طولانیترین تونل جهان که در زیر زمین پنهان شده است/ عکس
سفر با قطار اغلب به عنوان یکی از کارآمدترین و آرامترین راهها برای سفر مورد ستایش قرار میگیرد، با تونلها که نقشی محوری در پیمایش در میان تپهها و کوهها ایفا میکنند.
به گزارش آرمان ملی آنلاین ؛ سفر با قطار اغلب به عنوان یکی از کارآمدترین و آرامترین راهها برای سفر مورد ستایش قرار میگیرد، و البته این تونلها هستند که نقشی محوری در پیمایش میان تپهها و کوهها را ایفا میکنند. جالب است بدانید که یک تونل در کوههای آلپ سوئیس وجود دارد که عبور از آن تنها ۲۰ دقیقه طول میکشد. تونل پایه گوتارد (Gotthard Base Tunnel)، رکورد جهانی طولانیترین و عمیقترین تونل راهآهن را به خود اختصاص داده است. که به طول ۳۵.۵ مایل (۵۷ کیلومتر)، بین منطقه cantons of Uri و Ticino ساخته شده و گسترش یافته است. ساخت این تونل باعث میشود که سفر بین شهری هم برای گردشگران و هم برای افراد محلی که هدفشان رسیدن به نقاط مورد نظر در دو طرف کوههای آلپ است، بسیار مفید باشد.
بر اساس گزارشها تونل پایه گوتارد (Gotthard Base Tunnel)، به طوری خاص به شکلی طراحی شده است که زمان سفر از زوریخ، سوئیس به میلان، ایتالیا را به تنها ۲.۵ ساعت کاهش دهد و این میزان دقیقا یک ساعت کامل کمتر از مسیر معمولی است. در واقع مفهوم تونل پایه گوتارد (Gotthard Base Tunnel)، در ابتدا در اواخر دهه ۱۹۴۰ به عنوان یک تونل پایه دو طبقه که هم قطار و هم اتومبیل را در خود جای میداد، طراحی و پیشنهاد شد.
در سال ۱۹۹۲ بود که رای دهندگان سوئیس به این ایده چراغ سبز نشان دادند. ساخت و ساز آن در نوامبر ۱۹۹۹ آغاز شد، اما به دلیل فروش تونل، تا ۱۷ سال بعد به پایان نرسید و مجددا درهای خود را به طور رسمی در ۱ ژوئن ۲۰۱۶ باز کرد.
تونل پایه گوتارد که در حال حاضر انواع کالاها از جمله غذا، سوخت و مصالح ساختمانی را در سراسر اروپا حمل میکند، گواهی بر درخشش مهندسی اروپا است. به گزارش اکسپرس Nottinghamshire Live، گویا قطارهای مسافری و باری با سرعت قابل توجهی از این تونل عبور میکنند و قطارهای مسافری معمولاً میتوانند تا ۱۲۵ مایل در ساعت (۲۰۱ کیلومتر در ساعت) سرعت بگیرند.
اگر تاخیری وجود داشته باشد، سرعت در این تونل را میتوان ۳۰ مایل در ساعت افزایش داد و به سرعت چشمگیر ۱۵۵ مایل در ساعت (۲۴۹ کیلومتر در ساعت) دست پیدا کرد. اگرچه در حال حاضر این قطار حدود ۴۵ مایل در ساعت (۷۲ کیلومتر در ساعت) کندتر از قطارهای گلولهای ژاپن و TGV فرانسه حرکت میکند، اما این سرعت هنوز هم برای راه آهن تک مسیر بسیار سریع و قابل توجه است.
علیرغم اینکه تونل پایه گوتارد (Gotthard Base Tunnel)، طولانیترین تونل قطار در جهان است، جایگزینهایی مانند تونل سیکان در تنگه سوگارو ژاپن و تونل مانش که بریتانیا و فرانسه را به هم متصل میکند، مسیرهای سریع تری را ارائه میدهند. تونل سیکان پس از تکمیل آن در سال ۱۹۸۸ رکورد جهانی قبلی را با ۳۳.۵ مایل (۵۳ کیلومتر) به همراه داشت، در حالی که سه لوله تونل کانال هر کدام مسافت ۳۱.۳ مایل (۵۰ کیلومتر) را پوشش میدهند.
ارسال نظر