| کد مطلب: ۱۱۲۷۴۵۳
لینک کوتاه کپی شد

چراغ سبز اردوغان به اسد و پوتین

این اظهارات در حالی مطرح شد که هم اردوغان و هم اسد احتمال از سرگیری گفتگو بین آنکارا و دمشق را مطرح کرده‌اند.

چراغ سبز اردوغان به اسد و پوتین

به گزارش آرمان ملی آنلاین ؛ در آخرین نشانه از نزدیکی دمشق و آنکارا، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، گفت که ممکن است بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه و ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه را به ترکیه دعوت کند.

اردوغان در پرواز بازگشت از قزاقستان به خبرنگاران گفت: «ما ممکن است دعوت نامه‌ای برای آقای پوتین و بشار اسد بفرستیم. اگر آقای پوتین بتواند از ترکیه بازدید کند، این می‌تواند آغاز یک فرایند جدید باشد». او افزود: «آرامش اخیر در میدان [در سوریه] می‌تواند با سیاست‌های هوشمندانه و رویکردهای راه‌حل‌محور فارغ از تعصبات، درهای صلح را باز کند».

به نوشته المانیتور، این اظهارات در حالی بیان شد که اردوغان و اسد در چند هفته گذشته احتمال از سرگیری گفت وگو بین آنکارا و دمشق را مطرح کردند. اردوغان روز چهارشنبه در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در پایتخت قزاقستان با پوتین دیدار کرد که در آن دو رهبر در کنار موضوعات دیگر درباره سوریه گفتگو کردند.

خشم مخالفان سوری

اردوغان با اشاره به مذاکرات تحت رهبری سازمان ملل برای پیش نویس قانون اساسی جدید سوریه که در سال 2022 متوقف شد، افزود: «ما همیشه در کنار یک سوریه مرفه، متحد و فراگیر که بر اساس یک قرارداد اجتماعی جدید در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، خواهیم ایستاد.»

این اظهارات ظاهراً با هدف اطمینان دادن به گروه‌های مخالف سوری مورد حمایت ترکیه بیان شد که در این هفته تظاهرات گسترده‌ای را علیه ترکیه برگزار کردند، که تحلیل‌گران آن را واکنش شدید علیه ابراز آمادگی اردوغان برای دیدار با اسد توصیف کردند.

به گفته دیدبان حقوق بشر سوریه مستقر در بریتانیا، تظاهرات علیه ترکیه در مناطق تحت کنترل شورشیان در شمال سوریه به کشته شدن هفت نفر منجر شد.

اردوغان پس از پایان تظاهرات با تنظیم لحن خود در مورد تنش‌زدایی احتمالی با اسد، روز سه‌شنبه قول داد که ترکیه به خاطر خواهد داشت که چه کسانی «با ما کار کردند».

پس از اینکه محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق ماه گذشته گفت که دولتش در حال کار بر روی آشتی بین آنکارا و دمشق است، اسد هفته گذشته در گفتگو با الکساندر لاورنتیف، فرستاده روسیه در سوریه، گفت که «سوریه از همه طرح‌های آشتی با ترکیه استقبال کرده است».

مساله نیروهای ترک در سوریه

مذاکرات مستقیم با میانجیگری روسیه بین مقامات بلندپایه ترکیه و سوریه که در سال 2022 آغاز شد، اما با فشار دولت سوریه برای خروج نیروهای ترکیه از این کشور، با شکست مواجه شد. روسیه و ایران حامیان بین المللی اصلی دولت اسد هستند.

آنکارا نگران است که خروج نیروهایش خلاء قدرتی را ایجاد کند که می‌تواند توسط نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF)، متحد آمریکا پر شود. ترکیه نیروهای دموکراتیک سوریه به رهبری کردها را با حزب غیرقانونی کارگران کردستان یکی می‌داند، گروهی که از سال 1984 مبارزاتی مسلحانه برای خودمختاری کردها در داخل ترکیه به راه انداخته است. نیروهای دموکراتیک سوریه متحد اصلی ائتلاف بین المللی به رهبری ایالات متحده علیه دولت اسلامی در بخش‌هایی از شمال و شرق سوریه است.

انگیزه اصلی ترکیه برای از سرگیری مذاکرات با اسد، درهم شکستن منطقه خودمختار کردها در شمال و شرق سوریه است که تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه است.

اردوغان گفت که بی‌ثباتی در سوریه «فضایی برای سازمان‌های تروریستی» به ویژه نیروهای دموکراتیک سوریه فراهم می‌کند. «ریشه کن کردن این ساختارهای تروریستی مهم است».

آنکارا همچنین به دنبال تضمین بازگشت تعدادی از پناهجویان سوری به سرزمین خود است. بر اساس آمار رسمی، ترکیه خانه بیش از 3.2 میلیون سوری ثبت شده است. تعداد سوری‌های ثبت نشده نامشخص است.

رئیس جمهور ترکیه افزود: «فضای صلحی که در سوریه ایجاد خواهد شد برای بازگشت میلیون‌ها نفر از مردم پراکنده در کشورهای مختلف به کشور خود نیز ضروری است.»

 

 

 

منبع : اکو ایران

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار