| کد مطلب: ۱۱۳۲۹۶۷
لینک کوتاه کپی شد

در نشست کارگروه طرح احیا در خراسان رضوی مطرح شد؛

جرجانی: برنامه‌های طرح احیا با پیگیری‌های جدید نتیجه‌بخش‌تر از پیش خواهد بود

مدیر اجرایی طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن گفت: در سال ۱۴۰۳ جلسات استانی کارگروه طرح احیا با تغییراتی همراه بوده که پیگیری اهداف را دقیق‌تر و نتیجه بخش‌تر از پیش خواهد کرد.

جرجانی: برنامه‌های طرح احیا با پیگیری‌های جدید نتیجه‌بخش‌تر از پیش خواهد بود

آرمان ملی آنلاین - به گزارش روابط عمومی ایمپاسکو ، عباس جرجانی مدیر اجرایی طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن درباره جلسه استان خراسان رضوی توضیح داد: با توجه به اینکه احیای معادن کوچک‌مقیاس تبدیل به یکی از اولویت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت شده و بخشی از سند راهبردی وزارت صنعت است، در سال جاری برنامه برگزاری جلسات کارگروه احیا با تغییراتی همراه شده از جمله اینکه در استان‌های معدنی با حضور مدیرکل دفتر بهره‌برداری وزارتخانه برگزار خواهد شد.

وی افزود: در جلسات سال جاری، بعد از ارائه گزارش طرح احیا، وضعیت استان مورد بررسی و پایش قرار می‌گیرد، برنامه‌ها و هدف‌گذاری‌ها به استان ابلاغ شده و در جلسات تهران نیز نتایج جلسات استانی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

جرجانی بیان کرد: در این جلسه، واحدهای معدنی که قابلیت فعال شدن دارند اما با مشکلاتی در مجموعه وزارتخانه روبرو هستند یا نیاز به مصوبات و مجوزهای خاص دارند، از سوی سازمان صمت استان دعوت و مشکلات آنها مورد بررسی و رصد قرار می‌گیرد؛ مواردی که در جلسه قابل حل است، رفع و مواردی که نیاز به مصوبه شورای عالی معادن یا مجوز خاص وزارتخانه دارد، به تهران ارجاع می‌شود.

وی ادامه داد: جلسه کارگروه طرح احیا در استان خراسان رضوی بر همین اساس برگزار شد.

مدیر اجرایی طرح احیای معادن توضیح داد: اگرچه استان خراسان رضوی بیشترین تعداد پروانه بهره‌برداری معدنی را در اختیار دارد و یکی از استان‌های معدنی با پتانسیل بسیار بالا است و معادن بسیار بزرگی دارد، اما تعداد واحدهای غیرفعال آن نیز به نسبت تعداد پروانه‌ها زیاد است.

وی تاکید کرد: در این جلسه، علاوه بر ابلاغ برنامه‌ها و هدف‌گذاری‌های سال ۱۴۰۳ و بررسی وضعیت استان، در خصوص پروانه‌های اکتشاف و گواهی‌های کشف منقضی شده، پروانه‌های بهره‌برداری و همچنین تعداد واحدهایی که در سال ۱۴۰۲ فعال شده بودند، بررسی‌های لازم انجام و برنامه‌های سال ۱۴۰۳ مجددا مورد بررسی قرار گرفت.

جرجانی عنوان کرد: در خصوص بسته‌های سرمایه‌گذاری در  استان خراسان رضوی شامل یک بسته کرومیت و دو بسته آهن برای سال ۱۴۰۳، دستورات لازم برای اجرای سریع‌تر مزایده‌ها صادر شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با پیگیری این روش، هم برنامه احیای معادن بهتر پیگیری می‌شود و هم امیدواریم نتایج بسیار خوبی تا پایان سال داشته باشیم.

جلالیان: ۶ محدوده ایمپاسکو در خراسان رضوی در لایه مزایده هستند

علیرضا جلالیان مدیر مجتمع طرح‌های اکتشافی و معدنی خراسان در پایان این نشست درباره فعالیت‌های شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در استان خراسان رضوی گفت: تاکنون در این استان موفق به دریافت ۲۰ پروانه اکتشاف شده‌ایم که برای ۵ پروانه، کار اکتشافی در حال انجام و سایر محدوده‌ها انجام مطالعات آغاز و در چند محدوده در حال ورود به محدوده معدنی هستیم.

وی افزود: تا به امروز ۳ پروانه اکتشاف در مرحله گزارش پایان عملیات اکتشاف و صدور گواهی کشف است.

مدیر مجتمع طرح‌های اکتشافی و معدنی خراسان عنوان کرد: این محدوده‌های معدنی، در شهرهای گناباد، بجستان، سنگان، تربت حیدریه و سبزوار واقع شده‌اند.

جلالیان همچنین خاطرنشان کرد: از ۲۰ محدوده واقع در استان خراسان رضوی، ۶ محدوده برای مزایده پیشنهاد شده که ۲ محدوده در سنگان، دو محدوده در سبزوار جغتای و دو محدوده در تربت حیدریه واقع شده‌اند و با طی کردن مراحل مزایده به سرمایه‌گذار تحویل خواهند شد.

وی در پایان تاکید کرد: در حال حاضر مساحت تقریبی محدوده‌های معدنی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در استان خراسان رضوی به حدود ۳۶۲ کیلومتر می‌رسد.

حمیدی: امیدواریم خروجی جلسات به نفع استان خراسان رضوی باشد

مهدی حمیدی مدیرکل دفتر بهره‌برداری وزارت صمت در رابطه با جلسه استان خراسان رضوی توضیح داد: در جلساتی که در استان خراسان رضوی برگزار شد، علاوه بر مساله احیا و فعال‌سازی معادن غیرفعال، برنامه‌ها، راهبردها و اهدافی که برای ادامه سال ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ داشتیم را توانستیم تبیین کنیم.

وی افزود: در جلسه دیگری با حضور بهره‌برداران معدنی که دچار مشکل بودند و به نحوی فعالیت آن‌ها متوقف شده بود، به صورت رودررو و با حضور خود متقاضی و بهره‌بردار و مسئولین ستادی و استانی پرونده‌ها مورد بررسی قرار گرفته و راهکارها و اهداف مشخص شد تا متناسب با آن اقدامات لازم صورت بگیرد.

حمیدی تصریح کرد: در آخرین جلسه که با مجموعه‌ها و انجمن‌های معدنی استانی برگزار شد، در مورد برنامه‌ریزی‌هایی که در راستای پیشرفت و اعتلای حوزه معادن هم در برنامه توسعه هفتم دیده شده و هم در رشد حوزه معدن باید در نظر گرفته شود به لحاظ اقتصادی، فنی و تکنولوژیک مورد بررسی قرار گرفت و امیدواریم خروجی این جلسات آثار و ثمرات مثبتی در استان خراسان رضوی داشته باشد.

 

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار