| کد مطلب: ۱۰۶۶۵۰۴
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» به بررسی وضعیت بازار لوازم خانگی می‌پردازد؛

یک بام و دوهوای دولت در بازار لوازم خانگی / کالای بی‌کیفیت و درجه ۴ و ۵ به خانه مردم راه پیدا کرده است

آرمان ملی: از سال 1400 که ممنوعیت واردات لوازم خانگی برندهای کره‌ای عملیاتی شد بازار ورود بسیاری از محصولات لوازم خانگی مسدود شد و از آن زمان سیر صعودی قیمت‌ها تا به امروز ادامه داشت در این میان اما وزارت صمت و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان توپ گرانی لوازم خانگی را در زمین تولیدکنندگان انداخته و آنها را مسبب گرانی می‌خوانند و تولید کنندگان نیز از مشکلات مربوط به ارز و گرانی مواد اولیه می‌نالند.

یک بام و دوهوای دولت در بازار لوازم خانگی / کالای بی‌کیفیت و درجه ۴ و ۵ به خانه مردم راه پیدا کرده است

اما آنچه عیان است این است که این بازار حتی با وجودی که 2 سال درانحصار تولیدکنندگان داخلی بود نتوانست رضایت مشتریان را چه از لحاظ قیمت و چه از لحاظ کیفیت کسب کند و باعث خروج این بازار از رکود شود، چرا که یک بام و دو هوای تصمیمات دولت همچنان برقرار است و دولت از یکسو به دنبال حذف تدریجی دلار از اقتصاد کشور است اما از سوی دیگر هر روز وابستگی بخش تولید را به قیمت دلار بیشتر می‌کند این درحالی است که چندی پیش وزیر صنعت و معدن خبر داد که اقدامات سازنده‌ای برای تعدیل قیمت‌ لوازم خانگی در دستور کار قرار می‌گیرد، اما مشخص نیست این اقدامات سازنده دقیقا چیست و قرار است چه زمانی اجرایی شود.

خرید مواد اولیه با دلار و فروش به مصرف کننده به ریال

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی درخصوص اقدامات دولت برای تعدیل قیمت در بازار لوازم خانگی معتقد است: برنامه‌ریزی در این زمینه باید بلندمدت باشد و در کوتاه‌مدت هیچ اقدامی موثر نیست.

اکبر پازوکی، هزینه بالای تولید را یکی از عوامل افزایش قیمت لوازم خانگی تولید داخل کشور دانست و با اشاره به وابستگی قیمت مواد اولیه به نرخ ارز گفت: تولیدکننده باید مواد اولیه را از بورس به قیمت دلار بخرد و به ریال به مصرف‌کننده بفروشد، این مسائل به هیچ عنوان با یکدیگر همخوانی ندارند و در کوتاه‌مدت نیز قابل حل نیستند.

 وی افزود: چگونه می‌شود به کارخانه‌ای که مواد اولیه را با قیمت‌های امروز خریداری کرده، اعلام کنند که باید از فردا قیمت‌ محصولاتش را پایین بیاورد؟ اگر قیمت‌ها کاذب است، دولت باید تا امروز به آن رسیدگی می‌کرد، اما وقتی خود دولت بر این قیمت‌ها صحه گذاشته و کارخانه‌ها محصولاتشان را درماه‌های اخیر با همین قیمت‌ها فروخته‌اند، دولت چگونه می‌تواند تعدیل قیمت کند؟

این فعال صنفی، مشکل اصلی بازار لوازم خانگی را پایین بودن قدرت خرید مردم دانست و اضافه کرد: در چنین شرایطی بانک‌ها به جای تولید روی توزیع سرمایه‌گذاری کرده‌اند و تولیدکننده به جای اینکه روی تولید تمرکز داشته باشد به توزیع‌کننده تبدیل شده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی راهکار تعدیل قیمت در بازار را برنامه‌ریزی درازمدت در زمینه ثبات قیمت مواد اولیه، تثبیت نرخ ارز و نظارت بر تولید دانست و اضافه کرد: در صورتی که دولت بر این موارد متمرکز شود، سطح عرضه و تقاضا به مرور متعادل می‌شود.

بازار گرفتار در رکود 90 درصدی

پازوکی درباره وضعیت کنونی بازار لوازم خانگی نیز گفت: در حال حاضر عرضه و تقاضا در بازار متعادل است، اما به دلیل پایین بودن قدرت خرید مصرف‌کننده، بازار در رکود ۹۰ درصدی است و فقط بعضی فروشگاه‌های خاص که تبلیغات گسترده و فروش اقساطی دارند، می‌توانند کالا بفروشند.

او با اشاره به آسیب‌های خرید از این فروشگاه‌ها و همچنین خرید در فضای مجازی، گفت: اجناسی که در برخی پلتفرم‌ها عرضه می‌شود زیر قیمت فروش تولیدکننده قیمتگذاری می‌شوند، اما وقتی برای خرید مراجعه می‌کنید اعلام می‌کنند کالا موجود نیست و به این شکل ذهنیت مصرف‌کننده را نسبت به قیمت‌ها تخریب می‌کنند.

راه یافتن کالای درجه 4 به خانه مردم

 رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی درباره تاثیر واردات بر بهبود وضعیت بازار لوازم خانگی نیز گفت: واردات به شرط تولید و وارد کردن تکنولوژی روز دنیا و وارد کردن کالاهایی که تولید داخلی ندارند باید انجام شود.

پازوکی با انتقاد از ممنوعیت کلی واردات لوازم خانگی، اضافه کرد: در حال حاضر کالای قاچاق به کشور وارد می‌شود و دولت از حق خود گذشته، کالای بی‌کیفیت و درجه ۴ و ۵ به خانه مردم راه پیدا کرده و از سوی دیگر ارز در حال خروج از کشور است و همه این موارد به زیان کشور و مردم است.

به گفته این فعال صنفی در بعضی اقلام لوازم خانگی از جمله قهوه ساز، دستگاه‌های بخارپز، سرخ کن بدون روغن، کولر گازی، ظرفشویی رومیزی، غذاساز و ماکروفر تولید داخلی نداریم و یا به تازگی سرمایه‌گذاری‌هایی انجام شده که پاسخگوی تقاضا نیست.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار