| کد مطلب: ۴۴۰۴۲۰
لینک کوتاه کپی شد

مدیر بانك صنعت و معدن استان البرز:

كار تیمی و اعتماد مدیران ارشد بانك، مهمترین عامل موفقیت در تحقق و ارتقاء شاخص های عملكردی است

استان البرز به علت داشتن ظرفیت های متنوع اقتصادی و صنعتی به عنوان یكی از قطب های اصلی صنعت در کشور مطرح می باشد كه در دو بخش صنعت و کشاورزی دارای مزیت های فراوانی است؛ همچنین نزدیکی به پایتخت، وجود مسیر ارتباطی ۱۴ استان کشور و اتصال استان به مسیر ریلی به نوبه خود سهم زیادی در توسعه این استان داشته است. در کنار این مزیت ها استقرار مراکز تحقیقاتی، پژوهشی و دانشگاهی سبب پشتوانه علمی صنعت در این استان شده است و فعالیت فرودگاه و منطقه ویژه اقتصادی پیام، خطوط ریلی و جاده های ترانزیتی در جا به جایی محصولات صنعتی و کشاورزی این استان و همچنین تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی آن تأثیرگذار است كه می تواند عاملی برای كاهش هزینه و توجیه پذیری سرمایه گذاری برای احداث واحدهای صنعتی بیشتر در این استان باشد.

كار تیمی و اعتماد مدیران ارشد بانك، مهمترین عامل موفقیت در تحقق و ارتقاء شاخص های عملكردی است

آرمان ملی آنلاین -در این راستا روابط عمومی بانك صنعت و معدن با امیر حسین زند مدیر بانك صنعت و معدن استان البرز و رییس شعبه كرج در مورد اقدامات انجام شده در خصوص حمایت از ایجاد و توسعه واحدهای صنعتی و معدنی، ظرفیت های سرمایه گذاری در این استان، موانع و چالش هایی كه این مدیریت با توجه به شرایط تحریم های ظالمانه اقتصادی و بانكی با آن مواجه است و برنامه ها و سیاست های آتی آن برای جذب منابع و وصول مطالبات به گفتگو نشسته است كه در ادامه می آید:

1- در راستای تحقق شعار سال"تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها" چه برنامه هایی دارید؟
سال جاری در شرایطی آغاز گردید كه از یك سو تحریم ها همانند سال های گذشته به شدت پابرجا بوده و از سوی دیگر تبعات شیوع بیماری كرونا كماكان بسیاری از فعالیت های اقتصادی كشور را مختل كرده است. در چنین شرایطی ضرورت دارد تمامی دستگاه های اجرایی و متولیان بخش های مختلف اقتصادی ضمن حفظ انسجام، همكاری و هماهنگی، اتخاذ تدابیر لازم به منظور تحقق شعار سال و تداوم رشد اقتصادی و بهبود فضای تولید در كشور را مورد توجه و سرلوحه كار خود قرار دهند. در همین راستا بانك صنعت و معدن استان البرز نیز همسو با اهداف و برنامه و سیاست های اعلامی سعی در تحقق شعار سال ضمن رفع موانع و محدودیت های احتمالی با انجام تسهیل گری حرفه ای از طریق تأمین مالی واحدهای فعال صنعتی و معدنی استان داشته و مشاركت در اجرای طرح های توسعه ای، تأمین مالی كسب و كار های دانش بنیان و صادرات محور و حمایت از شركت های دارویی استان را در دستور كار خود قرار داده است.

2- مهمترین سیاست ها و استراتژیهای شعبه در سال 1400 چیست؟
در راستای تحقق برنامه های عملیاتی در نظر گرفته شده در استان و دستیابی به اهداف تعیین شده در سیاست های اعتباری بانك در سال 1400، برنامه ها و استرات‍‍ژی های این استان به شرح ذیل می باشد:
تكریم ارباب رجوع و افزایش رضایتمندی مشتریان و تولید كنندگان استان، اثر گذاری مثبت و افزایش سهم بانك در ارائه خدمات مالی در استان و همچنین بهبود جایگاه بانك در رتبه بندی شعب، ارائه خدمات مشاوره ای مبتنی بر دانش و تجارب كسب شده در اجرای پروژه های بانك به صنعتگران استان، تمركز بر ارائه خدمات مالی به واحدهای تولیدی برتر استان و صادرات محور ، دانش بنیان و شركت های دارای فناوری های نوین، استفاده از ظرفیت های بانكداری اینترنتی، بانكداری شركتی و بانكداری دیجیتال در راستای افزایش منابع، شناسایی مشتریان اعتباری استان و تسهیل در ارائه خدمات اعتباری جهت افزایش درآمدهای كارمزدی، اولویت پرداخت تسهیلات از محل منابع صندوق توسعه ملی و سایر تفاهم نامه منعقده، پیگیری مطالبات غیر جاری و کاهش ریسك مطالباتی شعبه و همچنین واگذاری و بازفعالی واحدهای تملیکی بانک و احیاء آنها، تسهیل امور ارزی مشتریان بانك جهت كمك به صادرات محصولات شركتها و همچنین واردات مواد اولیه مورد نیاز شركتهای تولیدی در كوتاهترین زمان ممكن از طریق هماهنگی با شبكه صرافی صنعت و معدن و سایر صرافی های كشور، با توجه به تحریم های موجود

3- مهمترین اقدامات انجام شده در سال 99 چه بوده است و چه میزان درتحقق برنامه های سال گذشته موفق بوده اید، دلایل موفقیتتان چه بوده است؟
بانك صنعت و معدن استان البرز در سال 1399 در كلیه شاخص ها رشد قابل توجهی نسبت به سال 1398 داشته است. این بانك در سال گذشته رتبه اول در پرداخت تسهیلات از محل رونق تولید در راستای تأمین مالی بنگاه های كوچك و متوسط در استان را كسب نمود. هم چنین در تسهیلات موضوع بند الف تبصره 18 قانون بودجه در راستای برنامه تولید و اشتغال، این بانك جایگاه نخست را در میان بانك های استان البرز به دست آورد و بیش از 52 درصد از كل تسهیلات پرداختی در استان از محل منابع بند الف تبصره 18 توسط این بانك پرداخت گردیده است.
متوسط سپرده های چهارگانه استان در سال 1399 به میزان 258 درصد رشد، مبلغ مصوبات 56 درصد، پرداخت های استان 71 درصد و وصول مطالبات 126 درصد رشد نسبت به سال 1398 داشته است. هم چنین ریسك مطالباتی استان در پایان 1399 به یك درصد و در حال حاضر به 8/0 درصد كاهش یافته است.

4-با توجه به مشكلات ناشی از تحریم های ظالمانه و شیوع ویروس كرونا چه اقدامات و راهكارهایی برای حمایت از تولیدكنندگان استان خود دارید؟
افزایش منابع مورد نیاز سرمایه در گردش واحدهای تولیدی جهت حفظ ظرفیت تولید و اشتغال موجود، تأمین منابع مورد نیاز و اجرای طرح توسعه یكی از بزرگ ترین واحدهای تولیدكننده ضدعفونی كننده های بیمارستانی و خانگی، تامین مالی یكی از بزرگترین واحدهای تولید كننده منسوجات بی بافت قابل استفاده در تولید ماسك و گانهای پزشكی، تأمین مالی شركت های دارویی تولیدكننده داروهای درمان بیماری كرونا (نظیر فاویپیراویر و رمدسیور) و همچنین حمایت مالی از تولید كننده واكسن اسپوتنیك روسی و حداكثر تعامل با واحدهای تولیدی آسیب دیده از بیماری كرونا، نمونه های از اقداماتی است كه این بانك در حمایت از واحدهای تولیدی در همه گیری بیماری كرونا انجام داده است.

5- پس از تدوین سیاستهای اعتباری و راهبردی بانك در سال1400، برای اجرای مؤثر سیاست ها و به منظور ایجاد هم افزایی و چابك سازی سازمان، چه اقداماتی را مؤثر می دانید؟
در راستای اجرای موثر سیاستهای ابلاغی و هدف گذاری عملیاتی و راهبردی انجام شده در سال 1400 ضمن تبیین سیاستها و اهداف و شاخص های عملكردی و همچنین انتظارات مدیران استان از بانك صنعت و معدن به عنوان بانك تخصصی بخش صنعت در استان در جلسات مدون هفتگی و ماهیانه با معاونین و همكاران محترم نسبت به پایش عملكرد و رصد نمودن وظایف محوله در دستور كار قرار دارد و با استفاده از مدیریت دانش و استفاده از توان و پتانسیل همه همكاران در اجرای بهینه اهداف تعیین شده گام بر می داریم.

6- برای اجرای حاكمیت شركتی و بانكداری دیجیتال چه اقداماتی در شعبه تحت مدیریت شما صورت گرفته است؟
در اجرای حاكمیت شركتی و بانكداری دیجیتال كه از ضرورت های اصلی صنعت بانكداری در كشور محسوب می شود، با ارائه محصولات جدید بانك به مشتریان كه استقبال بسیار خوبی هم از آن به عمل آمده موفق عمل كرده ایم و در خصوص حاكمیت شركتی نیز اقدامات بسیار خوبی در استان صورت پذیرفته است.

7- از چه روشهایی برای جذب منابع بیشتر در استان استفاده می كنید؟
در خصوص جذب منابع از دو پتانسیل شركتهای واقع در استان استفاده می شود، وصول مطالبات به موقع اقساط سررسید شده در استان كه باعث شده تمام تسهیلات پرداختی طی سالیان اخیر به موقع وصول شده و هیچ یك به سرفصل های غیر جاری منتقل نشده است، ارائه خدمات متنوع اعتباری و تسهیلاتی با توجه به نیاز مشتری و متناسب با تمركز حساب ایشان، همچنین ارائه محصولات جدید بانكداری دیجیتال باعث شده رضایتمندی مشتریان شعبه افزایش پیدا كرده و نسبت به تمركز بیشتر حسابهای خود نزد بانك اقدام نمایند كه در نهایت منجر به افزایش هر ساله سپرده های چهارگانه در طی سالیان اخیر در استان شده است.

8- وضعیت استان از نظر توسعه صنعتی چگونه است و شما چه پتانسیل هایی را برای توسعه صنعتی و اقتصادی استان می شناسید؟
استان البرز در اقتصاد ایران به عنوان یك استان استراتژیك شناخته می شود. قرار گرفتن در مسیر 14 استان كشور، همجواری با پایتخت، تراكم جمعیتی بالا، ارتباط نزدیك با بازار مصرف و استقرار بخش زیادی از صنایع مهم و برندهای ملی در این استان از جمله شاخص هایی است كه گویای این وضعیت استراتژیك است. این وضعیت موجب شده در سال های اخیر سرمایه گذاران داخلی و خارجی زیادی برای حضور در این استان ابراز تمایل كنند.
نزدیكی به جمعیت، نیروی متخصص، مراكز آموزشی و پژوهشی و تحقیقاتی، وجود 13 شهرك و ناحیه صنعتی در استان البرز و استقرار صنایع استراتژیك و بزرگ كشور، قطب دارویی و قطعات خودروسازی كشور، واقع شدن در شاهراه ارتباطی كشور و دسترسی به فرودگاه های داخلی و بین المللی و وجود پارك فناوری و منطقه ویژه اقتصادی از جمله مزیت ها و قابلیت های این استان به شمار می رود.

9- برای وصول مطالبات چه برنامه و راهكاری دارید؟
با توجه به اینکه در سنوات گذشته اقدامات حقوقی جهت وصول مطالبات استان توسط همکاران محترم مدیریت حقوقی و وصول مطالبات ستاد صورت می گرفت، طی سه سال گذشته با دعوت و مذاکره با مدیران شرکتها، راهنین و ضامنین پرونده های مطالباتی، 66 پرونده به طور کامل وصول و تسویه گردید و ریسک مطالباتی شعبه از حدود 18 درصد به کمتراز یک درصد رسید. همچنین با اعتبارسنجی دقیق و انتخاب صحیح مشتریان هیچ یک از پرونده های شعبه به سرفصل غیرجاری منتقل نگردیده است.

10- چه برنامه هایی برای ارائه خدمات هر چه بهتر به مشتریان دارید؟برای افزایش كارمزدها چه راهكارهایی دارید؟
درك متقابل از شرایط مشتری و ارائه خدمات مالی و اعتباری متناسب با نیاز مشتری و همچنین تسریع در امور و رفع نیاز به موقع، بهترین خدماتی هست كه می توان به مشتریان ارائه نمود و این موضوعی هست كه در دستور كار همكاران این استان قرار دارد .
ارائه خدمات متناسب با نیاز مشتری و شناسایی و جذب مشتریانی كه از خدمات گشایش اعتبار اسنادی و ضمانتنامه استفاده می نمایند، سبب افزایش كارمزدها گردیده است.

11-با توجه به افزایش سطح اختیارات شعب، تعامل شما با ستاد بانك چگونه است و چه انتظاری از ستاد دارید؟
طی سالیان اخیر با نگاه مثبت و اعتماد مدیریت ارشد بانك به شعب و افزایش اختیارات تصمیم گیری در استان ها موجب تسهیل گری و تسریع در انجام امور شده است و همین موضوع رشد شاخص های عملكردی شعب را در پی داشته است. این استان نیز با توجه به نزدیكی به پایتخت و ستاد بانك از موهبت تعامل بسیار مثبت مدیریت ارشد بانك و همكاران مستقر در بدنه كارشناسی ستاد برخوردار است .
طبقه بندی مشتریان و تصمیم گیری سریع در خصوص مشتریان برتر استان و لحاظ ننمودن مصوبات ضمانت نامه و اعتبار اسنادی در سقف تجمعی شعب می تواند راه كار هایی باشد كه رضایتمندی مشتریان را به دنبال داشته باشد و البته تسریع در ابلاغ مصوبات توسط اركان اعتباری ستاد می تواند نقشی تأثیرگذار در رضایت مشتریان داشته باشد.

12- تعامل شما با مقامات ارشد استانی نظیر(استانداری، وزارت اموراقتصادی و دارائی و وزارت صنعت، معدن و تجارت) چگونه است؟
بانك صنعت و معدن در استان از جایگاه بسیار خوبی برخوردار است و تلاش نموده ، اثر گذاری مثبت و بهینه ای در استان داشته باشد و همین موضوع باعث شده هر سال از سوی مقامات استانی مورد تقدیر قرار گیرد.

13- به نظر شما نقش نیروی انسانی كارآمد در موفقیت و برتری شعب چیست؟ برنامه شما برای افزایش سطح مهارت و دانش كاركنان مجموعه خود و فرآیند جانشین پروری چیست؟
آنچه در توسعه منابع انسانی اهمیت دارد این است که بهبود منابع انسانی تنها با آموزشهای فنی و تخصصی حاصل نمی شود بلکه شامل مهارت های انسانی در جهت شناخت کامل کارکنان و آشنایی با فنون و شیوه های مؤثر کار با آنان است. و مهم ترین مطلب در بحث مهارت های انسانی استعداد نفوذ در دیگران و رهبری صحیح انسانها و ایجاد زمینه ای است که بتوانند تواناییهای خود رابه کار گیرند.
لذا در راستای برنامه های آموزشی ضمن خدمت که توسط مدیریت محترم آموزش انجام می گردد، یکی از مهمترین مسائل، انتقال تجارت و دانش همکاران به سایرین می باشد که علاوه بر ارتقاء دانش و افزایش كارایی، فرآیند جانشین پروری را نیز محقق می سازد.

14-روشهای شما برای استفاده از ایده ها و پیشنهادات همكارانتان در جهت بهبود فعالیتهای شعبه چیست؟
مدیریت مشارکتی، فرآیندی است که طی آن کارکنان در روند تصمیم گیریها دخالت و شرکت می کنند و تأکید این مدیریت بر همکاری و مشارکت داوطلبانه کارکنان استوار است که با استفاده از اندیشه و نظرات و ابتکارات آنها در حل مشکلات و مسائل سازمان بتوان رضایت مندی و انگیزه کارکنان را نیز افزایش داد.
لذا با برگزاری جلسات متعدد نسبت به همفکری و اخذ نظرات و پیشنهادات همکاران و بحث و بررسی در خصوص پیشنهادات ارائه شده اقدام می گردد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار