| کد مطلب: ۱۱۱۸۳۶۸
لینک کوتاه کپی شد

نگاهی به نقش خودروهای ناایمن و مناسب‌ نبودن جاده‌ها در افزایش تصادفات

افزایش جریمه‌ها تلفات جاده‌ای را کم می‌کند؟

آرمان ملی: همزمان با اعلام خبر رشد ۲.۸ درصدی تلفات تصادفاتِ سال ۱۴۰۲ از سوی اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، معاون اجتماعی پیشین پلیس راهور فراجا هم زنگ شمارش معکوس برای افزایش مبلغ جریمه‌ها را نواخت؛ جریمه‌هایی که گفته می‌شود در صورت اعمال برای رانندگان متخلف، جان 3500 نفر را از تصادفات نجات می‌دهد، یکی از کارکردهای آن بازدارندگی بوده و بار پرداخت آن تنها به‌دوش ۵درصد از رانندگان متخلف است و نه همه مردم.

افزایش جریمه‌ها  تلفات جاده‌ای را کم می‌کند؟

بحث افزایش جریمه‌های رانندگی همیشه مردم را نگران کرده و پلیس هم در پاسخ گفته افرادی باید نگران افزایش نرخ جرایم باشند که تخلف می‌کنند ضمن این‌که افزایش جرایم در سبد خانوار و جزو مخارج روزمره نیست. سوالی که مطرح می‌شود این است که نقش راننده متخلف در تصادفات رانندگی چقدر است و  آیا افزایش این جریمه‌ها به حال ماشین‌های ناایمن و فاقد معاینه فنی که عمدتا هم از جنس خودروهای مونتاژی ساخت داخل بوده‌اند تفاوتی دارد یا خیر؟

باید گفت که بازار خودرو راکد است و از شب عید راکد بوده است و اگر معدود افرادی اقدام به خرید اتومبیل‌های مونتاژ چینی می‌کردند، با حادثه‌ای که چندی پیش دررابطه با مونتاژی‌های ام وی ام x55 در جاده کاشان-قم، اتفاق افتاد و محور عقب این اتومبیل جدا شد، دیگر این کار را نمی‌کنند و بنا به‌ گفته‌های رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌های خودرو اگر بازار روی خودروهای چینی می‌چرخید که آن هم به حالت رکود درآمده و الان خبری از خرید و فروش ماشین‌های مونتاژی هم نیست. در واقع و بنا به‌گفته‌های اسد کرمی، در حال حاضر، نه خبری از واردات است و نه ماشین‌های آن‌چنانی که صحبتش بود؛ در بازار هم چندعدد اتومبیلِ محدود واردشدند با قیمت‌های بالا مثل کرولای 1200 که قابلیتی نداشتند و  قیمت روی چهار میلیارد بود و کسی هم دنبال نکرد که بخواهد متقاضی داشته باشد.

و طبیعی‌است که در جاده‌ها، حین سفر یبا حتی در حوادثی مثل همین سیلی که در مشهد رخ داد، لاشه‌هایی از اتومبیل‌های غیر قابل تشخیصی را مشاهده کنیم و با صحت گفته‌های رئیس معزول مدیریت بحران شهر مشهد پی ببریم که گفته بود این ماشین‌ها را که آب برد کارتنی بودند نه آهنی.

تاثیر خودروهای ناایمن و راه‌های غیراستاندارد چقدر است؟

به بحث افزایش جریمه‌های رانندگی برمی‌گردیم و راهکاری که مسئولان برای کاهش تصادفات رانندگی در نظر گرفته‌اند و شمارش معکوس اجراشدن آن را آغاز کرده‌اند. به مورد خودروهای ناایمن و تاثیر آن‌ها در تصادفات رانندگی اشاره شد ضمن بیان این مطلب که سردار کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی در سال 1401 از قول رئیس جمهور اعلام کرد که پلیس مجوز دارد در صورتی که ایمنی یک خودرو تأیید نشود آن را شماره‌گذاری نکند. او در گفت وگوی دیگری با تسنیم مربوط به اردیبهشت 1402 از نقش پررنگ خودروهای ناایمن داخلی در فوت سالیانه ۱۶۰۰۰ ایرانی در تصادفات سخن گفت و پرسید که چرا زخم ایمنی خودروهای داخلی درمان نمی‌شود؟!

همین دیروز هم سرپرست ستاد معاینه فنی خودروهای تهران از نقش ۴۰ درصدی خودروهای فاقد معاینه فنی در سوانح نوروز خبر داد. به گزارش ایلنا، محمدمهدی میرزایی قمی، توضیح داد که بر اساس آمار امسال پلیس راهور در حدود ۴۰ درصد از سوانح و کشته‌ها در ایام نوروز مربوط به خودروهایی بوده که فاقد معاینه فنی و ایمنی لازم جهت تردد بوده‌اند. او همچنین گفت: در تمام دنیا سهم منابع متحرک در آلودگی هوا براساس مطالعات سیاهه انتشار مشخص می‌شود. آخرین مطالعه سیاهه انتشار که در شهر تهران انجام شده نیز مربوط به سال ۱۳۹۶ بوده و بر اساس آمار منتشره این سیاهه ۸۳ درصد آلاینده‌های گازی مربوط به وسایل نقلیه و ۶۱ درصد انتشار ذرات معلق ناشی از فعالیت و تردد وسایل نقلیه است.

مسئولان دیگری بحث ناایمن بودن خودروها و مناسب نبونشان خصوصا برای سفرهای جاده‌ای را از نظر گذرانده‌اند. اما در کنار بحث این خودروها که در کنار موضوع مورد اهمیت مسئولان که همان تاثیر راننده‌های مجرم است، بحث ناایمن بودن جاده‌ها و مناسب‌نبودن راه‌های جاده‌ای هم مطرح است.  رفع خطر ۷۲۵ نقطه حادثه خیز جاده‌ ای دلیل کاهش ۳۰ درصدی فوتی‌ها در نوروز ۱۴۰۳ خبری بود که طبق آمار وزارت راه، منتشر شد و البته امار مشخصی از این نقاط در دست نیست و مسئولان تاکید می‌کنند که اگر رانندگان، از سرعت غیرمجاز، تجاوز به چپ، سبقت غیرمجاز و رانندگی در حالت خستگی و خواب‌آلودگی پرهیز کنند امار تصادفات هم خیلی پایین می‌آید چرا که آمار‌های پلیس راهور از دلیل وقوع تصادفات نشان می‌دهد که نزدیک به ۷۰ درصد تصادفات به همین دلایل رخ داده است.

در ستایشِ جریمه‌های رانندگی و تاثیر زیاد آن‌ها بر کاهش تلفات

به بحث افزایش مبلغ جریمه‌ها رانندگی برمی‌گردیم که گرچه موضوع جدیدی نیست و حتی برابر قانون نیز باید هر سه سال یکبار در مبالغ آن بازنگری صورت بگیرد اما از ابتدای امسال بحث بر سر آن به‌طور جدی بر سر زبان‌ها افتاده و حتی گفته شده بود که تا ۲۵ فروردین ماه نسبت به افزایش مبلغ جرائم اقدام خواهد شد، اما این اتفاق رخ نداد تا موضوع افزایش مبلغ جریمه‌های رانندگی همچنان در انتظار ابلاغ دولت باقی بماند.

عین اله جهانی، معاون اجتماعی پیشین پلیس راهور فراجا در گفت‌وگویی که با ایسنا داشته، توضیح داده است که در کشور ما، سالانه حدود ۱۹ هزار نفر، جان خود را در تصادفات رانندگی از دست می‌دهند که این آمار بسیار تلخ بود و به هیچ عنوان زیبنده کشور ما نیست. این در حالیست که بر اساس پژوهش های انجام شده، افزایش جریمه‌ها می‌تواند سالانه سه تا سه هزار و ۵۰۰ نفر از تعداد متوفیان تصادفات را کاهش دهد.

به اعتقاد او میزان مبالغ جریمه‌های تخلفات حادثه‌ساز مانند سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، حرکت مارپیچ، حرکت دنده عقب در بزرگراه‌ها و رانندگی در حالت مستی و... که منجر به تصادفات با آمار بالای کشته‌های تصادفات می‌شود؛ باید افزایش پیدا کند.

به گفته این کارشناس، 95درصد از راننده‌های ما تخلف نمی‌کنند و برای همین مردم و سایر راننده‌ها نباید نگران باشند و این برای حفظ قانون و این کار به‌منظور افزایش کیفیت زندگی خود آن‌ها صورت گرفته است.

ما با اروپا قابل مقایسه‌ایم؟

اینکه تاثیر تصادفات رانندگی در افزایش تلفات جاده‌ای چقدر است، مجازات راننده متخلف به خودی خود نمی‌تواند امر ناپسندی به حساب بیاید فارغ از اینکه رقم و عدد جریمه‌ها چقدر باشد و در کجا و در چه مسیری به چرخش درمی‌آیند. اما نکته این‌که مسئولان در افزایش عدد و رقم های جریمه، کشور ما را با کشورهای اروپایی مقایسه کرده و توضیح می‌دهند که آن‌ها اعداد و ارقام بیشتری هم بابت جریمه‌های رانندگی می‌گیرند اما سوال این است که آیا کیفیت اتومبیل‌ها و راه‌ها و جاده‌های آن کشورها هم شبیه به ماست؟

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار