| کد مطلب: ۱۱۲۵۰۲۵
لینک کوتاه کپی شد

حسین کاشفی در گفت‌وگو با آرمان ملی:

مهم‌ترین خصیصه پزشکیان صداقت اوست

آرمان ملی- احسان اسقایی: چند روز دیگر انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد و رقابت‌های نامزدهای ریاست جمهوری در حال رونق گرفتن است اما در این میان یکی دو نفر از کاندیداها به سایرین هجمه وارد می‌کنند و همین افراد در پایین‌ترین سطح در نظرسنجی‌ها قرار گرفته‌اند.در طرف مقابل اما وضعیت پزشکیان نسبت به سایرکاندیداها بهتر است و در حال بیشتر کردن فاصله خود با سایر کاندیداهاست.

 مهم‌ترین خصیصه پزشکیان صداقت اوست

رقیب کنونی نماینده اصلاح طلبان عدم مشارکت مردم است. به نظر در صورتی که مشارکت در انتخابات زیر60 درصد باشد، انتخابات به مرحله دوم می‌رود اما در صورتی که بالای 60 درصد در انتخابات شرکت کنند شاید انتخابات تک مرحله‌ای شود. در هر صورت فضای کنونی پایان می‌یابد اما آنچه از این انتخابات باقی می‌ماند روندهای غیراخلاقی‌ای است که برخی نامزدها نسبت به پزشکیان در  پیش گرفته‌اند.به نظر این افراد دیگر در میان اصولگرایان و حتی جبهه انقلاب اسلامی هم جایگاهی نخواهند داشت. همان طور که روزگاری احمدی‌نژاد از روش‌های آنها استفاده کرد و اکنون جایگاهی بین اصولگرایان ندارد. آرمان ملی در ارتباط با فضای انتخابات با حسین کاشفی، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت به گفت‌وگو پرداخته است. کاشفی معتقد است:« یک رئیس‌جمهور قوی می‌تواند در مسائل بین‌المللی موفق عمل کند.  بین روسای جمهور گذشته آقای خاتمی در سازمان ملل  صلح و گفت‌وگوی تمدن‌ها را مطرح کرد. در چهار سوی جهان همه از این ادبیات آقای خاتمی استقبال کردند و شاهد بودیم که در آن زمان بسیاری از مشکلات ایران حل شد اما در برابر رئیس‌جمهوری هم در ایران بود که مصوبات شورای امنیت و قطعنامه‌های این شورا را کاغذ پاره می‌دانست و شاهد بودیم که او چه بلایی به سر کشور  آورد. زمانی که گفت‌وگو و تعامل را در بیرون مطرح می‌کنند باید از قدرت تعامل و گفت‌وگو با نیروهای داخلی هم برخوردار باشند. در دولت آقای روحانی در ماه‌های آخر سال برجام در حال به سر انجام رسیدن بود اما برخی نخواستند که اینگونه شود و شاهد  هستیم  خودشان هنوز هم نتوانستند که به دستاوردی در این زمینه برسند. سوال این است که ما قرار است همواره در شرایط تحریم قرار داشته باشیم ». این گفت وگو را در  ادامه می‌خوانید.

*تاکنونی سه دوره مناظره بین کاندیداها برگزار شده است آیا این مناظرها می‌تواند در کشاندن مردم پای صندوق‌های رای اثر بگذارد؟

 در مناظره‌ها نوع مناظره افراد و برخوردهای مناسب آنها با یکدیگر بر روند انتخابات اثرگذار است. آنچه باید برای ما مسلمانان و خصوصا ایرانی‌ها اهمیت داشته باشد، اخلاق مداری سیاست مداران است. فردی که می‌خواهد مدیریت سیاسی کشور را عهده بگیرد باید ترویج دهنده اخلاق باشد نه اینکه برای رای آوری حزب و گروهش و یا عدم رای آوری رقیبش به او حمله کند. یک فرد اخلاق مدار اگر در راس جامعه قرار گیرد می‌تواند با کشورهای همسایه و در سطح بین‌الملل نیز به خوبی رابطه بگیرد. افرادی که در مناظره‌ها اینگونه رفتار می‌کنند؛ چگونه می‌خواهند با جهان خارج ارتباط بگیرند آیا این افراد در برابر اختلافی که به صورت طبیعی بین ایران و کشورهای همسایه وجود دارد اقدام به دیوارکشی خواهند کرد؟ منظور این است که بازتاب این رفتارها در حوزه بین‌الملل همان دیوارکشی است. امیدواریم که این افراد اگر رئیس‌جمهور شدند با چنین ادبیاتی با جامعه بین‌الملل رفتار نکنند.

*آیا ممکن است با استفاده از این روش‌ها بتوانند آرای بیشتری را جذب کنند؟

 این اشخاص فکر می‌کنند با تخریب و نیت تخریب می‌توانند رای بیشتری را به دست آورند حال اینکه مردم به شدت آگاه هستند و متوجه رفتار کاندیداها می‌شوند.

*در مجموع فکر نمی‌کنید این فضای تخریب‌گون به ضرر مشارکت در انتخابات است؟

 البته این فضای تخریب که توسط برخی کاندیداها در نظر گرفته شده انگیزه برخی افراد را برای مشارکت در انتخابات  از بین می‌برد. اما این مورد نباید باعث شود موقعیت خوبی که برای نامزدها به وجود آمده است و در رسانه‌ملی نامزدها می‌توانند برنامه‌های خود را اعلام کنند، را نادیده بگیرند. این موقعیت، موقعیت مطلوبی است. این دوره فرصت محدود بوده و با این محدودیت نامزدها نمی‌توانستند خود را معرفی کنند اما این فرصت اکنون به وجود آمده است. اکنون مشاهده می‌کنیم که آقای پزشکیان توانسته از این فرصت استفاده کند و صداقت خود را به نمایش بگذارد و با مردم ارتباط بگیرد.

آقای پزشکیان می‌تواند با ادبیات ساد‌ه‌ای که در مناظره‌ها دارد؛ با بخش نخبه جامعه نیز ارتباط بگیرد و آرای آنها را هم به دست آورد؟

 مهم‌ترین خصیصه پزشکیان صداقت وی و راستگویی اوست. پزشکیان معتقد است که برای چند رای نباید به مردم دروغ گفت. خوشبختانه چون او اخلاق مدار است و اصل را هم بر رفتار صادقانه گذاشته توانسته به موفقیت‌هایی برسد. پزشکیان اصل را بر این نگذاشته که به هر طریق رای بیاورد. او هر چه می‌گوید از صداقت اوست. یکی از مواردی که در جامعه ما وجود دارد بی‌اعتمادی است و بی‌اعتمادی از تخریب رقبا و  رفتارهای غیر اخلاقی برخی سیاستمداران ایجاد می‌شود. امروز مشاهده می‌کنیم که برخی زمینه چند پارگی جامعه را فراهم می‌کنند و بدترین مساله در حال حاضر برای ایران مساله چند پارگی جامعه است. اگر در نظام ایران در دولت‌های مختلف دستاوردی ایجاد شده زمانی بوده که ملت یکپارچه بودند. زمانی که می‌گوییم هر ایرانی یک رای باید به رقبا احترام بگذاریم. زمانی که ما نسبت به آب و خاک خود را مسئول می‌دانیم طبیعتا باید نسبت به محیط زندگی اخلاقی اهمیت بدهیم. باید زمینه‌ای فراهم شود که  اگر بی‌اطمینانی بین مسئولین و دولت به وجود آمده است کاهش یابد. همه نامزدها باید به این مساله اهمیت دهند و اولا یکدیگر را تخریب نکنند و دوم اینکه وعده‌های غیر عملیاتی ندهند. رئیس‌جمهور در چارچوب قانون اساسی و اختیاراتی که دارد می‌تواند تا حدودی مسائل را رو به جلو ببرد.

*درصورتی که  آقای پزشکیان پیروز شود چگونه باید از پس مشکلات کنونی کشور برآید؟

 هر فردی رئیس‌جمهور شود باید به تخریب‌هایی که علیه او صورت می‌گیرد، بی‌توجه باشد و از همه جناح‌ها نیروهای توانمند را به خط کند تا بتواند کشور را به ریل توسعه بازگرداند. در غیر این صورت اگر رئیس‌جمهور وارد حاشیه‌ها شود قطعا با چالش‌های زیادی روبه‌رو خواهد شد و عملا کشور در جا خواهد زد. خوشبختانه مشاهده می‌کنیم که آقای پزشکیان از هم اکنون وارد فضای بگو مگو  و تخریب گون نمی‌شود و تنها به دفاع از برنامه‌های خود می‌پردازد از همه مهمتر آقای پزشکیان اعلام می‌کند که کارها را به کارشناسان خواهد سپرد و این در آن معناست که باید امیدوار بود که در صورت موفقیت آقای پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری او می‌تواند در زمینه‌های داخلی و خارجی به موفقیت‌هایی دست یابد. اگر کارشناسان بتوانند با هم کار کنند بسیاری از مشکلات قابل حل است و آقای پزشکیان می‌تواند در این زمینه موفق عمل کند.

*برخی معتقدند ر ئیس جمهور اختیاری برای رفع مشکلات بین‌المللی ندارد لذا اکنون که ریشه همه مشکلات در تحریم‌هاست رای دادن فایده‌ای ندارد. این نظر تا چه میزان با واقعیت‌های سازوگار است؟

 قطعا یک رئیس‌جمهور قوی می‌تواند در مسائل بین‌المللی موفق عمل کند.  بین روسای جمهور گذشته آقای خاتمی در سازمان ملل  صلح و گفت‌وگوی تمدن‌ها را مطرح کرد. در چهار سوی جهان همه از این ادبیات آقای خاتمی استقبال کردند و شاهد بودیم که در آن زمان بسیاری از مشکلات ایران حل شد اما در برابر رئیس‌جمهوری هم در ایران بود که مصوبات شورای امنیت و قطعنامه‌های این شورا را کاغذ پاره می‌دانست و شاهد بودیم که او چه بلایی به سر کشور  آورد. زمانی که گفت‌وگو و تعامل را در بیرون مطرح می‌کنند باید از قدرت تعامل و گفت‌وگو با نیروهای داخلی هم برخوردار باشند. در دولت آقای روحانی در ماه‌های آخر سال برجام در حال به سر انجام رسیدن بود اما برخی نخواستند که اینگونه شود و شاهد  هستیم  خودشان هنوز هم نتوانستند که به دستاوردی در این زمینه برسند. سوال این است که ما قرار است همواره در شرایط تحریم قرار داشته باشیم؟ بشر امروز با گفت‌وگو مسائل خود را حل می‌کنند در گذشته‌های دور کشورها علیه یکدیگر جنگ راه می‌انداختند و  خرابی و آوارگی را به وجود می‌‌آورند اما در نهایت به این نتیجه رسیدند که باید با گفت‌وگو مسائل را حل کرد. اکنون نیز قبل از اینکه آسیبی به انسان‌ها برسد باید به سمت گفت‌وگو حرکت کرد. در گفت‌وگو‌ها نیز باید منافع ملی را در نظر گرفت.

 

این دوره فرصت محدود بوده و با این محدودیت نامزدها نمی‌توانستند خود را معرفی کنند اما این فرصت اکنون با مناظره‌ها به وجود آمده است. اکنون مشاهده می‌کنیم که آقای پزشکیان توانسته از این فرصت استفاده کند و صداقت خود را به نمایش بگذارد و با مردم ارتباط بگیرد

 

*استفاده از ابزار گفت‌وگو برای حل مشکلات برای تندروها  گویا چندان اهمیت ندارد چه باید کرد که آنها نیز به این مورد برسند؟

 واقعیت آن است که دوستان مخالف گفت‌وگو باید بررسی کنند که چه شد که در دولت روحانی تورم برای اولین بار تک رقمی شد و امیدها به آینده افزایش یافت و  فاصله مردم و دولتمردان کم شد. جز این بود که دولت روحانی به سمت گفت‌وگو با جهان حرکت کرد و تحریم‌ها برداشته شد نمی‌شود که برای همیشه با جهان قهر بود. اکنون ما به یک دولت توانمند در ایران نیازمند هستیم که اولا بتواند تحریم‌ها را لغو کند دوما به سمت توسعه روابط و تنش‌زدایی خود با غرب گام بردارد. موقعیت نفتی و گازی ایران را در نظر بگیرید. ایران در گاز  دومین و سومین منابع نفت جهان را دارد. این درحالی است که اکنون اگر نفتی می‌فروشیم با  تخفیف است و برای برگرداندن پول نفت هم با مشکلاتی روبه‌رو هستیم.

*اما برخی می‌گویند که در همین موارد هم پزشکیان نمی‌تواند کاری بکند؟

 پاسخ به این سوال این است که همان‌طور که در دولت آقای خاتمی جایگاه ایران  بین کشورها افزایش یافت پزشکیان اصلاح طلب نیز در صورت داشتن رای بالا می‌تواند همان جایگاه کشورمان را بازگرداند. پزشکیان با گفت‌وگو با جهان می‌تواند شاخص گذرنامه ایران را بازگرداند. آقای پزشکیان معتقد است با توجه به نیروی انسانی داخلی و قدرت کارشناسی درون کشور می‌توان زمینه بهبود شرایط را فراهم آورد. پزشکیان معتقد است که نگاه جمعی آنچه به نفع منافع ملی است را تشخیص می‌دهد. پزشکیان معتقد است که دولت‌ها وظیفه کاهش فقر و توسعه کشور را دارند نه اینکه به توسعه فقر در جامعه بپردازند.

*چرا برخی گروه‌ها به سمت تخریب وزیر خارجه سابق گام برداشته‌اند آیا به دستاوردی در این زمینه دست خواهند یافت؟

آقای ظریف ثابت کرده است که قوی‌ترین کارشناس در حوزه سیاست خارجی است و یک بار هم توانست به خوبی از منافع ملی ایران دفاع کند. شاهد بودیم که ترامپ بارها گفته بود که ایران و ظریف سر ما کلاه گذاشتند. او از محبوبیت بالایی نیز برخودار است و توانسته آرا را به سمت پزشکیان هدایت کند. از این منظر به او حمله می‌کنند تا بتوانند جلوی او را بگیرند هر چند به نظر ظریف تاکنون به خوبی توانسته است از پزشکیان دفاع کرده و آرای عموم جامعه را به سمت وی حرکت دهد.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار