| کد مطلب: ۱۱۳۳۳۵۴
لینک کوتاه کپی شد

چهره ماندگار پزشکی کشور درگذشت

دکتر غلامعلی ناصح استاد پیشکسوت روماتولوژی کودکان و چهره ماندگار پزشکی کشور درگذشت‌.

چهره ماندگار پزشکی کشور درگذشت

به گزارش آرمان ملی آنلاین، استاد دکتر غلامعلی ناصح روز  سه‌شنبه در سن ۹۳ سالگی درگذشت و وفق وصیت آن عزیز فقید، در زادگاهش به خاک سپرده خواهد شد.

زنده یاد استاد دکتر غلامعلی ناصح متولد ۱۳۱۰ شمسی در بیرجند است. پدرش شادروان میرزا ذبیح الله ناصح در زمره ۱۰ نفر دانش‌آموخته نخستین دوره فارغ التحصیلان دبیرستان شوکتیه بیرجند بود که بعدها مدرس، ناظم و رئیس آن دبیرستان شد.

دکتر غلامعلی ناصح دوره دبستان را در بیرجند و مقطع دبیرستان را در البرز تهران تحصیل کرد و سپس به دانشکده پزشکی دانشگاه مشهد وارد شد.

پس از اتمام دوره عمومی، برای دریافت تخصص در روماتولوژی بالغان و سپس کودکان راهی انگلیس، آمریکا و سوئیس شد و محضر استادان نامدار این رشته را درک کرد.

پس از بازگشت به وطن به عنوان عضو هیات علمی دانشکده پزشکی دانشگاه مشهد در بخش بیماری‌های داخلی و ریه استخدام و سپس وارد امور مدیریتی دانشکده پزشکی دانشگاه مشهد شد.

وی نخستین کرسی دانشگاهی روماتولوژی کودکان را در آن دانشگاه بنیان نهاد و مدتی را به عنوان رئیس آن دانشکده و نیز رئیس بیمارستان امام رضا(ع) به خدمت مشغول بود.

آن استاد فقید پیش از وقوع انقلاب ۱۳۵۷، معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه فردوسی بود بعد به تهران رفت و حدود ۳۰ سال در کلینیک تخصصی بیمارستان ساسان به طبابت پرداخت.

دکتر ناصح مدتی نیز به اتفاق آقایان دکتر فریدون دواچی و دکتر عقیقی در مرکز روماتولوژی بیمارستان شریعتی تهران به تربیت نخستین دوره دانشجویان فوق تخصص روماتولوژی مشغول شد.

زنده یاد دکتر غلامعلی ناصح، استادی دانشور، نظیف، جواندل و جدی بود و به ۲ زبان انگلیسی و فرانسه تسلط داشت که اوقات فراغت خویش را صرف ورزش تنیس و موسیقی اصیل ایرانی می کرد.

وی سخنوری خوش محضر و مدیری کاردان بود که به موطن خویش بیرجند عشقی زایدالوصف داشت و از این رو در دهه اخیر چند نوبت به دعوت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به زادگاهش سفر کرده و برای دانشجویان سخنرانی کرد.

پزشکان بیرجندی زیادی چون استاد دکتر مهدی بلالی مود، مرحوم دکتر محمدعلی راشد محصل، مرحوم دکتر غلامرضا میرحسینی، دکتر تقی خزیمه، مرحوم دکتر غضنفر فروزانفر، دکتر جلیل هاشمی و دکتر محمود جلالیان در زمره دانشجویان قدیم آن فقید محسوب می شوند و پزشکان بسیاری خاطرات شیرینی از دوران شاگردی نزد آن فقید یا مدیریت دقیق او بر دانشکده پزشکی مشهد دارند.

وی در طبابت اعتقاد ویژه‌ای به اخذ شرح حال بیمار و معاینه بالینی داشت و از تکیه مفرط پزشک به تقدم در امور آزمایشگاهی انتقاد داشت.

برنامه تشییع و مجلس یادبود مرحوم دکتر غلامعلی ناصح اطلاع‌رسانی خواهد شد.

منبع : ايسنا

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار