| کد مطلب: ۱۱۱۸۳۶۶
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از گزینه جدید ریاست مجلس

رونمایی از کاندیدای دولت برای ریاست مجلس!

آرمان ملی- مطهره شفیعی: مشخص بود که دولت برای داشتن کرسی تاثیرگذار در مجلس منفعل نخواهد بود، چرا که به یکسال باقی مانده از دولت سیزدهم فکر نمی‌کنند و این تصور را دارند بر اساس آنچه در گذشته روال بوده، رئیسی باردیگر برای چهار سال بر کرسی ریاست جمهوری چهاردهم تکیه خواهد زد که در چنین شرایطی نیاز به همراهی مجلس هست. در همین راستا روزگذشته از کاندیدای دولت برای ریاست مجلس رونمایی شد. خبرآنلاین نوشت: «برخی فعالان رسانه‌ای اصولگرا از تمرکز جریان نزدیک به دولت بر روی فردی به‌نام ابراهیم عزیزی برای ریاست مجلس خبر داده‌اند. آنگونه که انتخاب روایت کرده، به گفته این فعالان رسانه‌ای، ابراهیم عزیزی، حقوقدان و سخنگوی اسبق شورای نگهبان و نماینده تهران، گزینه اصلی ائتلاف امنا برای ریاست مجلس آینده است.»

رونمایی از کاندیدای دولت برای ریاست مجلس!

*چالش امنا با دولت

 البته عزیزی علاوه بر اینکه می‌تواند کاندیدای دولت برای ریاست مجلس باشد اما باید توجه کرد که او عضو امناست یعنی او رقیب قالیباف برای تحقق تغییر و تحولی است که امنا به‌دنبال آن است. امنا ابایی از طرح هدف خودش یعنی کنارزدن قالیباف نیست چنانکه در دوم انتخابات اعلام کرد: «همان‌طور که در دور اول انتخابات بدون لکنت از لزوم تغییر و تحول در ساختار و مدیریت مجلس آینده سخن گفتیم، در دور دوم انتخابات هم با صدای بلند اعلام می‌کنیم که حضورمان در لیست‌های انتخاباتی دیگر به معنای پذیرش هیچ شرطی در خصوص استمرار مدیریت فعلی نیست و مطابق خواست صریح مردم، حتما در مجلس آینده برای تحقق این موضوع تلاش خواهیم کرد.» پیش از آن هم در 17 اردیبهشت ماه بود که سیدنظام‌الدین موسوی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «امنا» برای تغییر آرایش سیاسی به نفع نخبگان برنامه دارد، گفت: «برای تغییر شرایط، مجلس آینده باید تصمیمات تاریخی و بزرگ گرفت. ما پدرخوانده نداریم و به خود متکی هستیم و از کسی هراسی نداریم و عقب‌نشینی نمی‌کنیم.»

*رائفی‌پور یار کمکی دولت

در این میان نباید از تلاش رائفی‌پور برای حذف قالیباف از کرسی ریاست بی‌توجه بود. وی یار پشت‌ پرده امناست. برای بررسی این اختلافات به عقب بازگشت یعنی همان دورانی که قالیباف تلاش کرد «نواصولگرایی» را در مسیری متفاوت از «اصولگرایان سنتی» سازماندهی کند تا شاید بتواند توجهات را به خود معطوف و پس از آن راهی پاستور شود که معادلات او اشتباه از آب درآمد و در سال 96 هم مانند انتخابات ریاست جمهوری سال 84 به پاستور نرسید با این تفاوت که در سال 96 به نفع رئیسی از رقایت کناره‌گیری کرد و اکنون شاید تلاش دورکردن قالیباف از ریاست مجلس هدف دوم امنا و رائفی‌پور باشد، چنانکه هدف اصلی آنها جلوگیری از کاندیداتوری قالیباف در انتخابات مجلس 1404 است. رائفی‌پور در روزهای نزدیک به انتخابات مدعی شد: «نماینده‌ای در ازای انجام کاری ۱۴۰ سکه دریافت کرده است» قالیباف نیز از دادستان به‌عنوان مدعی‌العموم خواست که این موضوع را پیگیری کند: «اگر واقعا حرفی که زده شده، اتفاق افتاده باشد باید گفت فردی که سکه گرفته است نه صلاحیت حضور در این مجلس و نه صلاحیت حضور در مجلس آینده را دارد، اما اگر این حرف صحت ندارد باید با فردی که این موضوع را مطرح کرده است، برخورد شود.» رائفی‌پور در برابر اظهارات قالیباف سکوت نکرد و با انتشار توئیتی خطاب به او نوشت: «جناب آقای ‎قالیباف وقتی آقای ‎قاسمیان مشاور شما، رئیس مرکز اسناد، موزه و کتابخانه مجلس صراحتا اعلام کردند ۲۰۰ نفر (دوسوم) از نمایندگان مجلس ازجمله شخص شما هیچ اعتقادی به شفافیت نداشته و از ترس بنده و رسانه‌ها به آن تن داده‌اید .آیا نیازی ندیدید که مدعی‌العموم درباره این ادعا ورود پیدا کند؟»

*دولت به‌دنبال تکرار دعوت سال 1400

در اذهان بسیاری از افراد هست که در اردیبهشت 1400 بیش از ۲۲۰ نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای خطاب به سیدابراهیم رئیسی، با تشریح وضعیت و شرایط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور و تبیین شاخص‌های رئیس قوه مجریه مطلوب آینده، از وی برای حضور و نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۸خرداد دعوت کردند. اکنون اما شرایط فرق کرده و دولت نیازمند حامی است. محمد مهاجری فعال سیاسی اصولگرا گفته بود: «با یک پدیده‌ای مواجه هستیم و آن این است که حتی چند ماه قبل از اینکه مجلس جدید تشکیل شود، دعوا شروع شد بر سر اینکه چه کسی بر کرسی ریاست مجلس بنشیند. جریانی الان دارند فعال می‌شوند که موافقان و مخالفان آقای قالیباف را در یک جریان واحد جمع‌آوری کنند و مثلا همه اصولگرایان در یک فراکسیون دور هم جمع شوند. ممکن است این اتفاق به شکل ظاهری مثلا برای یک هفته شکل بگیرد، ولی می‌دانیم اختلافات بسیار اساسی است و یک فراکسیون مجلس می‌خواهند وکیل‌الدوله باشند و فراکسیون‌های دیگر نمی‌خواهند وکیل‌الدوله باشند.» از سوی دیگر جلال رشیدی کوچی، نماینده مردم مرودشت در مجلس معتقد است: «اینکه الان هم دولت با مجلس و به‌ویژه آقای قالیباف درخصوص مسائل مختلفی که مردم شاهد آن هستند اختلاف پیدا کرده دقیقا برای ریاست دوره بعد مجلس است. یعنی در مسائلی که دارد مطرح می‌شود نگاه من این است که به‌دنبال این هستند که بر ریاست مجلس دور بعد اثرگذار باشند و من فکر می‌کنم که ریاست آقای قالیباف برای دولت مطلوب نباشد.» در نهایت با مطرح‌شدن نام عزیزی موضوع به بیش از یک فراکسیون افزایش یافته و خواهان کرسی ریاست هستند.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار