سنتی که نمی‌توان به این اندازه از نرخ رشد دست پیدا کرد. عده‌ای در دوران احمدی نژاد مدعی بودند باید مدیریت جهان را به آنها بدهند. این در حالی است که اگر مدیریت جهان در اختیار این افراد بود جهان را خراب می‌کردند و مصیبت‌های زیادی به بار می‌آوردند. برخی از این افراد امور منزل خود را نمی‌توانند اداره کنند اما مدعی مدیریت کشور  بودند. امروز هیچ فرد تحصیل‌کرده و روشنفکری در جامعه وجود ندارد که از تندروها حمایت کند. امروز هم تندروهای وطنی به دنبال آزمون و خطا هستند.

*مشارکت مردم در انتخابات و رأی به گزینه‌ای که به دنبال ارتباط با جهان است به چه میزان می‌تواند در شرایط کنونی گره گشا باشد؟

امروز برخی می‌خواهند با تفکر سنتی بر جامعه صنعتی مدیریت کنند که امکان پذیر نیست. در انتخابات اخیر نیز شرایط به شکلی نبوده که سلیقه‌های مختلف دارای کاندیدا باشند. البته حضور آقای پزشکیان در بین کاندیدای اصولگرا نوعی گشایش و روزنه امید به شمار می‌رود. اغلب کاندیدای که در انتخابات حضور دارند به یک طیف فکری تعلق دارند و به همین دلیل پزشکیان می‌تواند شرایط را تا حدودی تغییر دهد. با این وجود نمی‌توان انتظار زیادی از پزشکیان برای تغییر داشت. دلیل این موضوع نیز این است که ممکن است برخی در مسیری که در پیش می‌گیرد اخلال به وجود بیاورند. البته نحوه تأیید صلاحیت برخی از افراد حاضر در انتخابات جای سوال زیادی دارد. این در حالی است که افرادی مانند آقای لاریجامی و جهانگیری که از تجربه مدیریت بهتری نسبت به این افراد برخوردار بودند به دلایل نامشخص ردصلاحیت شدند. اگر قرار است یک تفکر خاص بر کشور حکومت کند نتیجه وضعیتی می‌شود که امروز با آن مواجه هستیم که با چالش‌ها و بحران‌های زیادی مواجه هستیم. نسل جدید نسلی آگاه است و به همین دلیل من آینده ایران را زیبا می‌بینم. این در حالی است که باتفکرات تندروها امکان پیشرفت و توسعه در کشور وجود ندارد. کسانی که امروز خود را در شکل کاندیدای ریاست جمهوری معرفی می‌کنند کارنامه آنها نشان می‌دهد که در ابتدایی‌ترین اصول مدیریتی نیز با مشکل مواجه بوده‌اند و از فضای انتخابات تنها برای تخریب دیگران و مطرح کردن وعده‌های غیرواقعی استفاده کرده‌اند. این در حالی است که مردم باید نسبت به این موضوع آگاه باشند و اجازه ندهند فردی به ریاست جمهوری برسد که به دنبال رویکرد جاری در روند تحریم‌ها باشند.

 

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان انصاری

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار