| کد مطلب: ۱۱۲۷۳۸۶
لینک کوتاه کپی شد

تشکیل ۶۶۰۰ تعاونی در دولت سیزدهم

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ۱۴۰ هزار تعاونی فعال با ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار عضو در کشور فعالیت دارند، گفت: در دولت سیزدهم بیش از ۶۶۰۰ تعاونی با ایجاد ۱۷۳ هزار فرصت شغلی تشکیل شده که رشد ۶٫۴ درصدی را نشان می‌دهد.

تشکیل ۶۶۰۰ تعاونی در دولت سیزدهم

آرمان ملی آنلاین - حامد ویس کرمی در نشست خبری با موضوع «کارنامه وزارت تعاون،کار ورفاه اجتماعی در دولت مردمی»، با تشریح گزارش عملکرد سه ساله دولت سیزدهم در حوزه تعاون، اظهار کرد: اقتصاد کشور دارای سه رکن است که رکن سوم را تعاون به خودش اختصاص داده است. تعاون و تعاونی به عنوان یک شرکت در ذهن ما نقش بسته است، اما باید دانست که این بخش در تمام جهات دارای برش عرضی است.

وی اظهار کرد:تا پیش از این دولت توسعه بخش تعاون کمی و تک وجهی بود اما در دولت سیزدهم و در کی دوسال گذشته به دنبال توسعه سه وجهی تعاون که شامل توسعه کمی،عمق بخشی اقتصادی و گسترش اجتماعی بوده است ،هستیم.

وی افزود: تعاون به دنبال توسعه اقتصاد توسط مردم است. تکنولوژی تعاون یک نوآوری اجتماعی و یک راه‌حل و پاسخ اساسی و بنیادین به نیازهای اجتماعی و اقتصادی کشور است و توسعه آن امری انکارناپذیری است. برای مردمی کردن اقتصاد به چهار وجه اساسی باید توجه کنیم. این چهار اصل مالکیت، مدیریت، عاملیت و نظارت است که تمام این وجوه در بخش تعاون وجود دارد.

معاون تعاون وزیر کار خاطرنشان کرد: از مزایای بخش تعاون می‌توان به تجمیع دارایی‌ها و اعتبار مردم و هدایت آن به سمت تولید اشاره کرد که دارایی‌های خرد را به کلان تبدیل می‌کند. عدالت در توزیع منابع به صورت عادلانه، جلوگیری از انباشت قدرت، کاهش هزینه‌های تولید، کاهش ریسک در فعالیت‌های اقتصادی، کاهش هزینه‌های تصدی‌گری دولت بخشی از آن است.

ویس کرمی درباره عملکرد دولت در حوزه تعاون، گفت: اکنون ۱۰۴ هزار تعاونی فعال در کشور داریم که ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار عضو مردمی دارند. ۲۱ درصد کل اعضای تعاونی‌های کشور را زنان تشکیل دادند و این نشان می‌دهد که تعاونی می‌تواند بستری برای فعالیت اقتصادی بانوان باشد.

وی تاکید کرد: این تعاونی‌ها بیش از ۲ میلیون فرصت شغلی را ساماندهی کرده و مجموع سرمایه‌گذاری آنها تا امروز بیش از ۳۳۹ هزار میلیارد تومان است. ۵۴ درصد تعاونی‌ها تولیدی هستند. در طول فعالیت دولت سیزدهم تا امروز تعداد بیش از ۶۶۰۰ تعاونی تشکیل شده که رشد ۶.۴ درصدی نسبت به دولت قبل را نشان می‌دهد. ۱۷۳ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد شده که رشد ۷.۸ درصدی نسبت به دولت قبل داشتیم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: در این دولت ۲۰۶ هزار عضو به تعاونی‌ها اضافه شده که از نظر افزایش تعداد اعضا با رشد ۸.۶ درصدی نسبت به دولت قبل مواجه بودیم. یکی از موارد مهم در این دولت ایجاد ۱۴۰۰ شرکت تعاونی در حوزه روستاها است که به ایجاد اشتغال برای ۱۶۳۰ منجر شده است. در طول دولت سیزدهم ۱۲۳۰ تعاونی در حوزه بانوان تشکیل شد که برای ۱۹ هزار و ۵۰ نفر اشتغال ایجاد کرد. تعداد تعاونی‌های بانوان با یک رشد قابل توجه ۲۲ درصدی مواجه بوده است.

خط اعتباری برای تعاونی ها

ویس کرمی خاطرنشان کرد: در طول عمر فعالیت دولت سیزدهم ۱۱۲۴ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌زایی با نرخ قرض‌الحسنه به ۹۶۰ تعاونی روستایی پرداخت شد.

وی گفت: در حوزه پرداخت تسهیلات و تأمین منابع بانکی برای تعاونی‌های کشور در تمامی حوزه‌ها به‌ویژه در بخش تولید بالغ بر ۸۱۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی از محل منابع داخلی بانک‌ها به تعاونی‌های تولیدی پرداخت شده است. از این محل حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان خط اعتباری ویژه تعاونی‌ها از محل منابع بانک توسعه تعاون به تعاونی‌ها اختصاص دادیم که این در دولت گذشته سابقه نداشته است و در دولت سیزدهم این خدمت به تعاونی‌ها ارائه شد. هشت هزار میلیارد تومان آن مربوط به سال جاری است که نسبت به سال گذشته از ۱۶۶ درصد رشد برخوردار بوده است.

ویس کرمی تصریح کرد: برای نخستین‌بار در سال جاری ۲ هزار میلیارد تومان از همان خط اعتباری هشت همت به مساله توسعه مسکن کارگری اختصاص دادیم و به دنبال این هستیم که با استفاده از این تسهیلات احداث مسکن کارگری برای کارگران تسریع شود.

وی با بیان اینکه سرمایه بانک توسعه تعاون افزایش ۱۳۸ درصدی داشته، سرمایه این بانک ۲.۶ همت بوده که الان به ۶.۲ همت رسیده است، اعلام کرد: در بخش صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون ۷۵ درصد قدرت صدور ضمانتنامه برای سرمایه‌گذاری افزایش یافته است.

معاون وزیر تعاون تصریح کرد: در دولت سیزدهم ۲۴ درصد رشد صادرات را نسبت به مدت زمان مشابه در دولت گذشته تجربه کردیم. در دولت قبل ۳ هزار و ۱۱۸ میلیون دلار صادرات داشتیم که در دولت سیزدهم به ۳ هزار و ۸۷۴ میلیون دلار رسیده است. عمده محصولات صادراتی تعاونی‌ها در حوزه محصولات کشاورزی، صنایع غذایی، پوشاک، مصالح ساختمانی و پتروشیمی بودند که بیشترین محصولات به کشورهای عراق، چین و روسیه از مهم‌ترین مقاصد صادرات بخش تعاون است.

وی با بیان اینکه پس از حدود ۱۴ سال برای نخستین بار مقدمات محاسبه سهم بخش تعاون از اقتصاد کشور مهیا شد و مراحل نهایی آن نیز طی خواهد شد، به برنامه‌هایی که باید در دولت آینده نیز دنبال شود اشاره کرد و گفت: یکی از اصلی‌ترین برنامه‌هایی که در دست اجرا داشتیم و تدوین شد، واگذاری‌ بنگاه‌های دولتی به بخش تعاون است. ما به دنبال افزایش مشارکت مردم در مدیریت و مالکیت بنگاه‌ها، افزایش بهره‌وری بنگاه‌ها هدایت منابع مردمی به سمت تولید و کاهش فقر تولید به ویژه در سه دهک اول با واگذاری بنگاه‌های دولتی به تعاونی‌ها هستیم.

ویس کرمی افزود: برنامه دیگری که در این حوزه تدوین شد و در دست پیگیری است تشکیل تعاونی‌های نیروگاهی است که هم به‌وسیله انرژی‌های تجدیدپذیر و هم در بخش انرژی‌های غیر تجدیدپذیر در دست اجرا است. هدف ما جهش تولید برق، کاهش ناترازی ۱۴ هزار مگاواتی برق و جلوگیری از قطع برق صنایع با ایجاد مزارع نیروگاهی است. مسئله دیگر توجه به اقتصاد دریا پایه است. در این بخش به دنبال فراوری محصولات و ارتقا حمل‌ونقل دریایی در بخش تعاون هستیم. ایجاد شهرک‌های تخصصی بخش تعاون چهارمین برنامه‌ای است که تدوین شده و باید آن را پیگیری کرد.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار