| کد مطلب: ۱۱۲۹۴۰۴
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» دولت چهاردهم را بررسی می‌کند؛

کابینه‌ای متفاوت اما متخصص و جوان

آرمان ملی- احسان اسقایی: دولت اصلاح‌طلب مسعود پزشکیان حدود چند هفته دیگر باید رای اعتمادش را از مجلس شورای اسلامی بگیرد و دیروز رهبری انقلاب اسلامی در دیدار با جمعی از مسئولان تاکید کردند: «موفقیت رئیس‌جمهور و دولت جدید، موفقیت همه ماست. اگر او در پیشبرد اقتصادی، بین‌المللی و فرهنگی موفقیت کسب کند، همه ما موفقیت کسب کرده‌ایم. توصیه موکد من تعامل سازنده مجلس با دولت جدید است. باید در مسائل مهم صدای واحد از کشور شنیده شود؛ کسانی در دنیا گوش تیز کرده‌اند نشانه‌ اختلاف و دوگانگی را پیدا کنند»

کابینه‌ای متفاوت اما متخصص و جوان

سخنان رهبری انقلاب در شرایطی ایراد شده است که مجلس شورای اسلامی از منظر جناحی در جناح مخالف رئیس دولت چهاردهم قرار دارد و بسیاری توقع دارند به صورت معمول اختلافاتی بین مجلس در رای اعتماد به وزرا پیش‌آید. از این رو رهبری انقلاب عملا با سخنان خود این پالس را به مجلس ارسال کرده که باید همه به کمک دولت آمده تا کشور از شرایط کنونی به سرعت خارج شود و دولت تازه نفس و جدید امورات کشور را در دست بگیرد.

*مکانیزم دولت برای تعیین کابینه

 مسعود پزشکیان در تمامی مناظره‌ها با رقبای خود همواره از نظر کارشناسان می‌گفت و آنقدر بر این موضوع تاکید داشت که رقبای وی حتی او را به بی‌برنامگی متهم کردند. با این وجود او اکنون درتعیین کابینه خود مکانیزمی را ایجاد کرده که منطبق بر سخنان وی است به گونه‌ای که در ابتدا یک شورای راهبری را برای تعیین کابینه ایجاد و محمدجواد ظریف را در راس آن قرار داد. بعد از تشکیل این شورا کارگروه‌های مختلفی تشکیل گردید و از سوی دیگر به احزاب و تشکل‌های سیاسی از سوی شورای راهبری نامه‌نگاری شدکه گزینه‌های خود را به اطلاع شورای راهبری برسانند و کارگروه‌ها هم اکنون در حال بررسی گزینه‌های مختلف در ارتباط با وزارتخانه‌ها و احتمالا معاونت‌های ریاست جمهوری هستند. بر اساس آنچه جواد ظریف اعلام کرده نتیجه نهایی نیز تا 4 مردادماه مشخص خواهد شد و هر یک از کمیته‌ها تعدادی از کاندیداهای نهایی را به شورای راهبری معرفی کرده و شورای راهبری نیز سه نفر را برای هر منصب به رئیس‌جمهور معرفی می‌کند و در نهایت رئیس‌جمهور با مصاحبه و مشورت با سایرین گزینه‌های نهایی خود را به مجلس معرفی خواهد کرد تاکنون مسبوق به سابقه نبوده است که در کابینه‌ای در جمهوری اسلامی ایران از سوی رئیس‌جمهور به مجلس معرفی شود که از اعضای آن از دل گزینه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته باشند و نمایندگان احزاب و تشکل‌ها وزرای سابق و کارشناسان خبره هرحوزه به یاری رئیس‌جمهور شتافته باشند.

*کابینه جوان و متخصص خواهد بود

 از قرار معلوم رئیس‌جمهور تاکید ویژه‌ای داشته که کابینه‌ای که در نهایت از سوی او باید به مجلس شورای اسلامی معرفی شود باید جوان و متوسط سن کابینه نیز زیر 50 سال باشد. از سوی دیگر عرف حاکم بر تشکل‌های اصلاح‌طلب نیز بر حق زنان درکابینه تاکید دارد لذا به نظر می‌رسد در این کابینه باید شاهد حضور تعداد بیشتری از زنان باشیم. از سوی دیگر به نظر زیر 50 سال بودن نیز تنها ملاک نیست بلکه از قرار معلوم و بر اساس گزینه‌های جوانی که در رسانه‌ها نام آنها منتشر شده؛ شاهد افراد متخصص، نخبه و با سن جوانی و در حدود 40 الی 45 سال نیز در کابینه را شاهد باشیم. این موارد می‌تواند چهره جدیدی را در مدیریت‌های میانی کشور ایجاد کند. به طوری که هر میزان بر تعداد وزرا و معاونان زن رئیس‌جمهور افزوده شود در مدیریت‌های بالایی و میانی نیز احتمالا شاهد افزایش تعداد حضور زنان و دختران مسلمان ایرانی خواهیم بود.

*گزینه‌هایی که رسانه‌ها معرفی می‌کنند

 به صورت طبیعی توقع افکار عمومی جامعه از پزشکیان آن است که جواد ظریف را به عنوان وزیر خارجه به مجلس معرفی کند و یا با توجه به حضور طیب‌نیا در وزارت اقتصاد روحانی و موفقیت‌هایش و کمک او به پزشکیان برای پیروزی در انتخابات، او بار دیگر به عنوان وزیر اقتصاد به مجلس معرفی شود و یا اینکه آخوندی وزیر نام آشنا و دارای سبک خاصی در مدیریت؛ در کابینه پزشکیان در وزارت راه قرار گیرد و یا عبدالعلی‌زاده با توجه به سوابقش در یک وزارتخانه راهبردی قرار گیرد. اما به قول معرف در دولت‌های سابق نیز از این افراد شناخته شده و دارای پرستیژ مدیریتی بالا استفاده شده اما بعضا به علت مشورت ناپذیری نتوانسته‌اند موفقیت چندانی به دست آورند از این رو می‌توان امید داشت که بیشتر از جوانان با انگیزه برای این منصب‌ها استفاده شود.

*گزینه‌های مطرح کدامند؟

 یک منبع مطلع در ارتباط با گزینه‌هایی که تاکنون توانسته‌اند به گزینه‌های نهایی برای تصدی وزراتخانه‌ها معرفی شوند به «آرمان ملی» گفت: احتمال اینکه علی طیب‌نیا معاون اول شود، دور از ذهن نیست چرا که در کارگروه‌های مختلف در این ارتباط بحث شده است. همچنین عباس عراقچی نیز احتمالا گزینه وزارت امور خارجه خواهد بود. بحث‌هایی هم در ارتباط با اینکه همتی رئیس کل بانک مرکزی شود وجود دارد. همچنین دادکان نیز از ابتدا برای وزارت ورزش با توجه به سوابق مطرح بوده است. پورمحمدی نیز با توجه به سوابق امنیتی‌اش احتمالا به وزارت اطلاعات خواهد رفت و برخی نیز از علوی به عنوان وزیر معرفی شده پزشکیان برای وزارت اطلاعات خبر داده‌اند. خبر آنلاین در یک گزارش مفصل در ارتباط با گزینه‌های کابینه نوشت: گزینه‌های مختلفی برای کابینه دوازدهم مطرح شده است. برای سمت معاون اول ریاست جمهوری علی طیب‌نیا، محمدرضا عارف، محمدجواد آذری جهرمی، محمد شریعتمداری مطرح هستند. برای سمت معاون اجرایی رئیس‌جمهوری علی تاجرنیا، برای سمت معاون سیاسی رئیس‌جمهوری محمدجواد ظریف، برای سمت معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری عبدالکریم حسین‌زاده، الیاس حضرتی، محمد دامادی. برای معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان سورنا ستاری، اسفندیار اختیاری. برای رئیس دفتر رئیس‌جمهور علی عبدالعلی‌زاده، محسن حاجی‌میرزایی، رضا صالحی‌امیری. برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سید ابوالحسن فیروزآبادی، مرتضی براری، حمید فتاحی، سجاد بنابی، نصرا... جهانگرد، مهرداد ترابیان، رضا باقری اصل، سید ستار هاشمی، برای وزارت امور اقتصاد و دارایی عبدالناصر همتی حسین عبده تبریزی کامل تقوی‌نژاد برای وزارت اطلاعات، سیدمحمود علوی، مصطفی پورمحمدی. برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پرشکی محمدرضا واعظ مهدوی، محمدرضا ظفرقندی، انوشیروان محسنی بندپی، محمد رئیس‌زاده، قاسم جان بابایی، ایرج حریرچی، برای وزارت امور خارجه عباس عراقچی، مهدی سنایی، علی اکبرصالحی، مجید تخت‌روانچی، برای وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح امیرسرتیپ نصیرزاده، حبیب‌ا.. سیاری، شهرام ایرانی. برای وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی، محسن هاشمی، پورسیدآقایی، پیروز حناچی. برای وزارت فرهنگ و ارشادحسین انتظامی، احمد مسجد جامعی، محمد ا...یاری فومنی، حجت‌ا... ایوبی، محسن پرویز. برای وزارت کشور مصطفی پورمحمدی، مجیدانصاری، حسین دهقان، برای وزارت صمت خداداد غریب‌پور، افخمی‌راد. برای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری عزت‌ا... ضرغامی، برای دبیری شورای عالی امنیت ملی علی لاریجانی و در نهایت برای مشاور رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهب سپنتا نیکنام به مراحل نهایی رسیده‌اند.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار