| کد مطلب: ۱۱۴۰۸۲۴
لینک کوتاه کپی شد

بیماری تحلیل لثه چیست و چه روش‌هایی برای درمان آن وجود دارد؟

لثه دارای بافتی نرم، انعطاف‌پذیر و در عین حال محکمی است که در اطراف دندان‌ها قرار می‌گیرد و نقش محافظتی از آن‌ها را بر عهده دارد. اگرچه این بخش از دهان نیز دارای اهمیت بسیار زیادی است، اما معمولا از جانب اکثریت افراد جامعه مورد بی‌توجهی قرار گرفته و رسیدگی خاصی در خصوص آن انجام نمی‌گیرد. در حالی که مشکلات و بیماری‌های مربوط به لثه رواج گسترده‌ای در میان مردم پیدا کرده‌ و می‌توانند فرد را با مشکلات عدیده‌ای مواجه نمایند. از جمله این بیماری‌ها می‌توان به بیماری تحلیل لثه اشاره کرد.

بیماری تحلیل لثه چیست و چه روش‌هایی برای درمان آن وجود دارد؟

بیماری تحلیل لثه چیست و چرا به وجود می‌آید؟

برای ارائه یک تعریف راحت از تحلیل لثه می‌توان گفت در این بیماری بافت لثه به مرور زمان شروع به عقب‌نشینی و پس‌روی می‌کند، به طوری که کم کم شاهد ایجاد شکاف در میان دندان‌ها و لثه خواهیم بود. این امر باعث می‌شود تا باکتری‌ها به راحتی بتوانند در آن ناحیه تجمع کرده و بروز مشکلات متعدد دیگری مانند عفونت، خرابی دندان‌ها، لق شدن آن‌ها و... را به دنبال داشته باشند.

علل مربوط به ایجاد بیماری تحلیل لثه

تحلیل لثه می‌تواند ناشی از عوامل متعددی باشد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

مسائل ژنتیکی

ژنتیک یکی از عوامل بسیار مهم و موثر در ایجاد انواع بیماری‌ها است و تحلیل لثه نیز می‌تواند ناشی از همین عامل باشد. بنابراین پیشگیری و مراقبت نیز امکان ایجاد آن را منتفی نخواهد کرد.

بیماری‌های پریودنتال

انواع بیماری پریودنتال مانند التهاب یا عفونت‌های لثه و نادیده گرفتن آن‌ها در نهایت می‌تواند منجر به تحلیل لثه شود.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

مسواک نزدن روزانه و استفاده نکردن از نخ دندان و خمیردندان مناسب می‌توانند تجمع باکتری بر روی دندان‌های شما را به همراه داشته و در نهایت باعث ایجاد پلاک، جرم و تحلیل لثه‌های شما شوند.

مصرف سیگار

نیکوتین موجود در سیگار می‌تواند سیستم ایمنی دهان و دندان را دچار مشکل نماید. در نتیجه، دندان‌ها جایگاه مناسبی برای رشد انواع باکتری خواهند بود. همین امر لثه‌های افراد سیگاری را مستعد التهاب، خونریزی و تحلیل خواهد کرد.

مسواک زدن نادرست

یکی از رایج‌ترین عواملی که بیماری تحلیل لثه را در پی دارد، طریقه مسواک زدن بسیار محکم و تهاجمی است. این کار ابتدا مینای دندان و سپس بافت لثه را به مرور از بین می‌برد.

ساختار نامرتب دندان‌ها

قرار نداشتن دندان‌ها در جای خود و کجی آن‌ها موجب می‌شود تا پرزهای مسواک به راحتی نتوانند باکتری‌های موجود بر روی آن را از میان ببرند. در نتیجه، این امر می‌تواند منجر به ایجاد پلاک بر روی دندان و تحلیل رفتن لثه‌ها شود.

دندان قروچه

دندان قروچه یا همان ساییدن دندان‌ها بر رو هم، در گذر زمان می‌تواند ریشه دندان‌ها را تضعیف کرده و احتمال پوسیدگی دندان و تحلیل لثه را افزایش دهد.

راه‌های پیشگیری از بیماری تحلیل لثه

دندان

کاربرد مسواک‌ و نخ دندان‌های مناسب و با کیفیت و همین‌طور استفاده صحیح از آن‌ها می‌تواند تاثیر به ‌سزایی در پیشگیری از بیماری‌های لثه داشته باشد. در ادامه به معرفی چند راه پیشگیری از بیماری تحلیل لثه خواهیم پرداخت:

رعایت سبک زندگی سالم

انتخاب و رعایت کردن سبک زندگی سالم ازجمله رژیم غذایی مناسب و عدم مصرف سیگار و سایر دخانیات می‌تواند از بیماری‌های دهان و دندان از جمله تحلیل لثه جلوگیری کند.

معاینات دوره‌ای دهان و دندان

معاینات دندانی و مراجعه به دندانپزشک حداقل سالی یک‌بار، می‌تواند شما را از تغییرات احتمالی لثه در مراحل ابتدایی آن مطلع نماید.

درمان مشکلات دهان و دندان

درمان کوچک‌ترین بیماری‌های مربوط به دهان و دندان می‌تواند شما را از احتمال ایجاد بیماری‌های شدیدتر مانند تحلیل لثه در امان بدارد.

چه روش‌هایی برای درمان بیماری تحلیل لثه وجود دارد؟

در ادامه به معرفی روش هایی جهت درمان بیماری تحلیل لثه در موارد خفیف می‌پردازیم:

استفاده از دهان‌شویه‌

در صورتی که بیماری تحلیل لثه در مراحل اولیه خود باشد، استفاده از دهان‌شویه‌های مخصوص التهاب لثه با از بین بردن باکتری‌های مضر می‌تواند در درمان این بیماری موثر واقع شوند.

استفاده از ژل لثه

ژل لثه به دلیل داشتن اسید هیالورونیک علاوه بر تسکین دردهای لثه می‌تواند دیواره‌های سلولی را تقویت و بافت تخریب شده لثه را بازسازی نماید.

جرمگیری دندان‌ها

از دیگر راه‌های درمانی برای تحلیل لثه در مراحل اولیه، جرمگیری دندان‌ها است. در این روش نه تنها جرم‌های موجود بر روی دندان، بلکه جرم‌ها و پلاک‌های لثه نیز خارج می‌شود. علاوه بر آنکه جرمگیری، باکتری‌ها و عفونت‌های ناشی از جرم و پلاک را نیز از بین می‌برد.

در برخی موارد پیشرفته این بیماری ممکن است نیاز به انجام بعضی از اعمال زیر جهت بهبود هر چه سریعتر باشد:

جراحی فلپ

دندان 3

این روش نیازمند ایجاد شکاف کوچکی بر روی لثه است. پس از آن جرم‌ها و پلاک‌های پنهان در زیر لثه برداشته و آن قسمت نیز ضدعفونی خواهد شد. در نهایت فلپ در جای خود قرار گرفته و بخیه می‌شود.

پیوند بافت نرم لثه

یکی از راه‌های درمانی در موارد شدید بیماری تحلیل لثه، پیوند بافتی از سقف دهان و چسباندن آن به خط لثه شماست. در این صورت ریشه‌های در معرض دید کاملا پوشانده می‌شوند و در نهایت قسمت سقف و لثه‌ها بخیه می‌خورند.

بازسازی استخوان

در حالتی که تحلیل لثه به اندازه‌ای باشد که استخوان فک را تحت تاثیر قرار دهد، احتمال نیاز به بازسازی استخوان افزایش می‌یابد. برای این کار از تزریق پودرهای استخوان به درون استخوان فک استفاده می‌شود.

جراحی با لیزر

لیزردرمانی یا LANAP از درمان‌های نوینی است که برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله تحلیل لثه استفاده می‌شود. این روش بدون استفاده از بخیه و در مدت زمان اندکی انجام می‌شود. علاوه بر آنکه طول درمان آن نیز بسیار کوتاه‌تر از انواع جراحی دیگر است.

جمع‌بندی

لثه یکی از بافت‌های بسیار مهم درون دهان می‌باشد که بیماری‌های مربوط به آن مانند التهاب و خونریزی لثه، عفونت و در موارد شدیدتر تحلیل لثه رواج نسبتا زیادی در میان مردم دارد. بیماری تحلیل لثه به عقب رفتن و پس روی لثه در دهان گفته می‌شود. از علل مربوط به ایجاد این بیماری می‌توان به عوامل ژنتیکی، مصرف سیگار، عدم رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان، دندان قروچه، نامرتبی دندان‌ها و سایر بیماری‌های بیودنتال اشاره کرد. در صورتی که بیماری لثه ناشی از عوامل ژنتیکی نباشد با روش‌هایی مانند استفاده صحیح از مسواک و نخ دندان، رعایت سبک زندگی سالم و معاینات دوره‌ای دندانپزشکی تا حد زیادی می‌توان از بروز آن پیشگیری کرد؛ اما به هر حال در صورت به وجود آمدن تحلیل در لثه‌ها می‌توان از راه‌های مختلفی آن را درمان نمود. درمان تحلیل لثه خفیف شامل استفاده از دهان‌شویه، ژل لثه و جرمگیری دندان‌هاست. در صورتی که روش‌های درمانی تحلیل لثه در موارد شدیدتر عبارتند از: جراحی فلپ، پیوند بافت نرم لثه، بازسازی استخوان و لیزردرمانی.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار