| کد مطلب: ۱۰۶۶۷۴۴
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» با اشاره به اصالت تجمعات مذهبی مردم ایران فارغ از چشم‌داشت به وعده تسهیلات، به مشکلات بازگشت زائران از عراق نگاهی انداخته

از مردم استفاده تبلیغاتی نکنیم/ قدر این مردم را بدانیم/ در تمام مسیر با مردم باشیم

آرمان ملی : این رسانه قصد دارد با نگاهی به این تجمعات مذهبی و البته اعتقادات خالص بی‌چشم‌داشت به تسهیلات وعده داده شده، بگوید که باید قدر این مردم را دانست و طوری برخورد نکرد که شائبه استفاده ابزاری و تبلیغاتی از آن‌ها به وجود بیاید

از مردم استفاده تبلیغاتی نکنیم/ قدر این مردم را بدانیم/ در تمام مسیر با مردم باشیم

اگر در یکی دو هفته اخیر، خصوصا روزهای منتهی به اربعین حسینی در 15شهریور سری به برنامه‌های رسانه‌ملی انداخته باشید، با خیل عظیمی از جمعیت ایرانی‌ها، زن و مرد و پیر و جوان و کودک و خردسال در مراسم اربعین که در کربلای معلی برگزار شد، مواجه می‌شدید. بر کسی پوشیده نیست که مردم ایران از هر قشر و باور و طبقه‌ای عرق خاص و البته خالصی به ائمه معصومین خصوصا امام سوم شیعیان، حسین بن علی علیه السلام، سالار شهدا دارند. اعتقادی که مرز نمی‌شناسد و خصوصا در بحبوحه تضاد آرا به نظر خمیرمایه اتحاد و وحدت بخش ایران و ایرانی بوده و هست. در سال‌هایی که مرزهای کشور همسایه، عراق که مکان وقوع حادثه کربلا در سال 60 هجری بود و مرقد امام شهیدان و یارانش را در دل خود جای داد، ایرانیانی که سال‌ها آرزوی زیارت حضرتش را داشتند سر از پا نشناخته و به یاد تشنگان عاشورا و تاسوعای حسینی در چهلم حضرتش در یک پیاده‌روی که به ابتکار خودشان به اتفاقی تاریخی بدل شد، به سویش شتافتند.

همان‌طور که گفته شد، این اتفاق، اتحادیست نه که تنها میان مردم که یک همسویی هم میان مردم و مسئولان شکل می‌دهد. به این معنا که تبلیغات مسئولی هم اگر در این زمینه شکل بگیرد، نارضایتی از سیاست‌های همان مسئول مربوطه دلیلی بر دلزدگی و دوری از اصل ماجرا نمی‌شود.

در این میان، طبیعی است که حضور پرشمار مردم که به گفته احمدرضا رادان، فرمانده کل نیروی انتظامی در 1402، رکورد زد و بنا به آمار رسانه‌ها تعداد زائران ایرانی به 4 میلیون نفر هم رسید، در رسانه‌ملی ثبت شود. قصد نگارنده این نیست که از این حضور به عنوان ابزار تبلیغاتی یاد کند، بلکه مراد پررنگ‌تر نشان دادن مشکلاتی است که برای زائران در عراق به لحاظ تردد و رفت و آمد به وجود آمد و البته مشکلی که سال گذشته هم اتفاق افتاد، سال 1401 که بنا به آمار نزدیک به 3 میلیون نفر ایرانی به زیارت مرقد امام سوم شیعیان رفته و در مراسم اربعین شرکت کرده بودند.

سوال این است که چرا رسانه‌ملی صفوف و تجمع طولانی و پرشمار زائران در مسیر برگشت را نشان نداد در حالی که پیر و جوان، خردسال و بزرگ‌سال زیر تیغ آفتاب سوزان و دمای بالای تابستان در انتظار وسایل و اتوبوس‌های بازگشت به ایران بودند.

عکس‌ها چه می‌گفتند

وقتی رسانه‌ها اخبار و تصاویری از مرز مهران و شلوغی و ازدحام جمعیت منتشر کردند، محمد مخبر، معاون رئیس‌جمهور به همه استانداران دستور داد تا شبانه و فوری و به سرعت ۳۰دستگاه اتوبوس برای انتقال زائران اربعین از مرز مهران اعزام کنند. فارس از تقاضای مخبر برای استفاده از اتوبوس‌های بین‌ شهری پایانه برکت در نقطه صفر مرزی خبر داد و اینکه این وسایل افزایش قابل‌توجهی پیدا کردند. پیش از آن همین خبرگزاری از انتظار مردم در پایانه مسافربری مهران برای اتوبوس خبر داده بود.

همین خبرگزاری در توضیح آخرین وضعیت «مرز مهران» و «پایانه برکت»، گزارشی تصویری کار کرد که از ازدحام و انتظار زائران برای بازگشت خبر می‌داد و تصاویر را که ورق می‌زدید، حتما اثرات خستگی و گرما را در چهره زائران مشاهده می‌کردید. در آغاز این گزارش تصویری هم آمده بود: «با توجه به پایان همایش اربعین حسینی در کشور عراق مرز بین‌المللی مهران با موج بازگشت زوار روبه‌رو شده است. در حال‌ حاضر خدمات‌رسانی به مسافران در پایانه برکت در حال انجام است و اتوبوس‌های خط واحد و وی‌آی‌پی در این پایانه درحال مسافرگیری هستند. با وجود حجم بالای جمعیت زائر در پایانه برکت از زائران تقاضا شده است با رعایت نظم و آرامش اتوبوس‌های محل مقصد خود را انتخاب کرده تا روند مسافرگیری در این پایانه با سرعت بیشتری انجام شود.»

 اثر تحریم‌ها بود؟

اما اظهاراتی هم که در شبکه‌های اجتماعی نظیر توئیتر سابق(ایکس) توسط برخی فعالان این شبکه‌ها منتشر شد هم گویای مشکلاتی بودند که برای زوار در مسیر بازگشت پیش آمده؛ در یکی از این مطالب و اظهار نظرها از ردپای تحریم در مراسم اربعین صحبت شده بود و این سوال که چرا اتوبوس‌‌های ترکیه اجازه جابه‌جایی زائران ایرانی اربعین را پیدا نکردند؟ محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا در یادداشت تلگرامی به اثرات تحریم در راهپیمایی اربعین اشاره کرد و در کانال تلگرامی نوشت: خبرهایی که می‌شنویم، از کمبود وسایل نقلیه عمومی(اتوبوس) در مرزها برای انتقال زائران اربعین حکایت دارد. با اطلاع می‌گویم، وزارت راه، انصافا تلاش زیادی کرد که ۷۰۰ اتوبوس ترکیه‌ای را به‌صورت اجاره در اختیار زائران اربعین قرار دهد. این وزارتخانه حاضر شد کل کرایه آنها را هم پیشاپیش پرداخت کند. اما دریغ. جز تعدادی اندک، بقیه حاضر نشدند بیایند. دلیل؟ تحریم، تحریم، تحریم. به همین صاحب اربعین، تحریم نعمت نیست.

همیشه با مردم باشیم

بسیاری از مردم ایران در جای جای آن، به ویژه مناطق محروم‌تر، پس از سال‌ها و بنا به هر اعتقادی که داشته و دارند، تلاش کرده‌اند با صرفه جویی در امورات دیگر زندگی و صرف هزینه‌هایی هرچند کمتر برای زیارت امام شهدا، به کربلا مشرف شوند. این رسانه قصد دارد با نگاهی به این تجمعات مذهبی و البته اعتقادات خالص بی‌چشم‌داشت به تسهیلات وعده داده شده، بگوید که باید قدر این مردم را دانست و طوری برخورد نکرد که شائبه استفاده ابزاری و تبلیغاتی از آن‌ها به وجود بیاید. باید همیشه همراه مردم باشیم و تسهیلات لازم را در تمام مسیر برایشان فراهم کنیم.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار