| کد مطلب: ۱۱۳۱۳۷۷
لینک کوتاه کپی شد

کارت به کارت برای این افراد ممنوع شد

مرکز اطلاعات مالی با ابلاغیه جدید به بانک مرکزی مبلغ و سقف جابجایی پول را تعیین کرد.

کارت به کارت برای این افراد ممنوع شد

به گزارش آرمان ملی آنلاین، تمامی اشخاص حقیقی که فاقد پرونده مالیاتی هستند اگر بیشتر از یک میلیارد تومان در ماه یا بیشتر از ۲۰۰ تراکنش کارت به کارت در حساب‌های غیرتجاری داشته باشند مشمول تعاملات کاری پرخطر اند و استفاده از سرویس کارت به کارت برای آنها ممنوع است.

محدودیت مبلغ و تعداد تراکنش برای خدمات کارت به کارت حساب‌های بانکی اعمال شد. هادی خانی، رییس مرکز اطلاعات مالی کشور، در ابلاغیه‌ای به ریاست بانک مرکزی اعلام کرد هر کد ملی فاقد پرونده مالیاتی؛ ماهانه می‌تواند تنها یک میلیارد تومان یا ۲۰۰ تراکنش دریافتی داشته باشد.

سقف معین شده؛ یک میلیارد تومان یا ۲۰۰ تراکنش دریافتی

در تاریخ ۱۵ بهمن ماه ۱۴۰۲، معاون وزیر و رئیس مرکز اطلاعات مالی در مکاتبه‌ای با فرزین، رئیس کل بانک مرکزی عنوان کرد:« نظر به استفاده برخی صنوف از حساب های نیابتی بویژه از طریق خدمات کارت به کارت در شبکه بانکی کشور؛ با نظر داشت اطلاعات دریافتی از آمار تراکنش های سال ۱۴۰۱ افراد فاقد پرونده مالیاتی در الگوی ۱۰۰ تراکنش دریافتی در ماه به ارزش حداقل ۳۵ میلیون تومان و در اجرای تبصره (۳) ماده (۸) آئین نامه اجرایی ماده (۱۴) الحاقی قانون مبارزه با پولشویی ارائه خدمات کارت به کارت بیش از ۱۰ میلیارد ریال یا ۲۰۰ تراکنش دریافتی در ماه به اشخاص حقیقی فاقد پرونده مالیاتی در تمامی کارت های بانکی متصل به کد ملی اشخاص مذکور ممنوع می باشد. خواهشمند است دستور فرمایید ضمن ابلاغ به مبادی ذیربط جهت اعمال محدودیت مورد نظر، گزارشی از اقدامات انجام گرفته و نتایج آن در بازه های زمانی سه ماهه به این مرکز ارائه گردد.بدیهی است محدودیت فوق شامل سایر ابزارهای پرداخت و انتقال وجه نگردیده و با دریافت داده های متقن و دقیق تر، امکان بازنگری و تسری آن به سایر گروه‌های جمعیتی و ابزارهای پرداخت وجود خواهد داشت.»

اگر بخواهیم این ابلاغیه را به زبان ساده‌تر توضیح دهیم می‌توان گفت هر شخص (هر کد ملی) که فاقد پرونده مالیاتی است ماهانه تنها می‌تواند به یک میلیارد تومان دریافتی یا ۲۰۰ تراکنش دریافتی داشته باشد. این سقف مبلغ و تراکنش نیز تنها محدود به کارت به کارت خواهد بود.نکات جالبی که در این نامه آمده است بررسی تعداد تراکنش‌ها و مبالغ واریزی به حساب‌های افراد بوده که معیار تعیین سقف مبلغی و تراکنشی برای خدمات کارت به کارت ماهانه افراد شده است.

کارت‌به‌کارت از طریق عابربانک و روش‌های اینترنتی سقف ۱۰ میلیونی دارد و برای جابجایی ارقام بالاتر پایا و ساتنا کاربرد خواهد داشت.

حداکثر مبلغ کارت به کارت در هر شبانه‌روز ۱۰ میلیون تومان است و برای جابجایی مبالغ بالاتر از پایا و ساتنا استفاده می‌شود. پایا برای نقل‌وانتقال پول تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان کاربرد دارد و از سال ۱۴۰۰ سقف انتقال پول در سامانه ساتنا به ۲۰۰ میلیون تومان تبدیل شد. علاوه بر سقف نقل‌و‌انتقال، فاکتور‌های دیگری مثل ساعات جابجایی پول و مدت زمان انتظار مشتری برای جابجایی وجه بین پایا و ساتنا وجود دارد.

حداکثر مبلغ کارت‌به‌کارت؛ ۱۰ میلیون تومان

حداکثر مبلغ کارت‌به‌کارت در هر شبانه‌روز بسته به روش‌های مختلفی که وجود دارد، یعنی استفاده از عابر‌بانک‌ها، گوشی و روش‌های اینترنتی متفاوت است. سقف کارت‌به‌کارت با عابر بانک از طریق تمامی بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری در سراسر کشور روزانه مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال یا معادل ۱۰ میلیون تومان تعیین شده است.

سقف ۱۰ میلیون تومانی کارت‌به‌کارت در روش پل یا همان پرداخت لحظه ای، اما به ۱۵ میلیون تومان می‌رسد. سامانه پل یکی از جدیدترین سامانه‌های انتقال وجه در کشور است که امکان انتقال وجه لحظه‌ای و بین‌بانکی را با کمک شماره شبا فراهم می‌کند و امنیت بالاتری نسبت به روش کارت‌به‌کارت دارد. این سامانه به صورت شبانه‌روزی فعال است و در هر ساعتی می‌توانید از سامانه پرداخت لحظه‌ای پل برای انتقال وجه استفاده کنید.​

حداکثر مبلغ کارت‌به‌کارت در روش غیرحضوری یعنی با استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف، اما کمتر از روش استفاده از دستگاه‌های عابربانک خواهد بود. اپلیکشن‌های مختلف حداکثر پنج میلیون تومان امکان کارت‌به‌کارت را فراهم می‌کنند، اما اگر برای کارت‌به‌کارت سراغ موبایل‌بانک‌ها و اینترنت‌بانک‌های مخصوص هر بانکی بروید، امکان جابجایی حداکثر ۱۰ میلیون تومان را خواهید داشت.

حداکثر مبلغ انتقال با پایا؛ ۱۰۰ میلیون تومان

پایا که در اصطلاحات بانکی سامانه اتاق پایاپای الکترونیک معروف است در طول روز با چهار چرخه نقل‌وانتقال پول فعالیت می‌کند.

چرخه اول ساعت سه و ۴۵ دقیقه بامداد خواهد بود و چرخه دوم ساعت ۱۰ و ۴۵ دقیقه صبح. چرخه سوم و چهارم نیز به‌ترتیب ساعت ۱۳ و ۴۵ دقیقه و ساعت ۱۸ و ۴۵ دقیقه است.

پایا برخلاف ساتنا در ایام تعطیل نیز فعالیت دارد و در ساعت ۱۳ و ۴۵ دقیقه مبادلات بانکی از طریق پایا انجامی شود. البته برای رسیدن درخواست متقاضی به هر کدام از چرخه‌های پایا باید نهایتا تا نیم‌ساعت قبل از تایم چرخه، درخواست ثبت شود.

حداکثر مبلغ انتقال با پایا سقف ۱۰۰ میلیون تومانی دارد و در طرف مقابل حداقل مبلغ مورد نیاز برای استفاده از پایا باید ۱۵ میلیون تومان باشد. کارمزد پایا باتوجه به نوع حواله تعیین می‌شود. اگر حوالی تکی باشد، یک درصد از مبلغ هر تراکنش، تا سقف دو هزار و ۵۰۰ تومان به‌عنوان کارمزد پایا دریافت می‌شود. اما اگر حواله چندتایی داشته باشید، ۱۰۰ تومان به ازای هر تراکنش تحت‌عنوان کارمزد پایا گرفته می‌شود و مبلغ هر حواله اهمیتی نیز در تعیین کارمزد ندارد.

حداکثر مبلغ ساتنا؛ ۲۰۰ میلیون تومان

ساتنا از سال ۱۳۸۵ در سیستم بانکی کشور فعال است و به‌معنی سامانه الکترونیکی تسویه ناخالص آنی است. به‌خاطر محدودیت ریالی کارت‌به‌کارت، ساتنا یکی از گزینه‌های نقل‌وانتقال تعریف شده و در همان دهه ۸۰ جایگزینی برای چک‌های رمزدار بین‌بانکی اعلام شد.

ساتنا برای مشتریانی که در بانک دارای یکی از انواع حساب جاری، پس‌انداز و مدت‌دار هستند، قابل استفاده است و مشتریان می‌توانند نسبت به انتقال وجه به حساب خود یا سایر افراد در سایر بانک‌ها اقدام کنند.

ساتنا البته برای برای تراکنش‌های ۱۵ تا ۲۰۰ میلیون تومان کاربرد دارد و همین مورد یکی از مهمترین دلایل تفاوت ساتنا و پایا محسوب می‌شود.

ساتنا روش انتقال پول به‌شکل آنی و برگشت‌ناپذیر است. البته به‌شرطی که حساب مبدا دارای مانده کافی برای انجام تسویه باشد؛ وگرنه نقل‌وانتقال پول تا تامین نقدینگی و تا پایان روز در صف انتظار قرار می‌گیرد و دست آخر در صورت تامین نشدن نقدینگی، درخواست‌های مربوطه ابطال و برگشت داده می‌شوند.

کارمزد ساتنا دودهم درصد هر تراکنش و البته تا سقف ۲۵ هزار تومان فعال است. حتی اگر مبلغ انتقالی به اندازه‌ای باشد که دو درصد آن بیشتر از ۲۵ تومان شود، همین مقدار پول از مشتری به‌عنوان کارمزد ساتنا دریافت خواهد شد.

ساتنا فقط در ساعات فعالیت بانک فعال است و این فاکتور یکی از تفاوت‌های اصلی ساینا و پایا به‌حساب می‌آید. مشتری می‌تواند از دو راه یعنی مراجعه حضوری به شعبه بانک یا از طریق بانکداری اینترنتی و رفتن سراغ گزینه انتقال وجه ساتنا عملیات جابجایی پول را انجام دهد مدت زمان انتقال وجه در سیستم ساتنا نهایتا ۳۰ دقیقه است و همین موضوع نیز یکی دیگر از موارد تفاوت ساتنا و پایا تلقی می‌شود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار