| کد مطلب: ۱۱۳۵۲۶۵
لینک کوتاه کپی شد

رفع حصر با رایزنی پزشکیان؟

آرمان ملی: رفع حصر یکی از موضوعاتی است که بارها و بارها مطرح شده است. با پیروزی پزشکیان که بر وفاق ملی تاکید دارد، به‌نظر می‌رسد شرایط تغییر خواهد کرد.

رفع حصر با رایزنی پزشکیان؟

در زمان انتخابات برخی بدون در نظرداشتن ساختارهای تصمیم‌گیری در کشور از پزشکیان درخواست رفع حصر می‌کردند که در همان مقطع رئیس جبهه اصلاحات در پاسخ به اینکه آیا قولی از آقای پزشکیان بابت رفع حصر محصورین گرفته شده است، بیان کردند: خیر، تجربه گذشته اثبات کرده است که دولت مستقر اختیار رفع حصر را نخواهد داشت. آذر منصوری افزود: «آقای روحانی تلاش‌هایی کردند، منجر به گشایش‌هایی شد، خود ماهم پیوسته پیگیر رفع حصر بوده‌ایم، اما با توجه به تجارب گذشته ما تضمینی از آقای پزشکیان نخواستیم و این سوال باید از خود ایشان پرسیده شود. نمی‌توانیم برای بالابردن رای خود، به مردم وعده‌ای بدهیم که با توجه به شرایط فعلی ممکن نیست.»

*روایت سیاسیون از رفع حصر

اما برخی معتقدند  غیرممکن به تدریج در حال تبدیل به ممکن است. روز دوشنبه دبیر کمیته انتخابات حزب اتحاد در یکی از شبکه‌های اجتماعی نوشت: «خبر آمد خبری در راه است. منتظر باشید به‌زودی خبرهایی می‌شنوید.» مطهره شفیعی توضیحات بیشتر را به آینده موکول کرد. دبیر کمیته انتخابات حزب اتحاد با اشاره به کامنت‌هایی که خبر خوش را رفع حصر می‌دانستند، به آرمان‌ملی گفت: «آقای پزشکیان اگر چه تضمینی برای رفع حصر یا برخی خواسته‌های افراد جامعه مانند رفع فیلتر ندادند اما آنچه او تا امروز در سخنانش به آن اشاره می‌کند، وفاق ملی و حل مسائلی است که جامعه تمایل به حل و فصل آنها دارد.» شفیعی افزود: در روزهای اخیر زمزمه‌هایی مبنی بر مذاکرات و تلاش دکتر پزشکیان برای رفع حصر شنیده شد که جای تقدیر دارد و امیدواریم این موضوع به‌زودی با تصمیم سران کشور حل و فصل شود.» پس از آن در شامگاه دوشنبه غلامحسین کرباسچی از شنیده‌های خود درباره احتمال رفع حصر با فعالیت و پیگیری رئیس‌جمهوری خبر داد که به نتایج مثبتی انجامیده است. وی اظهار امیدواری کرد آقای پزشکیان برای تحقق سریع دو وعده انتخاباتی - رفع فیلترینگ و حذف طرح نور - هم اقدامات موثر انجام دهد. کرباسچی  درباره رفع حصر توضیح بیشتری به هم میهن نداد و به گفتن این جمله بسنده کرد: «خبرهای خوبی ان‌شاءا... در راه است.»

*وفاق مقدمه رفع حصر

در این میان نباید فراموش کرد حصر و رفع حصر موضوعی نیست که گروه‌های سیاسی در ایجاد یا رفع آن نقشی داشته باشند اما می‌توانند به پزشکیان در پیگیری‌هایی که انجام می‌دهد،  کمک کنند و بزرگترین کمک هم وفاق و دوری از تندروی از سوی هر دو جریان سیاسی است. عباس عبدی فعال سیاسی اصلاح‌طلب اخیر در یادداشتی توصیه‌هایی به آنانی کرد که به اعتقاد او تندروهای جریان اصلاحات هستند. عبدی نوشت: «به‌نظرم در حال حاضر جبهه‌بندی سنتی اصلاح‌طلب ـ اصولگرا سالب به انتفای موضوع شده است. آنها بیش از آنکه رسم باشند، تبدیل به اسم شده‌اند. باید با نیروهای جدید از اصولگرایان درون ساختار قدرت و فراتر از آنان با نیروهایی که در عرصه جامعه و فراتر از هر دو جناح سنتی هستند، همفکری و همراهی و برای خروج کشور از این وضعیت اقدام و کمک کرد. ترکیب جبهه‌ای که محصول جریان ۱۳۸۸ است، نمی‌تواند در دوران وفاق کارایی داشته باشد. تفاوت هوای سیاسی این دو دوره زمانی، بیش از تفاوت هوای زیستی میان زمستان منهای ۱۰ درجه با تابستان ۵۰ درجه است. متاسفانه برخی دوستان در سال ۱۳۸۸ منجمد شده‌اند و هنوز در پی حل مسائل ناشی از آن اتفاقات از طریقی ثابت و تکراری و البته ناموفق هستند و گمان می‌کنند رفع حصر لازمه وفاق است، در حالی‌که روشن است، وفاق مقدمه و شرط لازم رفع حصر است و نه برعکس. این نکته‌ای بود که چند بار در سال ۹۲ و روی کارآمدن آقای روحانی متذکر شدم. این تفاوت بسیار مهمی است که جهت‌گیری عمل سیاسی را به ‌شدت تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.»

*تلاش‌های پزشکیان برای رفع حصر

مسعود پزشکیان پیش از این هم تاکید بر رفع حصر داشت. سال ۹۵ او که نماینده مجلس بود درباره رفع حصر به انصاف‌نیوز گفته بود: این موضوع یک مساله فردی نیست بلکه مساله‌ای است که به چالشی که در مملکت با آن مواجه هستیم برمی‌گردد. ما باید راهی که طی می‌کنیم را در چارچوب قانون برویم نه با دعوا و تنش. روش آگاه‌کردن در جامعه و مطالبه صرفا دعواکردن نیست. باید راهی را رفت که با کم‌خطرترین و کم‌هزینه‌ترین شکل ممکن به هدف برسیم. سایت اصولگرای «الف» هم در آبان ۹۶ به نقل از پزشکیان نوشت: «راحت پشت تریبون، بزرگان را تخریب می‌کنیم و هر روز داد می‌زنیم که فتنه است! با حصر، گرفتن، بستن و هر روز بر طبل اختلاف کوبیدن مشکل حل نخواهد شد. برای حل مشکل باید لاجرم دست به دست هم دهیم.»  یکسال بعد ایسنا نوشت:  پزشکیان که نایب‌رئیس اول مجلس بود، رفع حصر را موجب ایجاد وحدت و انسجام ملی می‌داند و با یادآوری مسئولیت رئیس‌جمهوری به‌عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی و وعده‌های ایشان در زمینه رفع حصر، تاکید دارد که روحانی باید کمک کند این گره باز شود. مسعود پزشکیان در آن مقطع همچنین با اشاره به برخی محدودیت‌ها برای رئیس دولت اصلاحات، «خاتمی» را یک فرصت بزرگ برای مملکت می‌داند و می‌گوید: یکی از مواردی که انسجام جامعه را زیرسوال می‌برد، وجود همین سوال در ذهن مردم است که چرا برخوردهای متفاوت نسبت به رئیس دولت اصلاحات و احمدی‌نژاد وجود دارد.

 

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار