| کد مطلب: ۱۱۲۹۲۷۲
لینک کوتاه کپی شد

تب‌دِنگی در دو فرم بروز پیدا می کند

با توجه به شناسایی موارد ابتلا به «تب دِنگی» در برخی استان‌های کشور، یک متخصص بیماریهای عفونی به تشریح راه‌های انتقال، علائم این بیماری و خطرات احتمالی آن پرداخت.

تب‌دِنگی در دو فرم بروز پیدا می کند

به گزارش آرمان ملی آنلاین، دکتر زینب محسنی افشار در گفت و گویی، با اشاره به شناسایی موارد این بیماری در برخی استان‌های کشور، گفت: این بیماری از طریق گزش پشه‌ای به نام «آئدس» منتقل شده و قابلیت سرایت از انسان به انسان را ندارد.

وی افزود: در بیشتر موارد، این بیماری بدون علامت بوده و تنها در درصدی از بیماران علامت دار می‌شود.

محسنی افشار عنوان کرد: این بیماری در صورت علامت دار شدن در دو فرم بروز پیدا کرده و در دسته‌ای از افراد مشابه یک بیماری ویروسی مانند آنفلوآنزا ظاهر شده و در درصد بسیار کمی مشکلات انعقادی و خونریزی‌های داخلی ایجاد می‌کند.

وی افزود: در مواردی که بیماری مشابه آنفلوآنزا باشد، افراد عمدتا علائمی مانند بدن درد و دردهای عضلانی و تب و لرز را تجربه کرده و علائمی مانند گلودرد و آبریزش بینی در آنها کمتر مشاهده می‌شود.

محسنی افشار ابراز کرد: این امکان وجود دارد که در صورت پیشرفت بیماری در این دسته از بیماران، علائم به سمت مشکلات انعقادی و خونریزی برود، بنابراین افراد در صورت داشتن علائم مشابه آنفلوآنزا باید سریعا به پزشک مراجعه کنند.

این متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: در فرم دیگر بیماری که فرد دچار مشکلات انعقادی و خونریزی می‌شود، درمان بسیار دشوار است و احتمال وارد شدن شوک و مرگ فرد وجود دارد و با توجه به اینکه بیماری درمان خاصی ندارد تنها درمان‌های حمایتی مانند مایع درمانی انجام گرفته و با بررسی مرتب میزان هموگلوبین، فاکتورهای انعقادی هم تجویز می‌شود.

محسنی افشار گفت: با توجه به اینکه این بیماری در درصد کمی از مبتلایان می‌تواند خطرساز شود، در همین راستا توصیه می‌شود افراد حتما پیشگیری‌های لازم در زمینه ابتلا به این بیماری را انجام دهند.

این متخصص بیماریهای عفونی گفت: با توجه به اینکه تنها راه انتقال این بیماری از طریق گزش پشه است، توصیه می‌شود افراد حتما از توری برای در و پنجره‌ها استفاده کنند.

وی افزود: عمده فعالیت این پشه و گزش آن در ساعات صبح و غروب است و توصیه می‌شود افراد در این ساعات حتی‌المقدور بیرون نرفته و درب و پنجره‌ها را بدون توری باز نگذارند.

محسنی افشار گفت: همچنین عمده این پشه‌ها در کنار آب‌های راکد زندگی می‌کنند، بنابراین افراد باید از نزدیک‌شدن به این آب‌ها خودداری کنند.

منبع : ايسنا

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار