| کد مطلب: ۱۱۲۹۴۱۰
لینک کوتاه کپی شد

چشم انداز محیط زیست در گفت وگوی آرمان ملی با آرش میلانی، عضو پیشین شورای شهر تهران:

تهدیدی که در خاورمیانه از جنگ مهم تر است

آرمان ملی: همزمان با گرماگرمِ انتقال قدرت از دولت سیزدهم به دولت چهاردهم با ریاست مسعود پزشکیان، علاوه بر اینکه گرمای فراگیر، همراه با قطعی برق، کشور را فراگرفته و منجر به تعطیلی بسیاری از واحدهای اداری و صنفی شده، گرد و غبار و ریزگردها شهرها و مناطقی از ایران نظیر اصفها ن و خوزستان را دربرگرفته است؛ خبرگزاری ها تیتر زدند که اصفهان در محاصره گرد وغبار قرارگرفته و زاینده رودی که چون نامش می بایست منشا زایندگی و زندگی باشد به کانونی برای خیزش گرد و غبار بدل شده.

تهدیدی که در خاورمیانه از جنگ مهم تر است

از آن طرف شش شهر خوزستان در وضعیت نامطلوب آب و هوایی به سر می برند و از آن جمله مسجدسلیمان که شرایط آب و هوایی آن خطرناک توصیف شده است.

با آرش میلانی، عضو پیشین شورای شهر تهران در خصوص این آسیب های محیط زیستی در کشور و منشاء آن به گفت وگو نشسته همچنین از او پرسیده ایم که با روی کار آمدن دولت جدید چه فرصت هایی می تواند جهت بهبود و ترمیم وضعیت محیط زیست در کشور فراهم شود.

شدت اثرات گرمای زمین در خاورمیانه بیشتر است

اگر روند کلان گرمایش زمین در تمام جهان را مد نظر قرار دهیم، شدت اثرات آن در منطقه منا یا خاورمیان و شمال آفریقا، بیشتر است. به گفته آرش میلانی مساله شدت حرارت در کشورهای جنوب خلیج فارس و گنبد گرمایی که پیشتر تحت عنوان جزیره حرارتی در شهرها مطرح بود، مساله ساز شده به این دلیل که شهرها چون خودشان منشا تولید گرما هستند طبیعتا اقلیم شان هم گرمتر از محیط اطرافشان می شود.

به گفته این کارشناس محیط زیست در شهرها حفظ پوشش گیاهی، کمربند فضای سبز، کمربندی که اطراف شهرها هست و نظایر آن به این منظور بود که تاب آوری شهرها را در مقابل افزایش حرارت ناشی از فعالیت انسان در شهرهاست، بالا ببرد به این معنا که شهرها در برابر این جزایر حرارتی مقاوتر باشند.

درختان و فضای سبز مدافعان ما در برابر حرارت هستند

عضو پیشین شورای شهر تهران، توضیح می دهد که این پدیده در خاورمیانه و منطقه ما خیلی مهم تر است و این نشان می دهد که هر درختی که در شهر قطع می شود تنها بحث یک درخت نیست بلکه آن درخت مدافع ما در برابر حرارت بوده.

او به صورت ساده تر به این مساله نگاه می کند که در خیابان های ما زمانی که جایی ساخت و ساز صورت می گیرد و درخت های بلند آنجا قطع می شوند، درجه حرارت در محیط به صورت محسوسی افزایش پیدا می کند و این مثال ملموسی در مقیاس کوچکتری بود که در مقیاس کلان تر و در سطح ملی یا در سطح بین المللی این پدیده رخ می دهد و منابع آبی و تالاب های ما که از این منابع تغذیه می شدند، بر اثر سد سازی ها و برداشت های بی رویه برای مصارف مختلف پیکره های آبی خود را به تدریج از دست داده و مساحت شان کمتر شده و در عراق به دلیل جنگ و درگیری هایی که بر سر مساله داعش وجود داشت، وضعیت را خراب تر هم کرد.

دولت آقای پزشکیان که منادی ایجاد روابط حسنه است، می تواند همکاری متقابلی را که از دولت قبل با همسایگان شروع شده بود را تعمیق ببخشد، ظرفیت لازم برای استفاده از کمک های بین المللی برای حفظ محیط زیست را بیشتر کرده و از آن استفاده کند و این ها فرصت هایی است که دولت چهاردهم و مسئولان محیط زیست در آینده نه چندان دور می توانند از آن به نفع محیط زیست کشور استفاده کنند

کانون های گرد و غبار در منطقه رو به افزایشند

به گفته میلانی بنا به دلایلی که ذکر شد، کانون ها گرد و غبار در منطقه ما رو به افزایش است؛ روندی جهانی و منطقه ای که با تغییرات اقلیمی و افزایش حرارت زمین تشدید می شوند به این معنا که اگر پیش از این با رقم مشخصی از نیاز آبی می شد که برکه و دریاچه ای را احیا کرد الان باید میزان بیشتری آب اختصاص داد به این دلیل که میزان تبخیر افزایش پیدا کرده و این نیاز آبی زیست محیطی برای پیکر آبی در حال حاضر ضرورت سلامتی و موضوعی امنیتی شده؛ زمانی که شهرهای شما تعطیل می شوند و بر اثر گرد و غبار فعالیت های خود را کاهش می دهند، خسارات قابل توجهی به اقتصاد کشور وارد می شود.

محیط زیست مهم تر از جنگ است

این کارشناس محیط زیست از مجموعه این چرخه ها به این موضوع می رسد که در منطقه خاورمیانه که درگیر جنگ و مسائل و درگیری های مختلف بوده و بودجه های وسیعی که صرف مسائل نظامی می شود، تهدیدی که از جنگ مهم تر است همین خشکیدگی و تغییر اقلیمی است که در اولویت مبارزه نیستند.

میلانی، معتقد است که ما در منطقه خودمان به شدت به صلح و اقدام مشترک نیاز داریم که بتوانیم از پس این بحران فراگیر در منطقه خود بربیاییم به عنوان نمونه در منطقه شرق دور ریزگردهای ناشی از اتش سوزی جنگل ها در چین و ژاپن و کره، مساله ساز شده بود؛ آن ها چه کردند؟ کنوانسیون و همکاری منطقه ای ایجاد کردند تا توانستند کنترل کنند و با اینکه اختلافاتی داشتند اما در مساله محیط زیست به توافق و همکاری مشترک رسیدند تا بتوانند زندگی مردمش خود و کیفیت آن را حفظ کنند.

درد مشترک

این کارشناس محیط زیست به منطقه خودمان اشاره کرده و می گوید شمال و جنوب خلیج فارس به لحاظ سرنوشت، مشترک هستند؛ ما و میان رودان در عراق و در سوریه در یک کشتی قرار داریم و اینطور نیست که بگوییم به ما مربوط نیست بنابراین در حال حاضر همکاری متقابل میان کشورهای منطقه ای بسیار ضروری و حیاتی است.

میلانی به مسئولیت و نقش دولت ها در این زمینه اشاره کرده و می گوید: دولت آقای پزشکیان که منادی ایجاد روابط حسنه است، می تواند همکاری متقابلی را که از دولت قبل با همسایگان شروع شده بود را تعمیق ببخشد، بتواند ظرفیت لازم برای استفاده از کمک های بین المللی برای حفظ محیط زیست را بیشتر کرده و از آن استفاده کند و این ها فرصت هایی است که دولت چهاردهم و مسئولان محیط زیست در آینده نه چندان دور می توانند از آن به نفع محیط زیست کشور استفاده کنند.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار