مدیرعامل گروه کشتیرانی:
نیاز به فرماندهی واحد برای تحقق توسعه دریامحور/امسال100 هزار TEU کانتینر در چابهار جابجا میکنیم
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به برنامه این شرکت برای رونق و توسعه بندر چابهار و سواحل مکران، از برنامه¬ریزی برای جابجایی 100 هزار تی ای یو کانتینر در بندر چابهار خبر داد و گفت: دستیابی به اهداف سیاستهای کلی توسعه دریامحور با فرماندهی و متولی واحد میسر میشود.
آرمان ملی آنلاین - به گزارش روابط عمومی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، محمدرضا مدرسخیابانی در نشست ویژه مدیران ارشد ارگانهای دریایی، با تاکید بر اینکه تحقق سیاستهای ابلاغی کلی توسعه دریامحور و منویات مقام معظم رهبری در این زمینه، نیازمند سرعت بخشیدن به اقدامات لازم از سوی تمام ارگانها و دستگاههای مربوطه است، خاطرنشان کرد: مهمترین مساله برای پیادهسازی دقیق فرامین مقام معظم رهبری در حوزه توسعه دریامحور، تعیین فرماندهی و متولی واحد برای بخش دریایی کشور است؛ چراکه در این صورت، دستیابی به اهداف سیاستهای کلی توسعه دریا محور ممکن و میسر خواهد شد.
اقدامات گروه کشتیرانی در راستای اجرای سیاستهای توسعه دریامحور
وی در خصوص اقدامات کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در راستای ابلاغیه مقام معظم رهبری، تصریح کرد: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تمام همت خود را بر این گذاشته تا با بهره گیری از توانمندی ساخت داخل، زمینه را برای توسعه ناوگان فراهم آورد؛ به خصوص اینکه تجربه مثبت تولید سوخت کمسولفور در داخل کشور ثابت کرد هر چه توانایی تولید داخل بیشتر باشد، خارجیها مجالی برای ایجاد مانع بر سر راه ناوگان نخواهند داشت.
بهرهگیری واقعی از توان تولید داخل، یک سیاست محوری در سیاستگذاریهای کشتیرانی
مدرسخیابانی ادامه داد: زمانیکه در سال 2020 میلادی، سازمان جهانی دریانوردی( IMO )ممنوعیت استفاده از سوختهای با سولفور بالا را اجرا کرد، کشورهای خارجی از فروش سوخت کمسولفور به ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران امتناع میکردند؛ اما پس از اینکه مطمئن شدند این سوخت به همت دستاندرکاران پالایشگاهی و وزارت نفت در داخل تولید شد و تمام نیاز ناوگان را پوشش داد، به این صرافت افتادند که سوخت کم سولفور را مجدد به ایران بفروشند و در اختیار ناوگان کشتیرانی کشور قرار دهند.
وی افزود: این تجربه نشان میدهد هرجا توان ساخت داخل وجود داشته باشد، خارجیها توان ایجاد مانع ندارند؛ بنابراین کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بیش از پیش بر استفاده از تولیدات داخلی تأکید ورزیده و این سیاست را به عنوان یک اصل محوری در سیاستگذاریهای خود اعمال مینماید.
مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ادامه خاطرنشان کرد: هم اکنون بیش از 80 درصد نیاز جاری ناوگان در داخل تامین میشود که طی آن از خروج بیش از 300 میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری به عمل میآید.
تکلیف رییس جمهور برای نوسازی ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ظرف 10 سال
وی با اشاره به ضرورت راهبردی نوسازی ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، یادآور شد: طی سال گذشته با تصویب شورای عالی صنایع دریایی که از سوی حضرت آیتا... رئیسی، ریاست محترم جمهور ابلاغ شد، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش مکلف شدند طی مدت 10 سال، دست به نوسازی ناوگان زده و عمر ناوگان را به زیر 10 سال برسانند.
مدرسخیابانی ادامه داد: در همین راستا در مجموع قرارداد ساخت ۱۰ فروند شناور به ارزش ۸۶ میلیون دلار با سازندگان داخلی منعقد شده و مذاکره جهت عقد قرارداد ساخت ۴ فروند شناور دیگر به ارزش تقریبی ۷۵ میلیون دلار در دستورکار قرار دارد.
نخستین شناور خزرکلاس داخلی امسال تحویل ناوگان کشتیرانی می شود
وی این مهم را آزمونی مهم برای سازندگان داخلی ارزیابی کرد و گفت: مطمئن هستیم که علیرغم برخی تأخیرهای صورت گرفته، صنعت کشتیسازی داخلی از عهده این مهم بر خواهد آمد و در سال جاری نخستین شناورهای خزرکلاس در شمال کشور تحویل ناوگان خواهند شد.
مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از دیگر اقدامات این مجموعه برای تحقق سیاستهای توسعه دریامحور را، تلاش برای ایجاد شبکه لجستیکی از سوی این شرکت دانست و ادامه داد: در همین راستا و برای توسعه بخش ریلی، تعداد 488 دستگاه انواع واگن به ارزش 12 هزار و 500 میلیارد ریال از تولیدکنندگان داخلی خریداری شده است؛ ضمن اینکه در کنار این اقدام، 150 دستگاه کامیون و کشنده نیز از خودروسازان داخلی خریداری شده که به مرور در شبکه حمل و نقل جادهای وارد خواهند شد.
جابجایی بار در بندر چابهار به 100 هزار تی ای یو می رسد
وی با بیان اینکه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران 141 فروند شناور در اختیار دارد که در اقصی نقاط جهان از بنادر شرقی تا غربی دنیا در حال تردد هستند، بر ضرورت فعالسازی بیشتر بندر چابهار و کریدور شمال- جنوب تاکید کرد و افزود: فعالسازی کریدور شمال-جنوب یکی از مهمترین برنامههای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است که طی آن موفق شدیم 65 هزار TEU کانیتنر را در بندر چابهار به عنوان یکی از حلقههای مهم کریدور جابهجا کنیم که این رقم طی سال جاری به 100 هزار TEU ارتقاء خواهد یافت.
مدرس خیابانی ادامه داد: در عین حال، با سرمایه گذاری 10 میلیون دلاری شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بندر سالیانکای روسیه، حمل بار در قالب کریدور شمال - جنوب با حضور عوامل ایرانی، فعالیت چشمگیری داشته است.
500 دانشجوی مستعد در حال آموزش به منظور جذب در ناوگان کشتیرانی
وی با اشاره به بند 6 ابلاغیه توسعه دریامحور در خصوص توسعه سرمایه انسانی نیز گفت: در همین راستا برای نخستین بار از زمان تاسیس کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، تمام دریانوردان شاغل در این ناوگان، ایرانی هستند همچنین 500 نفر از جوانان مستعد در حال آموزش در مؤسسه آموزشی گروه کشتیرانی هستند که به تدریج در خدمت ناوگان درخواهند آمد.
خرید دستگاه شبیه ساز آموزش دریانوردی به منظور تقویت نظام آموزشی کشتیرانی
وی ادامه داد: در راستای بهبود آموزش دریانوردان نیز مجموعه دستگاههای شبیه ساز در موسسه آموزشی کشتیرانی نصب شدهاند که در منطقه مشابه ندارند و در اختیار نظام آموزشی کشور قرار گرفتهاند.
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت کمک به ناوگان حمل و فله داخلی برای حفظ آن اشاره و تصریح کرد: آماده هستیم بر اساس قیمتهای رقابتی، حمل کالاهای اساسی را بر عهده بگیریم؛ چرا که هم اکنون سهم ما در این زمینه تقریباً صفر است.
وی در بخش پایانی سخنان خود آسانسازی دستورالعملها از سوی دستگاههای نظارتی را لازمه رونق ترانزیتی کشور دانست و گفت: نظام اداری کشور باید در این خصوص اقدامات لازم را اجرایی نماید تا شاهد افزایش حجم ترانزیت از کشور باشیم.
ارسال نظر