| کد مطلب: ۱۱۱۸۳۷۰
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از ادعای یک رسانه غربی در مورد مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا

مذاکرات مخفی عمان؟

آرمان ملی _ احسان اسقایی: مذاکره ادامه دارد اما مخفی! جمله کوتاه فوق شرح حال وضعیت ایران و آمریکاست. هر از چندگاهی خبری در ارتباط با مذاکرات دو طرف شنیده می شود. آن هم مذاکره ای که اولا غیرعلنی است. دوما محرمانه است و سوما مذاکرات درکشوری ثالث صورت می گیرد و در نهایت هم مذاکرات به صورت غیرمستقیم است. موارد فوق شکل مذاکرات ایران و آمریکاست و کسی هم در ارتباط با ماهیت این مذاکرات خبری ندارد. البته می توان حدس زد که مذاکرات تنها در ارتباط با مسائل هسته ای است. چرا که ایران تمایل دارد که تحریم های هسته ای علیه کشورش لغو شود و نیتی از سوی ایران برای مذاکرات در زمینه های دیگر وجود ندارد. با این وجود بعضا شنیده شده است که طرفین در گذشته و در مذاکرات غیرمستقیم دوحه حتی در ارتباط با موارد دیگری هم اقدام به مذاکره کرده اند.

مذاکرات مخفی عمان؟

×مذاکره تنها در خفی معنی می دهد

واقعیت آن است که مسائل و مشکلات بین ایران و آمریکا، یک مساله ساده نیست که با مذاکرات ابتدایی حل شود. بلکه  فقدان اعتماد بین ایران و آمریکا در مسائل مختلف موجب شده جدا از پرونده هسته ای مساله ای به نام ایران نیز برای آمریکا به وجود آید. ایرانی که نه تنها نظم دیکته شده آمریکا برای امنیت منطقه را نمی پذیرد بلکه آن را به شواهد رشد تروریسم در منطقه ناکارآمد می دانند و یک امنیت جمعی در منطقه به‌دور از دخالت کشورهای فرا منطقه ای را راه حل ایجاد امنیت در منطقه می داند. این اختلاف دیدگاه ها بین ایران و آمریکا آنقدر زیاد است که بعضا کارشناسان معتقدند تا مسائل کلان بین ایران و آمریکا حل نشود نمی توان به بسته شدن پرونده هسته ای امیدی داشت. در شرایط کنونی که تهران خواستار  رفع  تحریم‌هاست هیچ بعید نیست در مذاکراتی شبیه به مذاکرات دوحه  که در گذشته صورت دارد؛ در صدد باشد از فرصت ها برای کاهش فشار بر خود چه فشار هسته ای چه فشارهایی که  به علت  دیدگاه امنیتی اش ایجاد شده،  اقدام به تبادل نظر غیرمستقیم با آمریکا نماید. این تبادل نظر با توجه به اینکه مخالفانی هم در منطقه هم در ایران و هم در آمریکا دارد در صورت رسانه ای شدن می تواند چالش برانگیز باشد. از این منظر مذاکرات مخفی و سری و دستورالعمل گوناگون می تواند در دستور کار باشد.

*ایران و آمریکا در عمان مذاکره کردند

دو منبع آگاه به آکسیوس گفتند که دو مقام ارشد دولت بایدن این هفته با مقامات ایرانی در عمان درباره چگونگی جلوگیری از تشدید حملات منطقه ای گفت‌وگو کردند. در ادامه این مطلب آمده است: مذاکرات با حضور برت مک گورک، مشاور ارشد رئیس جمهور بایدن در امور خاورمیانه و آبرام پیلی، نماینده موقت ایالات متحده در امور ایران برگزار شد.  این اولین دور گفت‌وگوها بین ایالات متحده و ایران از ژانویه بود که مذاکرات مشابهی در عمان انجام داده بودند. این منابع گفتند که مک گورک و پیلی روز سه شنبه وارد عمان شدند و با میانجی های عمانی دیدار کردند. مشخص نیست چه کسی نماینده ایران در این مذاکرات بود.  این منابع گفتند که گفت وگوها بر نگرانی های آمریکا در مورد وضعیت برنامه هسته ای ایران متمرکز بود.

*مذاکرات برای عدم تشدید تنش

به نظر می رسد ایران و آمریکا در دو قالب درحال مذاکره هستند. یکی مذاکرات فنی است که احتمالا بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در حال انجام است و چند روز قبل مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی از تمایل بیشتر تهران برای همکاری با آژانس خبر داد که نشان دهنده آن است که تهران و آژانس گام های بزرگی را برای بسته شدن دو پرونده باقی مانده در آژانس برداشته اند. از سوی دیگر سطح متفاوتی از مذاکرات  ایران و آمریکا در قالب مذاکره برای عدم افزایش تنش در موضوع هسته ای با توجه به افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران در حال صورت گرفتن است. ایران البته در عالی ترین سطح اعلام کرده است که در صورتی که مورد تهدید امنیتی قرار بگیرد ممکن است در دکترین هسته ای خود تغییراتی را ایجاد کند موضوعی که با واکنش آمریکایی ها روبه‌رو شده است و البته این ادعای ایران با بازتاب رسانه ای وسیعی روبه‌رو شده که نشان می دهد ایران در صورت مورد تهدید قرارگرفتن حتی می تواند  به سمت بازدارندگی هسته ای حرکت کند. لذا مذاکرات اخیری که بین ایران و آمریکا صورت گرفته است می تواند در این زمینه باشد تا آمریکایی ها با سطح تصمیم در تهران برای تغییر دکترین هسته ای آشنا شوند.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار