| کد مطلب: ۱۱۲۷۱۹۸
لینک کوتاه کپی شد

مدیر کل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران مطرح کرد:

سرمایه‌گذاری مشترک بازار عراق را حفظ می‌کند

مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران ضمن معرفی عراق به عنوان دومین شریک تجاری ایران، بر لزوم سرمایه‌گذاری مشترک دو کشور تاکید کرد.

سرمایه‌گذاری مشترک بازار عراق را حفظ می‌کند

آرمان ملی آنلاین - به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، کارگاه آموزشی سرمایه‌گذاری و تولید مشترک محصولات ساختمانی در عراق با حضور عبدالامیر ربیهاوی مدیر کل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران و جهانبخش سنجابی دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق برگزار شد.

در ابتدای این برنامه ربیهاوی با اشاره به اهمیت تجارت با عراق، گفت: عراق از بعد ذخایر نفتی، گازی و معدنی جزو کشورهای ثروتمند منطقه است؛ و داشتن مرزهای مشترک و نزدیکی‌های فرهنگی امکان کسب بالاترین درآمد ارزی برای ما از این کشور را فراهم کرده است.

به گفته این مقام مسئول؛ بالاترین درصد کالا با ارزش افزوده بالا از ایران به عراق صادر می‌شود؛ به بیان دیگر مقصد کالاهایی ایرانی که مصرف نهایی دارند عراق است.

وی عراق را به عنوان دومین شریک تجاری ایران معرفی کرد و افزود: تعامل تجاری با عراق در همه دولت‌ها جزو اولویتهای تجاری محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد برای حضور پررنگ در این بازار باید چندین موضوع را به صورت همزمان دنبال کنیم.

مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران با برشمردن فرصت‌های بازار عراق برای ایران، گفت: صادرات کالا، صادرات محصولات کشاورزی، گردشگری، گردشگری سلامت و صادرات خدمات فنی و مهندسی( برای بازسازی عراق) جزو مهمترین فرصت‌های بازار عراق برای ایران است.

ربیهاوی ادامه داد: داعش و شیوع بیماری کرونا زمینه‌های حضور شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی ایران در عراق را کاهش داد اما هم اکنون ایرانیان در این بعد نقش موثر، موفق و نتیجه بخشی را در بازار عراق ایفا می‌کنند.

 

مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران با طرح این پرسش‌ها که چرا فرصت سرمایه‌گذاری مشترک در عراق را از دست بدهیم؟ و  چرا سرمایه‌های خود را در داخل کشور متمرکز نکنیم؟ گفت: پاسخ به این پرسش‌ها روشن است ظرفیت بازار داخلی محدود است و به نظر می‌رسد که اشباع شده است اگر همه واحدهای تولیدی بخواهند با تمام ظرفیت تولید را دنبال کنند با مازاد تولید مواجه شویم زیرا به  میزان تولید در داخل کشور مصرف نشود از این‌رو به ناچار واحدهای تولیدی باید دنبال بازارهای جدید بروند.

وی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری خارجی درآمد ارزی برای کشور به همراه می‌آورد، افزود: اولویت دولت مستقر عراق جذب مستمر سرمایه خارجی است. به بیان دیگر عراقی‌ها به دنبال خودکفایی هستند و قانون حمایت از تولید داخلی را نیز تصویب کردند. این کشور سابقه صنعتی شدن دارد و توانسته با تمرکز بر تولید سیمان. آجر خشکبار و … در این زمینه‌ها به خودکفایی برسد.

این مقام مسئول با اشاره به وضع تعرفه ۱۰۰ درصدی برای واردات سیمان از سوی عراق، گفت: بعد از ۲۰۱۷  عراق در زمینه سیمان به خودکفایی رسید و برای واردات آن تعرفه ۱۰۰ درصدی وضع کرد از این‌رو ما برای حفظ این بازار  باید راهکارهای را در نظر بگیریم.

‌وی سرمایه‌گذاری مشترک در عراق را به عنوان راهی برای ماندگاری در این بازار معرفی کرد و افزود: عراق امکان تولید صفر تا صد همه کالاها را ندارد و ما می‌توانیم مواد اولیه ساخته شده را به عراق ببریم و در آنجا تبدیل به کالای نهایی کنیم و زمینه‌های مصرف و  صادرات مجدد آنها را فراهم سازیم.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار