| کد مطلب: ۱۱۲۵۹۰۹
لینک کوتاه کپی شد

عطاالله معروفخانی مطرح کرد:

رشد 4.3 درصدی تولید در فولاد هرمزگان

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان گفت: در بهار امسال با رکوردشکنی‌های متعدد در فروردین و اردیبهشت‌ماه، موفق به رشد 4.3 درصدی تولید در فولاد هرمزگان شدیم؛ اما تداوم این وضعیت نیازمند کاهش محدودیت‌ها و تأمین به‌موقع انرژی است.

رشد 4.3 درصدی تولید در فولاد هرمزگان

آرمان ملی آنلاین - عطاالله معروفخانی، با اشاره به نام‌گذاری سال جاری از سوی رهبری با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» بیان کرد: در طول یک دهه گذشته، با توجه به اهمیت رشد اقتصادی در کشور، رهبر معظم انقلاب برای هر سال یک شعار اقتصادی انتخاب می‌کردند. خوشبختانه در سه سال اخیر با تلاش‌های کارکنان و به‌ویژه کارگران زحمتکش و جهادگر فولاد هرمزگان، شرایط خوبی در شرکت رقم خورد. بااین‌حال تداوم این شرایط به‌ویژه تحقق جهش تولید مستلزم درک اهمیت موضوع تولید و یافتن بهترین راهکار برای آن است.

لزوم حمایت از صنعت فولاد برای جهش تولید

وی افزود: مهم‌ترین دغدغه امروز همه ما تولید است که می‌تواند به رشد اقتصادی کشور منجر شود. تولید به کشور قدرت می‌بخشد و باعث رشد همه شاخص‌های اقتصادی، به‌ویژه حفظ ارزش پول ملی، ایجاد اشتغال، افزایش صادرات و… می‌شود؛ ازاین‌رو باید حمایت از تولید در اولویت نخست قرار گیرد و همه سازمان‌ها و دستگاه‌های متولی، برای حمایت از تولید پای کار بیایند.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان با بیان اینکه صنعت فولاد در دنیا یک صنعت مادر و پایه همه صنایع به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: پایه رشد صنعتی در همه کشورها توجه به صنعت فولاد بوده است. کشورهایی مانند چین، کره جنوبی، ژاپن و ترکیه که توانستند جهش اقتصادی در کشور خود محقق کنند، به صنعت فولاد اهمیت زیادی دادند و حتی برای تولید فولاد به واردات مواد اولیه و انرژی روی آوردند و توانستند با تولید فولاد خام، محصولات فولادی و فولادهای آلیاژی، رشد اقتصادی برای کشور خود رقم بزنند و در بین قدرت‌های برتر اقتصادی دنیا قرار بگیرند.

تأمین انرژی، پایه دست‌یابی به هدف چشم‌انداز

معروفخانی اضافه کرد: مسئولان کشور ما نیز با درک اهمیت صنعت فولاد و سایر صنایع فلزی، سند چشم‌انداز بیست‌ساله تا افق 1404 را تدوین و اجرا کردند. در این سند به رشد تولید در صنعت فولاد و افزایش آن به 55 میلیون تن تا افق 1404 تأکید شده است. خوشبختانه توسعه صنعت فولاد به‌گونه‌ای رقم خورده است که به‌جرئت می‌توان گفت در میان همه صنایع و اهدافی که در سند بیست‌ساله کشور تنظیم شده، صنعت فولاد از همه جلوتر است و به نظر می‌رسد به هدف تعیین‌شده دست خواهد یافت؛ چراکه هم‌اکنون نزدیک به 50 میلیون تن ظرفیت تولید در صنعت فولاد ایجاد شده است. ازجمله اهداف تعیین‌شده در سند، دست‌یابی به تولید 10 میلیون تن فولاد در استان هرمزگان و منطقه ویژه خلیج‌فارس با هدف صادرات است.

وی ادامه داد: بااین‌حال میزان تولید فولاد در کشور متناسب با ظرفیت افزایش نیافته و در سال‌های اخیر این صنعت نتوانسته متناسب با ظرفیت، محصول تولید کند. یکی از مهم‌ترین دلایل عدم دست‌یابی به ظرفیت اسمی در صنعت فولاد را می‌توان کمبود انرژی عنوان کرد؛ به‌طوری‌که در تابستان‌ها و فصول گرم با محدودیت برق و در فصول سرد با محدودیت تأمین گاز مواجهیم و این محدودیت انرژی به از دست رفتن تولید و درآمد در صنعت فولاد کشور منجر شده است.

رشد تولید در فولاد هرمزگان با وجود محدودیت انرژی

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان با اشاره به وضعیت تولید این شرکت در سال‌های اخیر، تصریح کرد: فولاد هرمزگان در سال‌های اخیر ثابت کرده که در رشد تولید پیشتاز است و از هر فرصتی برای رکوردشکنی استفاده می‌کند. این شرکت در سه سال اخیر موفق شده یک بار از ظرفیت اسمی واحد فولادسازی و یک بار هم از ظرفیت اسمی واحد احیا مستقیم عبور کند و رکورد تولید سالیانه برجای بگذارد.

معروفخانی عنوان کرد: در سال جاری نیز که از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری شده، فولاد هرمزگان هم در فروردین‌ماه و هم در اردیبهشت‌ماه موفق به ثبت رکوردهای تولید ماهیانه در هر دو واحد فولادسازی و احیا مستقیم شد. در تاریخ فعالیت فولاد هرمزگان سابقه نداشته که هر دو واحد تولیدی طی دو ماه پیاپی رکوردشکنی کنند و این رکوردشکنی‌ها نشان داد که هر زمان فرصتی به دست آید، کارکنان و کارگران خلاق فولاد هرمزگان از آن به نحو احسن استفاده می‌کنند و رکوردهای تولید را برجای می‌گذارند.

وی در خصوص میزان تولید محصولات فولاد هرمزگان در فصل بهار، بیان کرد: در سه ماه نخست امسال توانستیم 504 هزار و 306 تن آهن اسفنجی، 440 هزار و 832 تن تختال فولادی، 24 هزار و 849 تن بریکت و 29 هزار و 445 تن آهک تولید کنیم. خوشبختانه تولید آهن اسفنجی رشد 7.8 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. همچنین مجموع تولید شرکت در این مدت به 999 هزار و 432 تن رسیده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل یعنی 958 هزار و 192 تن، رشد 4.3 درصدی را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان با اشاره به شروع محدودیت‌های برق برای صنعت فولاد کشور، اظهار کرد: متأسفانه در سال جاری محدودیت‌ها زودتر از هر زمان دیگری برای صنعت فولاد کشور و فولاد هرمزگان اعمال شده و در زمان‌های اوج مصرف و روزها قادر به انجام فعالیت نیستیم و تنها شب‌ها که مصرف برق در کشور کاهش می‌یابد، اجازه تولید داریم. البته تلاش می‌کنیم با رایزنی و مساعدت مسئولان استانی و وزارت نیرو، سهمیه بیشتری از برق دریافت کنیم تا دچار افت تولید نشویم. باید توجه داشت که بدون فراهم آمدن زیرساخت‌ها هرگز نمی‌توان جهش تولید را محقق کرد و این مهم نیازمند برنامه‌ریزی و مساعدت مسئولان و هماهنگی میان سازمان‌های متولی است.

معروفخانی سهم فولاد هرمزگان از توسعه صنعت فولاد در استان هرمزگان را چشمگیر دانست و بیان کرد: هم‌اکنون ده‌ها پروژه بزرگ توسعه‌ای به ارزش بیش از 2 میلیارد یورو در دست اقدام داریم که با به ثمر رسیدن آن‌ها ظرفیت تولید را به 3.3 میلیون تن تختال می‌رسانیم و سهم 30 درصدی را در توسعه 10 میلیون تنی استان هرمزگان خواهیم داشت. البته برای این توسعه تمهیداتی اندیشیده‌ایم که ازجمله آن می‌توان به احداث یک نیروگاه مشترک با فولاد مبارکه و فولاد سنگان اشاره کرد. درصورتی‌که پروژه‌های فولاد هرمزگان به بهره‌برداری برسند، شاهد جهش اقتصادی در استان هرمزگان و صنعت فولاد کشور خواهیم بود.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار