| کد مطلب: ۳۰۴۸۸۲
لینک کوتاه کپی شد

از سوی کمیته امداد انجام شد؛

توزیع 2 هزار تانکر آب میان خانواده‌های نیازمند خوزستانی

2 هزار تانکر آب با هدف مقابله با چالش کم‌آبی از سوی کمیته امداد میان خانواده‌های نیازمند استان خوزستان توزیع شد.

توزیع 2 هزار تانکر آب میان خانواده‌های نیازمند خوزستانی

آرمان ملی آنلاین -به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی کمیته امداد، استان خوزستان بهشت رودهای دائمی و سرزمین کشاورزی و نخلستان‌های تنومند است و وجود رودهای پر خروش و زمین جلگه‌ای باعث شده بسیاری از روستاییان به کشاورزی و دامداری روی بیاورند. اما بروز خشکسالی در سال‌های اخیر، کاهش بارندگی در سال آبی جاری و افزایش بی‌سابقه دمای هوا موجب کاهش ذخیره آبی در این استان شده است.

مشکلات ایجاد شده برای روستاییان خوزستان به ویژه ساکنان حاشیه رود کرخه موجب شد تا نهادها و سازمان‌های بسیاری برای تامین آب و برون‌رفت از چالش‌ها وارد میدان شوند. کمیته امداد نیز یکی از این نهادها بود.

ورود به چالش کم‌آبی با نام مبارک شهید سلیمانی

جمال شیبه، مدیرکل کمیته امداد خوزستان با اشاره به بحران آب در این استان گفت: در ماه‌های اخیر بحث تنش آبی به طور خاص در این استان پیش آمد و روستاهای بسیاری را به ویژه در حاشیه رودخانه کرخه و پایین دست درگیر کرد.

وی افزود: کمیته امداد امام خمینی(ره) با توجه به وظیفه ذاتی خود که کمک و امدادرسانی به نیازمندان است، در کنار دیگر دستگاه‌ها ورود جدی به این موضوع داشته و تلاش کرده است نقش خود را در رفع مشکلات مردمی ایفا کند.

مدیرکل کمیته امداد خوزستان با تاکید بر اینکه نمی‌توانیم نسبت به مشکلات نیازمندان بی‌تفاوت باشیم و باید با تمام توان به آن‌ها خدمات رسانی کنیم، گفت: ما از عید قربان طرحی را در کمیته امداد شروع کردیم با نام مبارک شهید قاسم سلیمانی و با اولویت خدمات‌رسانی به روستاهایی که دارای تنش آبی هستند.

شیبه توضیح داد: روحانیت، سپاه، ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، بنیاد‌های مستضعفان، آستان قدس رضوی و... در کنار مردم‌ بودند و نسبت به آبرسانی اقدام می‌کردند. در بررسی روستاهایی که دارای تنش آبی هستند دیدیم با این آبرسانی‌ها، اکنون نیاز بیشتر به ذخیره آب وجود دارد تا تامین اولیه آن.

وی افزود: لذا تصمیم بر این شد که با کمک خیرین یک نیازسنجی در مناطق مورد اشاره انجام دهیم که نتیجه آن اعلام نیاز برای تهیه 2 هزار مخزن آب بود.

طرح ویژه کمیته امداد در استان خوزستان

ناجی عبیاوی، قائم مقام کمیته امداد استان خوزستان نیز در این باره گفت: با توجه به تنش‌ آبی‌ که به ویژه در هفته‌های اخیر در برخی مناطق استان پیش آمد، کمیته امداد طرحی را با نام شهید سلیمانی آغاز کرد که طی آن 2 هزار مخزن آب با اعتبار 2 میلیارد و 200 میلیون تومان خریداری و بر اساس نیازسنجی‌ها توزیع شد.

وی با اشاره به دلایل خرید تانکر برای روستاهای پایین دست رود کرخه گفت: از آن جهت که نیاز برخی روستاها به تانکرهای آب پایدار احساس می‌شد تا حداقل هر خانه یک تانکر را در صورت قطعی آب داشته باشد؛ نیازمندان شناسایی و احصا شدند و این تانکرها با کمک خیران خریداری شد.

عبیاوی توضیح داد: بعد از اطلاع‌رسانی درباره این طرح، خیران و مردم نوع‌دوست در سراسر کشور با ما تماس‌هایی داشتند و برای خرید و توزیع آب اعلام آمادگی کردند اما استدلال ما خرید مخزن بود تا مشکل کاهش یابد و چالش به صورت زیربنایی‌ رفع شود.

قائم مقام کمیته امداد استان خوزستان تاکید کرد: با ارزیابی وضعیت باید بگویم امروز شرایط به لطف خدا و کمک خیران بهتر شده است اما هنوز به وضعیت مطلوب نرسیده‌ایم چون با توجه به خشکسالی، آب کرخه زیاد بالا نیامده است، لذا باید همچنان نهادها و خیران در کنار مردم خوزستان حضور داشته باشند.

وی افزود: البته در کنار این مخازن یک سهمیه ویژه هم از سوی رئیس کمیته امداد به استان اختصاص یافت تا نیازمندانی که معیارهای لازم را داشته باشند، شناسایی و تحت حمایت قرار گیرند.

عبیاوی با بیان این مطلب که کمیته امداد تمام ظرفیت‌های مقدور را در جهت توزیع گسترده ارزاق و مایحتاج مددجویان و نیازمندان به کار گرفته است، گفت: ما همچنین در قالب طرح شهید سلیمانی 600 دستگاه کولر گازی، 400 سری جهیزیه، 60 هزار ماسک و 1500 لیتر مواد ضدعفونی کننده میان خانواده‌ها توزیع کردیم.

قائم مقام کمیته امداد استان خوزستان در خاتمه تاکید کرد: اکنون با کاهش مشکل آب شرب، در روستاهایی که تنش آبی وجود دارد، مشکلات اساسی در زمینه تامین علوفه دام وجود دارد. فعالیت مردم منطقه بر اساس کشاورزی و دامداری است و درآمد آن ها از این مسیر است. پیشنهاد کردیم که مساعدت‌های ویژه در زمینه علوفه نیز صورت گیرد که اکنون از مهمترین دغدغه‌های مردم این مناطق است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار