| کد مطلب: ۶۰۰۷۴۵
لینک کوتاه کپی شد

تکمیل فاز ۱۴ پارس جنوبی، تجلی توانمندی ایرانی/ مدیریت کاملا ایرانی یکی از مهم‌ترین پروژه صنعتی کشور/۱۵ شرکت دانش‌بنیان داخلی در این فاز به‌کارگیری شدند

معاون صنایع پیشرفته و پروژه‌های کلان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) گفت: فاز ۱۴ پارس جنوبی سبب پیشی گرفتن از قطر در برداشت گاز می‌شود.

تکمیل  فاز ۱۴ پارس جنوبی، تجلی توانمندی ایرانی/ مدیریت کاملا ایرانی یکی از مهم‌ترین پروژه صنعتی کشور/۱۵ شرکت دانش‌بنیان داخلی در این فاز به‌کارگیری شدند

حمید بازارگان معاون صنایع پیشرفته و پروژه‌های کلان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران «ایدرو» در نشست خبری پروژه فاز ۱۴ پارس جنوبی به عنوان ایرانی ترین فاز پارس جنوبی با راهبری ایدرو اظهار داشت : این پروژه بزرگترین دستاورد جمهوری اسلامی ایران در دو دهه اخیر و حاصل تلاش های ۲۰ ساله است و فاز ۱۴ آخرین برگ از این کتاب است که بسته خواهد شد. این مگاپروژه با ۵.۲ میلیارد دلار پروژه صنعتی سبب می‌شود که از رقیب قطری خود که شرکت‌های آمریکایی در پروژه‌های آن حضور دارند، پیشی گرفته و بیش از آن‌ها گاز تولید کنیم.
بازارگان، ارزش این پروژه را حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: یکی از موانع مهم پیش رو توقف اعتبارات این پروژه بود، اما در مدت کوتاهی ظرف سه سال این مسائل حل‌وفصل شد.
وی همچنین فاز ۱۴ پارس جنوبی را بزرگترین پروژه توسعه کشور در موضوع ساخت داخل پس از تحریم های سال ۹۷ برشمرد و اظهار داشت: هشت شرکت ایرانی در این پروژه نقش داشتند و با همکاری خوب وزارتخانه‌های صمت و نفت، سعی کردیم شرکت‌ها را در این زمینه توانمند کنیم.
ناصح : این مگاپروژه، بدون مشارکت خارجی‌ها به انجام رسید
محمدرضا ناصح مدیرعامل شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی ایران (IPMI) در نشست خبری پروژه فاز ۱۴ پارس جنوبی به عنوان ایرانی‌ترین فاز پارس جنوبی با راهبری ایدرو افزود: حوزه مدیریت این مگاپروژه، بدون مشارکت خارجی‌ها و همه صفر تا ۱۰۰ آن توسط ایرانی‌ها به انجام رسید. وی در ادامه اظهار داشت: بیش از ۷۰ درصد کل کالای مورد نیاز فاز ۱۴ پارس جنوبی از طریق تولید کنندگان داخلی تأمین شد که نسبت به سایر پالایشگاه های مشابه یک رکورد جدید در استفاده از توانمندی های داخلی را نشان می‌دهد.
۱۵ شرکت دانش‌بنیان داخلی در این فاز به‌کارگیری شدند
مدیرعامل شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی ایران به دو محدودیت کرونا و تحریم‌های ظالمانه در طول اجرای پروژه اشاره کرد، اما گفت: با وجود این محدودیت‌ها، در حوزه ساخت داخل بخش های جدیدی را به سازندگان داخلی واگذار و شرکت‌های دانش‌بنیان را به‌کارگیری کردیم.
وی تاکید کرد: در مجموع ۱۵ شرکت دانش‌بنیان داخلی با قراردادهایی به ارزش سه‌هزار میلیارد تومان در این فاز به‌کارگیری شدند.
وی تصریح‌کرد: این مهم نشان داد که در صورت پیاده سازی و اجرای مناسب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، ضمن بی اثر و خنثی کردن آثار تحریم ها، حتی امکان پیشرفت در شرایط بحران وجود دارد.
نقش ایزوایکو در ابرپروژه فاز ۱۴ پارس جنوبی
سلمان ضربی مدیرعامل مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران «ایزوایکو» نیز در این نشست افزود: نقش ایزوایکو در ابرپروژه فاز ۱۴ پارس جنوبی، مربوط به بخش دریایی است، به‌طوری که مجری ساخت، نصب و راه‌اندزی سکوهای دریایی بود.ایزوایکو موفق شد برای نخستین بار مهندسی فاز ۱۱ را در بخش دریا داخلی‌سازی کند.وی یادآور شد: در گذشته خارجی‌ها اجازه نمی‌دادند ایرانی‌ها در حوزه‌های مهندسی و برنامه‌ریزی ورود کنند، اما در فاز ۱۴ نیز این مهم از سوی متخصصان و مهندسان کشورمان به انجام رسید.
وی ادامه‌داد: اقدام مهم دیگر، جایگزینی یک شرکت ایرانی با پیمانکار خارجی برای انتقال سکوها از ساحل به دریا بود که به انجام رسید.ضربی توضیح‌داد: سکوها در کارخانجات ساحلی ساخته می‌شود و شناورها تا ۱۰ هزار تن وزن دارند که انتقال آنها نیاز به عملیات ویژه و توانمندی خاص دارد که با شیوه‌های مبتکرانه و نوآورانه به انجام رسید.
انجام عملیات «هوک‌آپ» از سوی ایزوایکو
وی همچنین به انجام عملیات «هوک‌آپ» از سوی ایزوایکو اشاره کرد و اظهار داشت: هوک‌آپ به عملیات بهره‌برداری پس از انتقال و نصب سکوها اطلاق می‌شود که در این راستا با استفاده از روش‌های اندازه‌گیری لیزری در ساحل و دریا، تلاش شد تا قطعات به درستی در جای خود قرار بگیرد.
مدیرعامل ایزوایکو از ثبت رکورد تازه‌ای در عملیات دریایی راه‌اندازی سکوهای نفتی خبر داد و خاطرنشان‌کرد: در حالی که عملیات دریایی به‌طور معمول بین ۶ ماه تا یک سال زمان می‌برد، اما عملیات راه‌اندازی سکوهای یاد شده یک ماهه انجام شد که شاید حتی شرکت‌های بزرگی همچون شل و توتال نیز نتوانستند به این رکورد دست یابند.
وی همچنین از مواجهه با یک صخره آهکی در عملیات نصب یکی از جکت‌ها اشاره کرد و گفت: این چالش در سطح جهان نادر است، اما موفق شدیم با توانمندی یکی از شرکت‌های داخلی، عملیات حفاری را در عمق ۶۰ تا ۷۰ متری دریا انجام دهیم.این گزارش می‌افزاید ؛پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی با هدف تولید۵۰ میلیون متر مکعب گاز شهری(متان) و ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد در روز و همچنین یک میلیون تن گاز مایع LPG و یک میلیون تن اتان به‌منظور تأمین خوراک واحد های پتروشیمی در سال با کارفرمایی شرکت ملی نفت ایران و شرکت نفت و گاز پارس و مشارکت کنسرسیوم تماماً ایرانی با راهبری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) به بهره برداری رسید.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار