| کد مطلب: ۱۱۲۷۲۰۶
لینک کوتاه کپی شد

سیر تکامل سری Galaxy Z Fold سامسونگ؛ باریک‌تر، محکم‌تر و جمع‌وجورتر از همیشه

یک گوشی تاشو، همانطور که از اسمش پیداست، تلفن همراهی است که تا می‌شود. برخلاف گوشی‌های هوشمند باریک با بدنه یکپارچه، گوشی‌های تاشو از یک لولای مرکزی و دو بخش تشکیل شده‌اند. این لولا به عنوان محور اصلی هنگام باز و بسته کردن گوشی عمل کرده و آنها را به یک نمایشگر واحد تبدیل می‌کند.

سیر تکامل سری Galaxy Z Fold سامسونگ؛ باریک‌تر، محکم‌تر و جمع‌وجورتر از همیشه

آرمان ملی آنلاین - در طی زمان، شرکت سامسونگ فناوری منحصربه‌فرد و پیشرفته‌ای را در مکانیزم لولای گوشی‌های تاشوی سری Galaxy Z Fold خود معرفی کرد تا با هر نسل، یک طراحی انقلابی ارائه دهد. علاوه بر این، سامسونگ به کاهش ضخامت سری Galaxy Z Fold خود ادامه داد تا بتوان به راحتی همیشه و همه جا این گوشی‌ها را حمل کرد.

در ادامه این متن به سیر تحول طراحی نازک و لولای منحصربه‌فرد سری Galaxy Z Fold که اکنون باریک‌تر، محکم‌تر و جمع‌وجور‌تر از همیشه است، نگاهی انداخته‌ایم تا شما را با جزییات بیشتر آن آشنا کنیم.

سال 2019 : Galaxy Fold

طلوع گوشی‌های تاشو: قابلیت باز و بسته شدن گوشی

•    ضخامت در حالت بسته: 15.7-17.1 میلی‌متر

•    ضخامت در حالت باز: 6.9-7.6 میلی متر

•    وزن: 276 گرم

 

همگام با تغییر سبک زندگی کاربران، نیازهای آنها نیز متحول می‌شود. برای پاسخگویی به این تغییرات مداوم، شرکت سامسونگ هر ساله فناوری‌های پیشرفته‌ای را معرفی می‌کند. گوشی Galaxy Fold که برای اولین بار در سال 2019 رونمایی شد، دارای فرمی پیشگامانه بود. اولین نمونه‌ای که تجربه‌ای طبیعی از صفحه نمایش بزرگ را در هنگام باز شدن و حس جمع‌وجور قابل حمل بودن را در هنگام بسته شدن ارائه می‌داد. با معرفی این گوشی، عمل «باز و بسته کردن» به عنوان یک مقوله جدید از تعامل تلفن همراه پدیدار شد و سامسونگ از فناوری لولا که قبلا در میان گوشی‌های هوشمند دیده نشده بود استفاده کرد تا عملکردی طبیعی و منطقی ارائه دهد.

لولای داخلی نه تنها احساس آشنایی و سهولت در استفاده را القا می‌کرد، بلکه محافظت خوبی از نمایشگر ارائه می‌داد. این گوشی به راحتی و با نرمی مانند یک کتاب باز می‌شد، در عین حال که در حالت بسته، تخت و باریک باقی می‌ماند. ابعاد کوچک و قابل حمل آن، کلید اصلی راحتی استفاده از آن بود. سامسونگ با معرفی اولین Galaxy Fold، به حداکثر ضخامت تنها  17.1میلی‌متر در حالت بسته دست یافت و آغازگر عصر گوشی‌های هوشمند تاشو شد.

سال 2020 : Galaxy Z Fold2

عصر حالت Flex : فناوری لولای مخفی و پاکسازی

•    ضخامت در حالت بسته: 13.8-16.8 میلی‌متر

•    ضخامت در حالت باز: 6.0-6.9 میلی متر

•    وزن: 282 گرم

در سال 2020، جانشین گوشی پیشگام Galaxy Fold سامسونگ عرضه شد. Galaxy Z Fold2 با طراحی کاملا جدید، پیشرفته و ظریف خود، گوشی‌های تاشو را به سطح بالاتری ‌رساند. برجسته‌ترین ویژگی در میان چندین قابلیت نوآورانه آن، لولای مخفی (Hideaway Hinge) بود که به طور یکپارچه دو قسمت بدنه این گوشی هوشمند را به یکدیگر متصل کرده و در عین حال از باز و بسته شدن پایدار آن پشتیبانی می‌کرد. کاربران می‌توانستند با استفاده از لولای مخفی، این گوشی را در زوایای مختلف قرار دهند و به راحتی در حالت Flex سلفی بگیرند و همچنین تماس‌های ویدیویی برقرار کنند.

لولای مخفی با بیش از شصت قطعه، مکانیزم نوآورانه CAM دوگانه را به واقعیت تبدیل کرد. بخش CAM که از دو قسمت با لبه‌های برجسته تشکیل شده، به صاف ماندن سطح گوشی هنگام باز و بسته شدن و همچنین فعال شدن حالت Flex کمک می‌کرد. با افزایش تعداد ساختارهای CAM و فنرها، لولا می‌توانست به طور قابل اعتمادی از زوایای بازتر پشتیبانی کند. لولای مخفی برای دستیابی به طراحی حتی باریک‌تر و ضخامت نهایی 16.8 میلی‌متری در حالت تاشده، در موقعیت ایده‌آلی روی Galaxy Z Fold2 تعبیه شده بود.

از آنجایی که لولا هنگام باز و بسته شدن گوشی دائما تا می‌شد، بین جلوی دستگاه و محفظه لولا، شکاف اجتناب‌ناپذیری به وجود می‌آمد. برای به حداقل رساندن مؤثر این فاصله، سامسونگ نیاز به توسعه بخشی داشت که بدون اضافه کردن حجم اضافی، ماندگاری طولانی و انعطاف داشته باشد. این شرکت برای رفع این مشکل با الهام از برس جاروبرقی، از الیاف نوری با برش دقیق استفاده کرد که سیستم پاکسازی (Sweeper) نام داشت. این فناوری، با ایجاد مانعی در برابر گردوغبار و ذرات خارجی که از طریق این شکاف وارد می‌شدند، از نمایشگر گوشی محافظت می‌کرد و در نتیجه تجربه روان‌تری از کار با یک دستگاه تاشو را فراهم می‌آورد.

سال 2021 : Galaxy Z Fold3

راهکار بزرگ‌ترین چالش گوشی‌های تاشو : مقاومت در برابر آب

•    ضخامت در حالت بسته: 14.4-16.0 میلی‌متر

•    ضخامت در حالت باز: 6.4 میلی‌متر

•    وزن: 271 گرم

مقاومت در برابر نفوذ آب برای گوشی‌های هوشمند امروزی یک امر ضروری محسوب می‌شود. این موضوع برای گوشی‌های تاشو که دارای لولای متصل‌کننده صفحه نمایش هستند و این لولا دائم باز و بسته می‌شود، حیاتی‌تر و مهم‌تر هم می‌شود. این گوشی‌ها همیشه در معرض ریخته شدن نوشیدنی‌ها یا قطرات باران و نفوذ آنها به درون دستگاه هستند. گوشی Galaxy Z Fold3 نخستین تاشویی بود که در برابر آب مقاوم شد تا یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که دستگاه‌های تاشو قبلی با آن مواجه بودند، از دنیای گوشی‌های تاشو حذف شود. فناوری ویژه سامسونگ در دو بخش لولای گوشی و قسمت بیرونی صفحه نمایش اعمال شد. بخش خارجی صفحه نمایش با یک نوار لاستیکی احاطه شده بود که از ورود گرد و غبار و مایعات جلوگیری می‌کرد، در حالی که قسمت های فلزی لولا از مواد مقاوم در برابر ضربه و آسیب ساخته شدند و سطح آن با یک روان‌کننده با ماندگاری طولانی پوشیده شد.

محل اتصال لولای صفحه اصلی، به وسیله‌ ماده سیلیکونی مخصوصی مهر و موم شده بود تا از ورود هرگونه آب و مایعی جلوگیری شود. ضمن اینکه برای محافظت از قطعات حساس و حیاتی، از کابل‌های برد‌ مدار چاپی انعطاف‌پذیر استفاده شد. در این گوشی از آلومینیوم Armor به عنوان یک ماده مقاوم در برابر ضربات خارجی و خط و خش بهره گرفته شد تا به سبک‌تر و نازک‌تر شدن بدنه کمک شود. آلومینیوم Armor روی دو لبه بیرونی و محفظه اطراف لولا اعمال شد. اجزای مختلف در داخل لولای ویژه Hideaway گوشی Galaxy Z Fold3 قرار گرفتند تا حالت Flex را فعال کرده و باز و بسته شدن نرم و روان را تضمین کند. برای پشتیبانی از این عملکردها، محفظه لولا باید از مواد محکم ساخته می‌شد.  

سیستم پاکسازی (Sweeper) که شکاف بین لولا و بدنه دستگاه را بسته بود نیز تکامل یافت. با باریک‌تر و نازک‌تر شدن دستگاه لازم بود تا عناصر بیرونی این سیستم هم کمی اصلاح شود. در نهایت این نوآوری‌ها به طراحان و سازندگان Galaxy Z Fold3 اجازه داد تا به ضخامت 16.0 میلی‌متری در حالت تا شده برسند.

سال 2022 : Galaxy Z Fold4

از چرخشی به خطی : لولای سبک‌تر و باریک‌تر

•    ضخامت در حالت بسته: 14.2-15.8 میلی‌متر

•    ضخامت در حالت باز: 6.3 میلی‌متر

•    وزن: 263 گرم

گوشی Galaxy Z Fold4 که در سال 2022 رونمایی شد، کاهش قابل توجه‌ای در وزن و ضخامت پیدا کرد. وزن دستگاه با وزن 263 گرم، حدود 20 گرم کمتر از Galaxy Z Fold2 با 282 گرم وزن بود. حداکثر ضخامت در حالت بسته 15.8 میلی‌متر بود که این قابلیت باعث شد تا این گوشی تاشو در آن زمان به باریک‌ترین دستگاه در سری خود تبدیل شود. یک بار دیگر، سامسونگ با نوآوری در طراحی و بدنه، امضای خاص خود را در سری تاشو‌ها اعمال کرد.

کاهش 21 درصدی وزن Galaxy Z Fold4 نسبت به مدل قبلی خود و همچنین لولای جدید و پهن‌تر و کوتاه‌تر شدن طول صفحه نمایش کاور از دیگر ویژگی‌های طراحی این گوشی بودند. در حالی که دستگاه تاشوی قبلی این سری از چرخ دنده‌های به هم پیوسته برای اطمینان از تا شدن و باز شدن نرم و یکنواخت استفاده می کرد، Galaxy Z Fold4 حرکت لولا را از چرخشی به خطی تغییر داد. این تغییر باعث شد تا وزن، ضخامت و تعداد قطعات دستگاه به شدت کاهش یابد و ضمن آسان‌تر شدن روند تولید، انعطاف‌پذیری زیادی به دستگاه بخشید. با Galaxy Z Fold4، سامسونگ باریک‌ترین و سبک‌ترین لولای خود را در آن زمان ساخت و در عین حال همان سطح دوام و مقاومت را ارائه داد.

سال 2023 : Galaxy Z Fold5

لولای منعطف : راز یک گوشی کاملا تاشو

•    ضخامت در حالت بسته: 13.4 میلی‌متر

•    ضخامت در حالت باز: 6.1 میلی‌متر

•    وزن: 253 گرم

در سال 2023، سامسونگ با Galaxy Z Fold5 نسل بعدی گوشی‌های هوشمند تاشو را به دنیا معرفی کرد. سامسونگ با فاصله گرفتن از لولای سنتی Hideaway، از مکانیزم جدیدی به نام لولای منعطف (Flex Hinge) رونمایی کرد که نشان از جهشی رو به جلو در دنیای گوشی‌های تاشو داشت. با انعطاف‌پذیری بهبود یافته و طیف گسترده‌ای از ویژگی‌ها، لولای منعطف این امکان را فراهم می‌کند که نمایشگر مانند یک قطره آب با استفاده از چهار محور محرک و ساختار ریلی دوگانه‌ای که به قطعات اجازه می‌دهد در امتداد آن سر بخورند، باز و بسته شود. به لطف این فناوری لولا، دو صفحه نمایش می توانند به شکل روان و بی‌نقصی تا شوند.

این مکانیسم تاشوی جدید منجر به عرضه سبک‌ترین و نازک‌ترین دستگاه سری Galaxy Z Fold شد. حداکثر ضخامت Galaxy Z Fold5 در حالت تا شده به 13.4 میلی‌متر می‌رسد که بیش از دو میلی‌متر نازک‌تر از مدل قبلی خود است. وزن این گوشی نیز 253 گرم است که ضمن کاهش 10 گرمی نسبت به مدل قبلی خود، باعث شده تا در هنگام تاشدن، دستگاهی جمع‌وجور، سبک و قابل حمل در دست کاربران قرار بگیرد.

سامسونگ هر ساله، سری Galaxy Z Fold را با استفاده از مهندسی دقیق و فرآیندهای موشکافانه تولید ارتقا و بهبود می‌دهد. همه جزئیات از مکانیسم‌های داخلی گرفته تا طراحی بیرونی به دقت مورد مطالعه قرار می گیرند. بازنگری هر باره لولاها و ضخامت دستگاه (به عنوان دو ویژگی‌ اصلی دستگاه‌های تاشو) باعث شده تا کاربرد سری Galaxy Z Fold به شدت افزایش یابد. سامسونگ به توسعه تاشوهای بی‌نظیر خود ادامه می‌دهد تا افراد بیشتری بتوانند از آنها برای راحت‌تر شدن زندگی خود بهره ببرند.

 

 

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار