| کد مطلب: ۶۰۱۲۴۶
لینک کوتاه کپی شد

‌  چه چیزی بستر عدم رعایت حجاب در جامعه را فراهم کرد؟

«راستی چرا دنیا در برابر کسی که اجازه نمی‌دهد تا دختران مسلمان به دلخواه خود با پوشش اسلامی در دانشگاه‌ها درس بخوانند یا تدریس کنند ساکت نشسته است؟ جز این است که تفسیر و تأویل آزادی و استفاده از آن در اختیار کسانی است که با اساس آزادی مقدس مخالفند، امروز خداوند ما را مسئول کرده است نباید غفلت نمود، امروز با جمود و سکون و سکوت باید مبارزه کرد و شور و حال حرکت انقلاب را پابرجا داشت»؛ اینها آغازگر صحبت‌های یک نماینده عضو کمیسیون فرهنگی است که روز گذشته ضمن قرائت گزارش نظارتی این کمیسیون در مورد مصوبات عفاف و حجاب، مطرح شد.

‌  چه چیزی بستر عدم رعایت حجاب در جامعه را فراهم کرد؟

آرمان ملی آنلاین احمد راستینه هفشجانی که سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس هم هست، متن گزارش کمیسیون فرهنگی در خصوص مصوبات عفاف و حجاب را قرائت کرد و در نهایت از قوه قضائیه خواست درباره عفاف و حجاب لایحه دو فوریتی بدهد. بعد هم سایر نمایندگان به بیان نظرات خود که جملگی به اجرا شدن قانون حجاب که جزء قوانین اسلام است، اصرار بر رعایت حجاب اسلامی تاکید داشتند. آنها همچنین اشاره کردند که حذف محتوای آموزه‌های دینی از کتب درسی بستر عدم رعایت حجاب در جامعه را فراهم کرد. به اعتقاد این نمایندگان، در برخی از قوانین مربوط به حجاب نیاز به جرم انگاری است و مجلس آمادگی اصلاح قوانین را دارد.


باید رعایت شود
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت که ضرورت رعایت حجاب اسلامی، جای خدشه و شبهه ندارد، یک واجب شرعی است که باید رعایت شود منتهی آن کسانی که حجاب را به طور کامل رعایت نمی‌کنند این‌ها را نباید متهم کرد به بی‌دینی و ضد انقلابی.راستینه هفشجانی، به اظهاراتی از شهید علیرضا ملازاده اشاره کرد که «شهید وقتی که غرق در خون می‌شود فریاد بر می‌آورد خواهرانم حجاب شما از خون من رنگین‌تر است» و بعد هم خودش گفت که «من نیز اکنون فریاد برمی‌آورم که خواهرم حجابت را حفظ کن، خواهرم نگذار پوشش را از تو بگیرند، نگذارید به اسم آزادی زن با تو و دیگر خواهرانم همانند شی رفتار کنند. این فریاد از اعماق قلبم است.» هفشجانی بعد از این صحبت‌ها به قرائت گزارشی که ذکرش رفت پرداخت. نگاهی به بخش‌هایی از این گزارش می‌اندازیم؛در مقدمه آمده: «ضعف قوانین اجرایی و به روز نبودن آن در مواجهه با مسائل و مشکلات اخلاقی جامعه در کنار بی قانونی در فضای مجازی کشور که امروزه حتی از خطرات فضای حقیقی پیشی گرفته و مرز‌های فکری و اخلاقی ایران اسلامی را به چالش کشیده است و از طرفی کوتاهی دستگاه‌های اجرایی، تقنینی و قضائی کشور در اعمال قوانین و مقررات موجود و همچنین بی‌انگیزه بودن برخی از مدیران، در احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر که می‌تواند با شیوه‌های نوین و کارآمد صورت بگیرد موجب بروز و تظاهر بی‌حجابی در کشور شده است که علاوه بر تأثیر روحی و روانی بر آحاد جامعه همچنین موجب اعتراض اقشار مختلف مردم از عملکرد مسئولان و دست اندرکاران اجرایی، قضائی و تقنینی کشور شده است.در ادامه اشاره شده که «گزارش حاضر که حاصل جلسات متعدد کارشناسی با حضور کارشناسان فرهنگی، قضائی، اجرایی و پژوهشی است» و توضیح داده شده که «۳۲ دستگاه در این زمینه وظایف ایجابی و فرهنگی دارند و تنها دستگاهی که تکلیف سلبی در این امر دارد، فراجاست. البته فراجا هم بخشی از وظایفش در حوزه عفاف و حجاب بر اساس مصوبات مذکور ایجابی است. در این مصوبات برای دستگاه‌ها تکالیفی تعیین شده است که البته در برخی از مصوبات خلأ‌هایی مشاهده می‌شود که نیاز به اصلاح و بازنگری مجدد دارد.» بعد از آن به انجام وظیفه نظارتی کمیسیون فرهنگی اشاره و اقدامات این کمیسیون برشمرده شده که شامل جلسات و پیگیری‌های متعدد و همکاری‌ها با دستگاه‌ها، نهادها، سازمان‌ها، امام جماعت و... می‌شود. در نهایت هم پیش از جمع‌بندی، علل اثربخش نبودن اقدامات دستگاه‌ها در مقابله با بد حجابی ذکر شده که سهل و ممتنع بودن اعمال مجازات در قوانین مرتبط با عفاف و حجاب، یکی ازآن‌هاست. همچنین به بلا اثر بودن نظارت به‌دلیل عدم پیش‌بینی ضمانت‌های اجرایی لازم در اجرای قوانین هم اشاره شده.


‌ امر به معروف یک مقدار سست شده
اما مرتضی آقاتهران، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس هم در جلسه دیروز به ایرادات سخنانی درباره عفاف و حجاب، پرداخته. او گفته «ممکن است در برخی از قوانین مربوط به حجاب نیاز به جرم‌انگاری باشد؛ مجلس آمادگی اصلاح این قوانین را دارد.» آقاتهرانی همچنین اشاره کرده که «موضوع مربوط به رعایت حجاب کاملاً روشن و غیرقابل ابهام است.» او تاکید کرده که «مردم باید قوانین عفاف و حجاب را رعایت کنند.» و اظهار تأسف کرده که «امر به معروف و نهی از منکر در کشور یک مقدار سست شده؛ برخی می‌گویند تأثیر ندارد در حالی که اینگونه نیست.» رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین از ضرورت ورود قوه قضائیه به این موضوع گفته تا قوانین حجاب و عفاف اجرایی شود.


‌ چه چیزی بستر عدم رعایت حجاب در جامعه را فراهم کرد؟
اما در کنار صحبت‌های نمایندگان، این صحبت حسینعلی حاجی‌دلیگانی که به محتوای کتب درسی اشاره دارد، می‌تواند مورد توجه باشد. او گفته: حذف برخی از محتوای آموزه‌های دینی از کتب درسی توسط برخی دولت‌ها زمینه‌ساز این وضعیت شد چرا که مباحث فرهنگی در درازمدت اثر خود را می‌گذارند، از سوی دیگر تصویب سند ۲۰۳۰ که توسط بسیاری از جا‌ها اجرا شد در شرایط کنونی آثار خود را نشان داده است.این نماینده مجلس یازدهم تاکید کرده: وقتی برخی دولت‌ها امور تربیتی را در آموزش و پرورش تعطیل کردند و انگیزه نیرو‌هایی که برای رضای خدا و انگیزه‌های الهی فعالیت می‌کردند را از بین می‌بردند چه خروجی‌ای باید داشته باشیم.نماینده شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مجلس ادامه داده که خروجی بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از ۳۰ دستگاه تکالیفی در حوزه فرهنگی، تبیینی و تربیتی دارند به وظایف خود عمل نکرده‌اند و این در حالی است که اعتباراتی به آن‌ها تخصیص داده شد تا حقوق پرداخت کنند و از این طریق در راستای تأمین مصالح کشور و انقلاب اسلامی هزینه کردیم، اما در جهت آموزه‌های دینی و تبیینی حرکت نکردند.حاجی دلیگانی همچنین به خدماتی که توسط انقلاب اسلامی به زنان و دختران این مرز و بوم ارائه شده است، اشاره کرده و یادآور شده: کتابی که در ۲۲ بهمن چاپ شده و در اختیار نمایندگان قرار داده شد بیانگر بهبود وضعیت زنان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است کما اینکه قبل از انقلاب تنها ۳۵ درصد زنان باسواد بودند، اما امروزه بیش از ۹۰ درصد آن‌ها باسواد هستند، همچنین در شرایط کنونی ۵۶ درصد دانشجویان بانوان هستند، ۹۵۰۰ نفر زن نویسنده و ۸۴۰ نفر از زنان ناشر هستند. همچنین تعداد پزشکان متخصص، معلمان و اساتید زن نیز گویای این مهم است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار