| کد مطلب: ۱۱۲۶۴۱۴
لینک کوتاه کپی شد

محمد اشرفی اصفهانی در گفت‌وگو با«آرمان ملی»:

نامزدی پزشکیان در شرایط امروز نوعی ایثار به شمار می‌رود

آرمان ملی- احسان انصاری: فضای سیاسی ایران لحظات تاریخی و سرنوشت سازی را سپری می‌کند. از یک سو خطر به قدرت رسیدن تندروها وجود دارد و از سوی دیگر میزان مشارکت در انتخابات به پایین‌ترین اندازه خود رسیده و میزان آرای خاموش از آرای فعال بیشتر شده است. با این وجود به نظر می‌رسد در روزهای اخیر شرایط تغییر کرده و بسیاری از نخبگان و مردم که در دور اول در انتخابات شرکت نکرده‌اند تصمیم دارند در دور دوم برای حمایت از مسعود پزشکیان در انتخابات مشارکت کنند.

نامزدی پزشکیان در شرایط امروز نوعی ایثار به شمار می‌رود

«آرمان ملی» برای بررسی و تحلیل شرایط دور دوم انتخابات ریاست جمهوری با حجت‌الاسلام محمد اشرفی اصفهانی گفت‌وگو کرده است. وی معتقد است که«در شرایط کنونی مردم ایران در یک بزنگاه تاریخی قرار دارند و حضور آنها در صحنه انتخابات و حمایت از آقای پزشکیان به عنوان گزینه اصلح می‌تواند کشور را از بسیاری از چالش‌های احتمالی دور کند. این در حالی است که عدم حضور مردم در صحنه زمینه را برای پیروزی تندروها در انتخابات به وجود می‌آورد و شرایطی را رقم خواهد زد که کشور با مشکلات زیادی مواجه می‌شود. به همین دلیل نیز مردم فهیم و بزرگ ایران باید حساسیت این بزنگاه بزرگ تاریخی را درک کنند و با حضور در پای صندوق‌های رأی اجازه ندهند تفکری بر کشور حکمفرما شود که مورد خواست اکثریت مردم نیست.» در ادامه ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید.

*مهم‌ترین دلایل عدم مشارکت 60 درصد مردم در دور اول انتخابات ریاست جمهوری چه بود و به نظر شما در چه شرایطی آرای خاموش در دور دوم به صحنه خواهد آمد؟

واقعیت این است که مردم از وضعیت موجود ناراضی هستند و به همین دلیل نیز میزان مشارکت در انتخابات نسبت به گذشته پایین بود. با این وجود من فکر می‌کنم با توجه به شرایطی که در انتخابات رقم خورده در دور دوم انتخابات شرایط متفاوت خواهد بود و اقشار مختلف مردم در انتخابات حضور پیدا خواهند کرد و از آقای پزشکیان حمایت می‌کنند. نکته مثبتی که در دیدگاه‌های آقای پزشکیان وجود دارد توجه ویژه به برابری و عدالت بین قومیت‌ها و مذاهب مختلف است که این نکته می‌تواند باعث به صحنه کشاندن قاطبه اصلی مردم در انتخابات15 تیرماه باشد. توصیه من به مردم ایران این است که در شرایطی که نوع دیدگاه‌های دو نامزد انتخاباتی باقی مانده با هم تفاوت‌های معناداری دارد و برای اینکه دیدگاه‌های آقای جلیلی که برای آینده کشور مضر است بر فضای کشور حاکم نشود علاوه بر اینکه خود در پای صندوق‌های رأی حاضر می‌شوند دیگران را نیز به رأی دادن به آقای پزشکیان تشویق کنند تا شرایط پیروزی ایشان در انتخابات به وجود بیاید. دیدگاه‌ها و برنامه‌هایی که آقای پزشکیان ارائه می‌کنند برای وضعیت موجود کشور بهتر است و با کمک نخبگانی که در کنار ایشان هستند این امیدواری وجود دارد که در آینده به سمتی حرکت کنیم که مشکلات کشور کاهش پیدا کند. در چنین شرایطی است که عزت و سربلندی دوباره به کشور بازمی گردد و ایران می‌تواند در معادلات منطقه‌ای و جهانی نقش مهم‌تری ایفا کند.

*چرا معتقدید دیدگاه‌ها و برنامه‌هایی که آقای جلیلی ارائه می‌کنند می‌تواند برای کشور مضر باشد؟

دیدگاه‌ها و برنامه‌هایی که آقای پزشکیان دارند با آقای جلیلی تفاوت‌های زیادی دارد و اصلا قابل مقایسه نیست. من سال هاست که در متن و بطن فضای سیاسی کشور قرار دارم و چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب در صحنه بوده‌ام اما اثری از آقای جلیلی و تأثیرگذاری وی در فضای سیاسی کشور مشاهده نکرده‌ام.من حتی تحقیق کرده‌ام که ایشان در سمت‌هایی که کار می‌کردند به چه میزان عملکرد موفقی داشته‌اند که با پاسخ مثبتی مواجه نشده‌ام.آقای جلیلی در زمانی که در وزارت خارجه حضور داشتند عملکرد ضعیفی از خود نشان دادند و کارنامه قابل قبولی نداشته‌اند.این وضعیت به خوبی نشان می‌دهد که کسی که نتوانسته در وزارت امور خارجه جایگاه خود را ارتقا بدهد نمی‌تواند به عنوان یک رئیس‌جمهور موفق عمل کند. فضای سیاسی کشور باید از تنگ نظری‌ها و خوش خیالی‌ها خارج شود و فردی را به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب کنیم که از جهات مختلف اعم از علمی، تخصصی و سوابق دارای امتیازهای خاص خودش است. من معتقدم اگر در انتخابات آینده آقای پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور کشور معرفی شود باعث غرور ایرانیان خواهد بود و وضعیت کشور از نظر اقتصادی و اجتماعی نسبت به گذشته بهتر خواهد شد.

*اگر آقای جلیلی در انتخابات به پیروزی برسد شرایط کشور به چه سمتی خواهد رفت؟

اگر آقای جلیلی در انتخابات پیروز شود کشور10 سال عقب خواهد افتاد و در بسیاری از زمینه‌ها با چالش‌های جدیدی مواجه خواهد شد. اگر وی به ریاست جمهوری برسد پس از انتخابات و پس از زمانی که عملکرد واقعی وی و نزدیکانش برای مردم مشخص شد بدون تردید خود را ملامت و سرزنش خواهیم کرد که چرا به صورت گسترده در انتخابات مشارکت نکردیم. در شرایط کنونی مردم ایران در یک بزنگاه تاریخی قرار دارند و حضور آنها در صحنه انتخابات و حمایت از آقای پزشکیان به عنوان گزینه اصلح می‌تواند کشور را از بسیاری از چالش‌های احتمالی دور کند. این در حالی است که عدم حضور مردم در صحنه زمینه را برای پیروزی تندروها در انتخابات به وجود می‌آورد و شرایطی را رقم خواهد زد که کشور با مشکلات زیادی مواجه می‌شود. به همین دلیل نیز مردم فهیم و بزرگ ایران باید حساسیت این بزنگاه بزرگ تاریخی را درک کنند و با حضور در پای صندوق‌های رأی اجازه ندهند تفکری بر کشور حکمفرما شود که مورد خواست اکثریت مردم نیست.

واقعیت این است که مردم از وضعیت موجود ناراضی هستند و به همین دلیل نیز میزان مشارکت در انتخابات نسبت به گذشته پایین بود. با این وجود من فکر می‌کنم با توجه به شرایطی که در انتخابات رقم خورده در دور دوم انتخابات شرایط متفاوت خواهد بود و اقشار مختلف مردم در انتخابات حضور پیدا خواهند کرد و از آقای پزشکیان حمایت می‌کنند

*در شرایط کنونی آنچه می‌تواند پزشکیان را به پیروزی در انتخابات نزدیک کند فعال کردن آرای خاموشی است که در دور اول انتخابات مشارکت نکردند. در این زمینه پزشکیان باید چه رویکردی در پیش بگیرد؟

اقعیت این است که مردم از انتخابات در دور اول استقبال نکردند. این در حاولی است که در انتخابات مجلس اخیر نیز همین وضعیت وجود داشت و میزان مشارکت مردم پایین بود. این وضعیت به خوبی نشان می‌دهد که مردم از وضعیت موجود رضایت ندارند و به دنبال تغییر وضعیت موجود هستند. آنچه ما از آن هراس داشتیم که عدم مشارکت مردم بود در دور اول رخ داد و کمتر از40 درصد مردم در انتخابات شرکت کردند. دیدگاهی که در شرایط کنونی بین مردم وجود دارد این است که مردم فکر می‌کنند گزینه مورد نظر آنها انتخاب نمی‌شود و بلکه گزینه یک جریان و گروه خاص است که در نهایت قدرت را به دست می‌گیرد. به همین دلیل نیز مردم انگیزه خود را برای حضور در انتخابات از دست داده‌اند.اینکه چرا مردم به چنین دیدگاه‌های رسیده‌اند که نام گزینه مورد نظر آنها از صندوق بیرون نمی‌آید جای تأسف دارد و نشان می‌دهد که در طول سال‌های گذشته اعتماد مردم کاهش پیدا کرده است. من فکر می‌کنم آقای پزشکیان نیز ایثار کرده که در چنین شرایطی نامزد ریاست جمهوری شده است. هدف ایشان نیز این است که این اعتماد از دست رفته را دوباره احیا کند. این در حالی است که آقای جلیلی که مدعی است35 سال در وزارت خارجه حضور داشته پیشرفت چندانی در کارش نداشته است. از سوی دیگر زمانی که وی مذاکره کننده هسته‌ای ایران با کشورهای غربی بود نیز عملکرد موفقی نداشت و فرصت‌های زیادی را در مذاکرات از دست داد. به همین دلیل نیز من فکر می‌کنم در شرایط کنونی آقای پزشکیان گزینه اصلح ریاست جمهوری است و نه آقای جلیلی و از مردم می‌خواهم که در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری از آقای پزشکیان حمایت کنند.

*آیا میزان مشارکت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری نسبت به دور اوا بیشتر خواهد بود؟

بله؛ به نظر می‌رسد با توجه به شرایط انتخابات و احساس خطری که نخبگان و مردم از به قدرت رسیدن جلیلی و نزدیکانش که تفکراتی دارند مشکلات کشور را بیشتر می‌کند میزان مشارکت در دور دوم انتخابات بیشتر خواهد شد. در روزهای گذشته نیز شاهد بودیم بسیاری از نخبگآنکه در دور اول در انتخابات شرکت نکرده بودند اعلام کرده‌اند که در دور دوم به آقای پزشکیان رأی خواهند داد. این وضعیت درباره مردم نیز وجود دارد و کسانی که در دور اول رأی نداده‌اند تصمیم گرفته‌اند در دور دوم به آقای پزشکیان رأی بدهند. به همین دلیل من فکر می‌کنم میزان مشارکت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری از دور اول بیشتر خواهد بود. نکته مهم دیگر اینکه ما باید بهترین و نخبه‌ترین افراد را برای ریاست جمهوری نامزد کنیم و نه کسانی که در گذشته سوابق ناموفقی داشته‌اند و از امروز مشخص است که در صورتی که در انتخابات پیروز شوند کشور را با چالش‌ها مواجه می‌کنند. مشخص نیست در پشت پرده چه کسانی هستند که جلیلی را وارد میدان کرده‌اند و تلاش می‌کنند وی به ریاست جمهوری برسد. این در حالی است که آقای پزشکیان دارای سوابق درخشانی در دوران وزارت و نمایندگی مجلس است و در شرایط کنونی گزینه اصلح است و می‌تواند کشوری را به مسیری هدایت کند که انشا... در آینده مردم با مشکلات کمتری در زندگی خود مواجه باشند.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار