| کد مطلب: ۱۱۱۵۹۴۴
لینک کوتاه کپی شد

بهترین گرایش برق برای اپلای کدام است؟ 5 رشته پر‌طرفدار

رشته مهندسی برق به‌عنوان یکی از سنگین‌ترین رشته‌های تحصیلی، به‌ویژه در مقطع کارشناسی شناخته می‌شود. پس از قبولی در این رشته، دانشجویان موظف به گذراندن واحدهای متعدد در ریاضیات، فیزیک، آمار و دروس تخصصی مرتبط با حوزه مدار و الکتریک هستند.

بهترین گرایش برق برای اپلای کدام است؟ 5 رشته پر‌طرفدار

 این دروس جزو دغدغه‌های دانشجویان مقطع کارشناسی و علاقه‌مند به ادامه تحصیل در مقطع ارشد است. همچنین، برای افرادی که علاقه‌مند به تحصیل در رشته مهندسی برق در خارج از کشور هستند، انتخاب درست بهترین گرایش مهندسی برق برای افزایش شانس اشتغال پس از فارغ التحصیلی اهمیت دوچندانی دارد؛ ما نیز به‌همین‌دلیل در این مقاله به بررسی بهترین گرایش برق برای اپلای برای مهاجرت پرداخته‌ایم.

برق قدرت؛ بهترین گرایش برق برای اپلای از نظر درآمد

رشته برق قدرت به تولید، توزیع و انتقال انرژی الکتریکی برای استفاده در بخش‌های مختلف صنعتی و خانگی مانند نیروگاه‌ها، شبکه‌های شهری، مصارف خانگی و کارخانجات می‌پردازد. دانشجویان این گرایش باید با روش‌های تولید و تامین برق، نیروگاه‌های آبی و گازی، خطوط انتقال نیرو و سیستم‌های توزیع برق آشنا باشند. به‌طور مختصر، این گرایش به تولید برق از منابع مختلف و توزیع آن روی شبکه‌های مصرف‌کننده می‌پردازد. گرایش برق قدرت به‌عنوان بهترین گرایش برق برای اپلای، زیرشاخه‌های مختلفی از جمله ماشین‌های الکتریکی، سیستم‌های قدرت و الکترونیک قدرت تقسیم می‌شود. تحصیل در این رشته را به افرادی که به کار عملی علاقه‌مند هستند، پیشنهاد می‌کنیم. 

فرصت‌های شغلی در این حوزه در نیروگاه‌ها و کارخانه‌های صنعتی قابل‌توجه است و اگر مهارت و تخصص خوبی داشته باشید، فروش تجهیزات و بازاریابی نیز از جمله کارهای پردرآمد در این گرایش برای شما خواهد بود. میزان درآمد این رشته به میزان سابقه و تخصص شما بستگی دارد، اما به‌طور‌کلی درآمد فارغ التحصیلان رشته برق قدرت با مدرک کارشناسی ارشد بالاتر است و بسیاری از متخصصین این رشته را جزو بهترین رشته ها برای مهاجرت کاری معرفی می‌کنند.

برق الکترونیک؛ یکی از محبوب‌ترین گرایش‌های مهندسی برق در خارج از کشور

برق الکترونیک یکی از بهترین گرایش مهندسی برق برای اپلای محسوب می‌شود. این گرایش بین دانشجویان و افرادی که به دنبال مهاجرت به کشورهایی مثل کانادا یا اروپا به‌عنوان بهترین کشور برای مهاجرت مهندس برق هستند، از جذابیت بالایی برخوردار است. رشته برق الکترونیک در صنایع مختلف و تجهیزات پزشکی کاربردهای فراوانی دارد. گرایش الکترونیک، با وجود دشواری‌هایی که دارد، جزو محبوب‌ترین گرایش‌های رشته مهندسی برق است. این گرایش در زمینه طراحی مدارها، ساخت قطعات الکترونیکی و یافتن جایگاه مناسب آنها در مدارها فعالیت می‌کند. 

به‌طور‌کلی، رشته الکترونیک به دو بخش مدارها و سیستم‌ها و میکروالکترونیک تقسیم‌بندی می‌شود. در بخش مدارها و سیستم‌ها، طراحی مدارها و تجهیزات الکترونیکی صورت می‌گیرد، در‌حالی‌که بخش میکروالکترونیک، به مطالعه مواد و ساخت قطعات الکترونیکی و همچنین مطالعه فیزیک الکترونیک مربوط می‌شود. اگر در برق الکترونیک مهارت کافی داشته باشید، بازار کار برق الکترونیک در جهان پر‌رونق است و با داشتن مدرک این رشته می‌توانید در صنایع مختلف و شرکت‌های خصوصی یا ادارات دولتی در ایران و خارج از کشور مشغول‌ به‌ کار شوید.

میزان استقبال از رشته برق الکترونیک برای مهاجرت بالا است

برق مخابرات؛ یکی از کاربردی‌ترین گرایش‌های مهندسی برق 

برق مخابرات به بررسی سیستم‌های مخابراتی و مغناطیسی و روش‌های مخابره و انتقال اطلاعات در سیستم‌های مخابراتی می‌پردازد. برق مخابرات زیرشاخه‌های مختلفی شامل مخابرات میدان، مخابرات سیستم و مخابرات رمزنگاری که در امنیت اطلاعات نقش مهمی دارند. این گرایش اپلای مهندسی برق به گونه‌ای شبیه به گرایش کنترل است و با فراهم کردن امکان برقراری ارتباط امن و آسان بین کاربران، تجهیزات و ارتباطات را بهبود می‌بخشد. 

صنایعی همچون رادیو، تلویزیون، ماهواره‌ها و اینترنت نمونه‌هایی از حوزه‌های کاربردی برق مخابرات هستند. حوزه برق مخابرات در ایران نیز در حال پیشرفت است و با رشد و گسترش صنایع ارتباطی و مخابراتی، بازار کار آن جایگاه پیشرفت برای مهندسان برق مخابرات را فراهم می‌کند. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در ادارات پست، مخابرات و تلفن و صنایع نظامی مشغول به کار شوند.

برق کنترل؛ یکی از مهمترین گرایش‌های حوزه مهندسی 

گرایش برق کنترل یکی از مهم‌ترین حوزه‌های مهندسی است که بین رشته برق و سایر حوزه‌های فنی و صنعتی ارتباط برقرار می‌کند و نقش بسزایی در فرآیندهای تولیدی و صنعتی دارد. مهندس برق کنترل مسئولیت طراحی و پایش سیستم‌های کنترلی را بر عهده دارند که به‌صورت اتوماتیک فرآیندهای مختلفی را مدیریت می‌کنند. برای موفقیت در این حوزه، داشتن مهارت‌های ریاضی و فنی بسیار ضروری است. همچنین آشنایی با نرم‌افزارهایی مانند Matlab که برای طراحی و شبیه‌سازی سیستم‌های کنترلی استفاده می‌شود، برای دانشجویان این رشته بسیار حیاتی است. 

با‌توجه‌به اهمیت این حوزه در صنایع مختلف از جمله خودروسازی، ذوب آهن و سیمان فرصت‌های شغلی فراوانی برای فارغ‌التحصیلان گرایش برق کنترل وجود دارد و این افراد می‌توانند در بخش‌های مختلف صنعت و تولید به‌عنوان متخصصان کنترلی مشغول به کار شوند. در نتیجه، این رشته را نیز می‌توان رشته‌ای مناسب برای اپلای مهندسی برق دانست؛ چرا که حقوق مهندس برق در آلمان و سایر کشورهای اروپایی با‌توجه‌به صنعتی بودن و گستردگی صنایع خودروسازی و ذوب‌آهن در این کشورها بالاست و بازار کار بسیار مناسبی دارد.

برق کنترل یکی از کاربردی‌ترین گرایش‌ای رشته برق است

برای انتخاب بهترین گرایش برق برای اپلای از یک مشاور مهاجرتی کمک بگیرید

در این مقاله بهترین گرایش برق برای اپلای را معرفی کردیم و به شما توضیح دادیم کدام گرایش مهندسی برق برای مهاجرت و تحصیل بهتر است. همچنین توضیحاتی در مورد گرایش‌های مختلف این رشته مانند برق قدرت و مخابرات و الکترونیک و بازار کار هرکدام بیان کردیم. این نکته را هم در نظر بگیرید که مهم‌ترین فاکتور در انتخاب یک رشته و یا یک گرایش تحصیلی در بازار کار و یا برای مهاجرت، مهارت کافی در آن است. در انتها پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد مهاجرت از طریق اپلای مهندسی برق را دارید، قبل از تصمیم‌گیری نهایی با یک مشاور مهاجرتی معتبر مشورت کنید تا با در‌ نظر گرفتن شرایط، بهترین مسیر ممکن را به شما معرفی کنند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار