| کد مطلب: ۱۱۳۹۶۴۰
لینک کوتاه کپی شد

صرفه جویی در مصرف انرژی با الکتروموتورهای جدید

آمار ها نشان می ‌دهند که الکتروموتور ها به خودی خود بیش از نیمی از انرژی مصرفی صنایع را به خود اختصاص می ‌دهند . این مقدار سهم بالا ، اهمیت صرفه جویی در مصرف انرژی با الکتروموتورهای جدید را بیش از پیش آشکار می ‌سازد . با توجه به محدودیت ‌های موجود در منابع انرژی و تأثیرات زیست محیطی مصرف بیش از حد انرژی ، صرفه جویی در مصرف انرژی الکتروموتور ها را به یک ضرورت اجتناب‌ ناپذیر تبدیل کرده است .

صرفه جویی در مصرف انرژی با الکتروموتورهای جدید

 در کشور ما استفاده از الکتروموتور ها در بسیاری از واحد های صنعتی به صورت بهینه انجام نمی ‌شود . اغلب موتور های مورد استفاده بزرگ‌تر از نیاز واقعی آن حوزه هستند و تحت شرایط نامناسبی قرار دارند . همچنین ، استفاده از الکتروموتور های با راندمان بالا و درایو هایی که می‌ توانند به طور قابل توجهی در مصرف انرژی صرفه‌ جویی کنند رواج چندانی ندارد . در نتیجه بسیاری از صنایع با موتور هایی کار می ‌کنند که بازدهی بسیار پایین‌تری نسبت به پتانسیل آن‌ ها دارند .

اگر قصد خرید این الکترو موتور ها را دارید حتما از صفحه خرید الکتروموتور شناور دیدن کنید.

صرفه جویی در مصرف انرژی با الکتروموتور های جدید

الکتروموتور های وارد شده اخیر با کمک بهره‌گیری از فناوری های جدید و مواد پیشرفته نسبت به الکتروموتور های موجود در کشور راندمان بسیار بالاتری از خود نشان داده اند . به طور ساده این موضوع به معنای آن است که این الکتروموتور ها برای ایجاد همان مقدار کار مکانیکی ، انرژی الکتریکی کمتری را استفاده می کنند . در نتیجه استفاده از الکتروموتور های جدید موجب کاهش قابل توجه تولید گاز های گلخانه ای می شود .

ویژگی های الکتروموتور های جدید

عدم هرزگردی موتور ها

یکی از ساده‌ ترین و موثر ترین راه‌ ها برای صرفه‌ جویی در مصرف انرژی ، خاموش کردن موتورهایی است که در حال حاضر باری را تحمل نمی‌کنند . با این کار ، می‌توان به طور قابل توجهی از اتلاف انرژی جلوگیری کرد . در حالی که بسیاری از افراد به مصرف انرژی الکتروموتور در حالت بی باری توجه چندانی نمی ‌کنند ، لازم به ذکر است که این مصرف می ‌تواند به اندازه مصرف الکتروموتور در حالت بار کامل باشد . الکتروموتور های جدید با اجرای خودکار این روش به کمک سنسور ها به محض توقف کار دستگاه موتور را خاموش می کنند .

تطابق موتور با بار

مطالعات پیشین ثابت که که الکتروموتور های تک فاز و سه فاز به دلیل گستردگی در کاربرد و انواع بار های مکانیکی ، نقش بسیار مهمی در صنایع مختلف و حتی زندگی روزمره ما بازی می ‌کنند . انتخاب صحیح الکتروموتور به گونه‌ای که مشخصه عملکردی آن با مشخصه بار مکانیکی مد نظر متناسب باشد ، از اهمیت بالایی دارد . در صورتی که موتور بزرگ‌تر از اندازه مورد نیاز انتخاب شود ، موتور در حالت بار کامل یا نزدیک به آن کار نخواهد کرد و در نتیجه بازدهی آن به کاهش پیدا خواهد کرد. این مسئله منجر به اتلاف انرژی زیادی می‌ شود ، به ویژه در موتورهای سه فاز که کاهش بازدهی کم هم می‌تواند تأثیر زیادی بر مصرف انرژی کل داشته باشد .

راندمان بالا

اگرچه قیمت اولیه الکتروموتور های با راندمان بالا بیشتر از موتور های استاندارد است اما در بسیاری از کاربرد های صنعتی ، استفاده از این الکتروموتور ها به دلیل صرفه‌جویی قابل توجه در مصرف انرژی کاملا به صرفه است . به‌ویژه در مواردی که موتور به ‌طور مستمر در حال کار کردن است و بار آن نسبتاً ثابت است . هزینه انرژی مصرفی یک الکتروموتور در طول عمر آن بسیار بیشتر از قیمت اولیه آن است. بنابراین ، سرمایه‌ گذاری اولیه در موتورهای با راندمان بالا در بلند مدت منجر به کاهش هزینه ‌های عملیاتی آن می ‌شود .

کنترل کننده های دور الکتروموتور

الکتروموتور ها به کمک موتور های مجهز به کنترل ‌کننده دور متغیر می ‌توانند سرعت موتور های محرک دستگاه‌ هایی مانند فن ‌ها و پمپ ‌ها را تنظیم کنند . این قابلیت ، امکان تنظیم دقیق سرعت موتور با نیاز های فرایند را فراهم کرده و از اتلاف انرژی ناشی از روش‌ های تنظیم مکانیکی که معمولا با ایجاد اصطکاک و حرارت همراه هستند جلوگیری می ‌کند . به کمک درایو ها بار موتور به صورت بهینه تنظیم شده و نیازی به خاموش و روشن کردن الکتروموتور یا استفاده از تجهیزات تنظیم مکانیکی مانند شیر ها و دمپر ها نخواهد بود . علاوه بر این ، کنترل دقیق سرعت و توان خروجی الکتروموتور امکان‌پذیر شده و به دلیل استفاده از قطعات الکترونیکی میزان استهلاک قطعات کنترل‌ کننده به حداقل می‌ رسد .

ژنراتور موتورها

یکسو کننده‌ های نیمه ‌هادی به عنوان منابع کارآمدی برای تامین جریان مستقیم مورد نیاز الکتروموتور ها و سایر تجهیزات DC شناخته می ‌شوند . بر خلاف ژنراتور های سنتی که به طور معمول برای تولید جریان مستقیم استفاده می شوند ، یکسو کننده‌ ها بازدهی بسیار بالاتری دارند . در حالی که بازدهی ژنراتور ها در حالت بار کامل حدود 70 درصد است ، یکسو کننده‌ های نیمه‌ هادی توانایی با بازدهی نزدیک به 96 درصد در بار تولید کنند .

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار