| کد مطلب: ۱۱۶۲۰۴۹
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از لزوم پیشگیری از افزایش تصادفات

پویش نه به تصادف؛ پویش نه به مرگ

آرمان ملی – گروه اجتماعی: طبق گفته کارشناسان، مرگ ناشی از تصادفات، سومین عامل مرگ در کشور ماست. متاسفانه هنوز تعطیلات نوروز آغاز نشده است، هرروز شاهد تصادفات مختلفی، در جاده‌ها هستیم. به طوری که در ساعت ۱۱:۵۰ شنبه ۲۵اسفند ۱۴۰۳، تصادف زنجیره‌ای میان ۱۳ خودرو سواری، ۳ تریلی و ۲کامیون در محور اراک _ سلفچگان با ۹ مصدوم و یک جان‌باخته روی داد.

پویش نه به تصادف؛ پویش نه به مرگ

این تنها یک تصادف در روزهای اخیر بود. در راستای جلوگیری از افزایش تصادفات، با توجه به حجم قابل توجه سفرهای نوروزی، طبق اعلام وزارت بهداشت، در قالب پویش نه به تصادف، یک برنامه سه ساله برای کاهش تصادفات تدوین شده است که در گام اول و ایام نوروز امسال بر موضوع کاهش تصادفات جاده‌ای تمرکز شده است.

در همین راستا، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مرگ ناشی از تصادفات را سومین عامل مرگ در کشور خواند و ضمن تاکید بر نقش نیروی انسانی در تصادفات، بر لزوم پیشگیری از این مرگ‌ها تاکید کرد.

دکتر محمداسماعیل قیداری با اشاره به برگزاری پویش ملی نه به تصادف، به ایسنا گفت: این پویش در واقع پویش نه به مرگ است؛ چراکه تصادفات، پس از بیماری‌های قلبی‌وعروقی و سرطان‌ها، سومین علت مرگ در کشور هستند.

وی افزود: مرگ ناشی از تصادفات اغلب در قشر فعال جامعه اتفاق می‌افتد و همین موضوع فاجعه بزرگ‌تری است. بنابراین مرگ ناشی از تصادفات دردناک‌تر، پرهزینه‌تر و عواقب اجتماعی و اقتصادی بیشتری دارد.

پیشگیری از تصادفات

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به معلولیت‌های ناشی از تصادفات نیز گفت: تصادف باعث معلولیت می‌شود و این نیز فاجعه‌بارتر است و در مجموع تصادفات مهم‌ترین اثر اجتماعی اقتصادی و زندگی را به دنبال دارد.

قیداری با بیان اینکه مقوله پیشگیری در سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی نیز نقش مهمی دارد اما نه به اندازه تصادفات، افزود: پیشگیری در تصادفات راحت‌تر است؛ اگر بتوانیم علل تصادفات را حل کنیم، به نظر می‌رسد عوارض آن را کم کرده‌ایم.

وی افزود: در پویش نه به تصادف، برای کاهش حداقل ۸ درصدی مرگ و میر ناشی از تصادفات هدفگذاری شده است. سالانه حدود ۲۰هزار مرگ به دلیل تصادفات داریم که رقم بالایی است و این عدد به هیچ وجه قابل قبول نیست و وظیفه همه است که این عدد را کاهش دهیم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: در دوران کرونا آمار مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات کاهش یافت و در مجموع این آمار در ۱۰ سال اخیر سالانه حدود ۱۷هزار نفر بوده است که متاسفانه از سال ۱۴۰۰ مجددا افزایشی شده است. البته این آمار در دهه ۸۰ بالاتر بوده است؛ اما در مجموع آمارهای فعلی به هیچ وجه قابل قبول نیست و لازم است در جهت کاهش آن عمل شود.

او مهم‌ترین عامل در مرگ و میر ناشی از تصادفات را عامل انسانی خواند و گفت: هرچند بحث جاده و خودرو مسائل خاص خود را دارند، اما مهم‌ترین فاکتور، عامل انسانی است.

تبعات اجتماعی

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه حتی با یک مرگ کمتر، سود بالایی نصیب جامعه می‌شود، افزود: مرگ یک نفر در اثر تصادفات ۱۸ میلیارد تومان صدمه اقتصادی برای جامعه است و این فارغ از تبعات اجتماعی آن است.

وی با بیان اینکه آمار مرگ در بیماران تروما بالاست، در عین حال درباره آمادگی بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در تعطیلات عید و برای پذیرش بیماران تصادفی، گفت: اورژانس‌های پیش بیمارستانی و همچنین اورژانس‌های بیمارستانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در آمادگی کامل هستند و برای پذیرش مصدومان ترافیکی تدابیر لازم در نظر گرفته شده است.

او در این باره افزود: اورژانس‌های پیش بیمارستانی به صورت ۲۴ ساعته در جاده‌های مواصلاتی فعال و آماده‌باش هستند. اورژانس‌های بیمارستانی تحت پوشش دانشگاه نیز آمادگی پذیرش مصدومان را دارند. دستیاران مقیم در بیمارستان‌ها حضور دارند و متخصصان هم برنامه آن‌کال و کشیک دارند. در مجموع برای خدمت‌رسانی به بیماران مصدوم هیچ مشکلی نداریم.

وی ضمن مقایسه آمار مراجعات تصادفی به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سالی که گذشت، ادامه داد: اغلب تصادفات در ۳۰ کیلومتری مقصد اتفاق می‌افتد و لازم است احتیاط لازم در این زمینه از سوی رانندگان صورت گیرد. توصیه می‌کنم که رانندگان ایمن رانندگی کنند، عجله نکنند و سبقت بی‌جا نگیرند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین به نقش محوری کودکان در پیشگیری از تصادفات اشاره کرد و گفت: کودکان نقش مهمی در مدیریت والدین دارند. در عین حال در صورت بروز تصادف نیز بیش‌ترین صدمه به کودک است؛ چراکه ممکن است والدین خود را از دست بدهند. بنابراین «کودک پلیسی» یکی از بهترین راهکارهاست.

نیروی انسانی، مهم‌ترین عامل

همچنین دکتر خادمی، مدیر ستاد بحران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نیز گفت: مهم‌ترین عامل تصادفات نیروی انسانی است؛ یعنی موردی که می‌توان از آن پیشگیری کرد.

او گفت: بالای ۵۰ درصد تصادفات قابل پیشگیری است و در پویش نه به تصادف هدفگذاری آن است که آسیب را کاهش دهیم؛ چراکه عمر از دست رفته مفید در گروه تصادفات زیاد است.

در ادامه، دکتر سهرابی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نیز گفت: پویش نه به تصادف جهت پیشگیری از مرگ راه‌اندازی شد. مهم‌ترین عامل در این زمینه نیز سبک زندگی است.

وی گفت: رسالت حوزه بهداشت، آموزش مردم و تغییر الگوی زندگی‌شان است و در این راستا آموزش‌های چهره به چهره و گروهی از طریق کانال‌های ارتباطی با مردم در دستور کار است. در همین راستا نیز شبکه گسترده‌ای در عمق روستاها داریم و همچنین سفیران سلامت را داریم که از این ظرفیت نیز استفاده می‌شود.

سهرابی همچنین به پروژه شهر سالم در محدوده دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اشاره کرد و گفت: شهرستان دماوند در این زمینه کاندید شده است. به این منظور ۸۰ شاخص در ۹ حوزه تعریف می‌شود که یکی از آنها همین حوادث و سوانح ترافیکی است.

وی همچنین افزود: در منطقه ۱۳ تهران نیز پروژه شهر سالم در دست اجراست.

بیش‌ترین آمار در تهران، اصفهان، خراسان

همچنین فراجا با اشاره به نتایج تحقیقات تصادفات سه سال اخیر، اعلام کرد که بیش‌ترین آمار جان‌باختگان و مجروحان حوادث رانندگی شهری به استان‌های بزرگ مانند تهران، اصفهان و خراسان رضوی مربوط می‌شود.

سرهنگ حسین ولی تویسرکانی، با اشاره به یافته‌های حاصل از بررسی تصادفات سه سال گذشته در معابر درون‌شهری کشور، به ایلنا گفت: ۷۰ درصد از جان‌باختگان و ۷۳ درصد از مجروحان سالیانه معابر درون‌شهری به استان‌های تهران بزرگ، اصفهان، خراسان رضوی، فارس، خوزستان، کرمان، آذربایجان شرقی، مازندران، ویژه غرب تهران، کرمانشاه، گیلان، قم، یزد، البرز و آذربایجان غربی تعلق دارد.

وی افزود: از این تعداد، ۵۴ درصد از جان‌باختگان و ۸۴ درصد از مصدومان، مربوط به شهر‌های مراکز همین استان‌ها هستند.

رئیس پلیس ترافیک شهری راهور فراجا، اظهار داشت: متأسفانه درصد قابل‌توجهی از این مصدومان دچار معلولیت‌های شدید مادام‌العمر می‌شوند و زندگی آنها و خانواده‌هایشان به‌شدت تحت تأثیر این حوادث ناگوار قرار می‌گیرد.

سرهنگ تویسرکانی با تأکید بر نقش خطای انسانی در این حوادث بیان کرد: فارغ از مشکلات هندسی معابر و ایمنی پایین برخی وسایل نقلیه، بخش زیادی از این تصادفات به دلیل خطای عامل انسانی رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: مردم می‌توانند با پیوستن به پویش «نه به تصادف» و رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی از وقوع درصد قابل‌توجهی از تصادفات و پیامد‌های ناگوار آن پیشگیری کنند. رعایت سرعت مطمئنه، پرهیز از رانندگی هیجانی، استفاده از کمربند ایمنی، اجتناب از رانندگی در حالت خستگی و خواب‌آلودگی، عدم استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی و خودداری از سبقت غیرمجاز و تجاوز به چپ ازجمله مواردی هستند که می‌توانند در کاهش تصادفات مؤثر باشند.

سرهنگ تویسرکانی همچنین به نقش موتورسیکلت‌سواران در این آمار اشاره کرد و گفت: حدود ۴۰ درصد از آمار تصادفات مربوط به موتورسیکلت‌سواران است که متأسفانه به دلیل عدم استفاده از کلاه ایمنی و ضربات وارده به سر و گردن، یا نقص فنی در سیستم روشنایی موتورسیکلت‌ها، این افراد در معرض خطر جدی قرار دارند.

وی در پایان بر ضرورت رعایت ایمنی و توجه بیشتر به رفتار‌های ترافیکی تأکید کرد و از تمامی شهروندان خواست با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، جان خود و دیگران را از خطرات ناگوار تصادفات مصون بدارند.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار