| کد مطلب: ۱۱۳۰۲۷۸
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» درباره آزادی استفاده از اپلیکیشن های ممنوع به قید فیلترشکن گزارش می دهد

ممنوعه شیرین

آرمان ملی – صدیقه بهزادپور: درگیری مجلس بر سر رفع فیلترینگ به واکنش های مختلف در مجلس و بیرون از آن منتهی شد و در نهایت به کوبیدن کتاب آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی از سوی محمد قسیم عثمانی، نماینده مردم بر روی میز در اعتراض به واکنش به درخواست وی برای بررسی این موضوع شد که با حضور حمیدرضا حاجی‌بابایی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، علی الحساب خاتمه یافت.

ممنوعه شیرین

 استفاده از اپلیکشن های فیلتر شده با استفاده از وی پی ان ها از سوی بسیاری از مسئولان در سطوح مختلف پارادوکسی را ایجاد کرده است که اگر ممنوعه است، چرا حتی از سوی برخی از بالاترین مقامات در حاکمیت نیز از آن استفاده می شود و اگر استفاده از آن چنین گسترده است، چرا با رفع ممنوعیت بازار کاذب فروشندگان فیلترشکن ها برچیده نمی شود؟ برخی از کارشناسان معتقدند؛ ممنوع شدن برخی از پلتفرم ها کام برخی از افراد را به قدری شیرین کرده است که نمی توانند تلخی رفعی ممنوعیت و تلخی حذف بساط بازار پر سود فیلترشکن فروشی را تحمل کنند.

بازار پرسود فیلترشکن ها

علی حریت پرور در این باره به «آرمان ملی»، گفت: ایران با موضوع پیچیده فیلترینگ اینترنت دست و پنجه نرم می کند که سال ها موضوع بحث و نگرانی بوده است. سیستمی که با عنوان « ممیزی» نیز از آن یاد می کنند که به منظور محدود کردن دسترسی به برخی از اپلیکیشن ها و سایت ها و ... در کشور اِعمال می شود که البته سال هاست محدودیت استفاده از این پلتفرم ها مانند واتساپ، اینستاگرام و... با فروش آزادانه انواع وی پی ان ها نه تنها از سوی مردم عادی بلکه از طرف بسیاری از مسئولان نادیده انگاشته می شود و گویی دیگر تنها نامی از «فیلترینگ» برجای مانده است و البته بازار پر سودی به نام وی پی ان فروشی. از این رو سیستم فیلترینگ به دلیل ناکارآمدی، ناهماهنگی و تأثیرات منفی آن بر فضای دیجیتال کشور مورد انتقاد قرار گرفته است.

او افزود: انتقاد به فیلترینگ و مطالبه رفع فیلتر بارها از سوی مسئولان در بدنه دولت با پاسخ عدم اختیار در این مقوله روبرو شده شده و با این توضیحات مدعی هستند که؛ سیستم فیلترینگ توسط وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات بر اساس لیستی که ارائه می شود مسدود می گردد و این وزارتخانه فقط مجری اجرای این تصمیمات است، در حالی که فیلرینگ باعث رونق استفاده از فیلترشکن هایی می شود که معلوم نیست به کجا وصل هستند که با وجود همه گیر بودن آن در بین مردم عادی و مدیران و... آزادانه فعالیت می کنند و از سوی دیگر با رونق این وی پی ان ها امکان استفاده از برخی از سایت های مخرب که پیش از رواج فیلترشکن ها امکان استفاده از آن مسدود بود نیز رواج بیشتری پیدا کرده است و به این ترتیب آثار مخرب آن در بخش اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی کاملاً مشهود است.

سردرگمی در اِعمال فیلترینگ

این کارشناس فناوری اطلاعات اضافه کرد: علاوه بر این سیستم فیلتر، اغلب وب سایت ها و پلتفرم های رسانه های اجتماعی را که لزوما نامناسب یا تهدید کننده نیستند مسدود می کند، این امر منجر به مسدود شدن بسیاری از وب سایت های قانونی و خدمات آنلاین شده است و برعکس، سیستم فیلتر اغلب در مسدود کردن وب‌سایت‌ها و پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی که نامناسب یا تهدیدکننده تلقی می‌شوند، شکست می‌خورد. این باعث نگرانی در مورد گسترش اطلاعات نادرست و آزار و اذیت آنلاین شده است.

کاهش امنیت خدمات دولتی - بانکی

حریت پرور با اشاره به کاهش امنیت استفاده از خدمات بانکی و... با رواج فیلترشکن ها به دلیل فیلترینگ گفت: سیستم فیلترینگ به دلیل تأثیرات منفی آن بر اقتصاد دیجیتال، آموزش و نوآوری کشور مورد انتقاد قرار گرفته است. مسدود شدن برخی وب سایت ها و پلتفرم های رسانه های اجتماعی دسترسی به اطلاعات، آموزش و فرصت های شغلی را با مشکل مواجه کرده است. از طرفی رواج فیشینگ و هک کردن حساب های بانکی نیز با استفاده از خلاءهای موجود ناشی از استفاده وی پی ان به شدت افزایش یافته است . علاوه بر این سیستم فیلترینگ شفاف نیست و معیارهای مورد استفاده برای مسدود کردن وب سایت ها و پلتفرم های رسانه های اجتماعی به صورت عمومی افشا نمی شوند. این امر باعث نگرانی در مورد پاسخگویی و مشروعیت این سیستم شده است.

هک شدن سخت افزارهای ارتباطی

بر اساس این گزارش؛ کیوان نقره کار کارشناس فناوری اطلاعات دراین باره گفت: استفاده از برنامه های داخلی هر چند می تواند در این زمینه مفید واقع شود اما فعالان در فضای مجازی چندان تمایلی به استفاده از برنامه های داخلی ندارند و البته در این مسیر استفاده از فیلترشکن ها به منظور دسترسی به برنامه های فیلترشده جهت ادامه انجام فعالیت های کسب و کار خود، به حضور در دیگر برنامه های فیلتر شده و یا نشده انجامید، در عین حال میزان امنیت گوشی های تلفن همراه نیز کاهش یافت و پای هکرها به این عرصه راه یافت و آسیب ومشکلات بسیاری به خانواده ها باز کرده است. استفاده از پیام رسان های داخلی به جای پیام رسان های بین المللی در صورتی که ظرفیت مناسبی برای بارگذاری اطلاعات با حجم های سنگین داشته باشد مطلوب است اما در حال حاضر چنین ظرفیتی در این حوزه نداریم علاوه بر اینکه پیام رسان های داخلی به دلیل دولتی بودن امنیت مناسبی هم از نظر مردم دارا نیستند که البته امنیت از نظر مسائل سیاسی مطرح نیست بلکه در تعاملات فی مابین تجار داخلی نیز گزینه ای است که برخی از فعالان اقتصادی از آن بعنوان یکی از دلایل اصلی در استفاده نکردن این پیام رسان ها عنوان کرده اند تا احتمالاً در معرض افشاگری اطلاعات و تبادلات مالی و ... قرار نگیرند.

اختلال در کسب و کارها در فضاهای مجازی

این کارشناس افزود: با فیلترینگ برخی از پیام رسان ها مانند اینستاگرام و واتساپ و ... استفاده از وی پی ان ها در کشور رونق گرفت، چرا که کسب و کار بسیاری از افراد بر پایه همین پلتفرم ها شکل گرفته بود و از این رو ترک آن برای برخی از افراد متصور نبود، در این راستا خرید و فروش فیلترشکن ها نیز کسب و کاری جدید بود که بدون شفاف سازی نوع فعالیت و مجوز گردش مالی آن و ... در ایران آغاز شد، در حالی که آن میزان که برای فیلتر کردن برخی از برنامه ها جدیت وجود دارد برای ممانعت از خرید و فروش این وی پی ان ها نظارت و فشاری وجود ندارد و این کار به یکی از خدمات درآمدزا تبدیل شد. بر اساس آمار رسمی و غیررسمی، گردش مالی خرید و فروش فیلترشکن ها دوبرابر بودجه وزارت ارتباطات است و مشخص نیست که با چه پشتوانه ای در استمرار است.

واکنش آیت‌الله جوادی‌آملی به فیلترینگ ها

بر اساس این گزارش؛ آیت‌الله جوادی‌آملی در دیدار با سیدمحمدامین آقامیری، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی به صراحت اعلام کرد: «هم فضای مجازی بسته می‌شود، هم فیلترشکن فروخته می‌شود؟ این با اخلاق سازگار نیست». هم میهن ضمن اشاره به ضدونقیض‌گویی‌ها، ادامه اعمال فیلترینگ و فروش فیلترشکن‌ها به بیان واکنش آیت‌الله جوادی‌آملی پرداخت. او درباره استفاده از فضای مجازی تاکید کرد: «در همان اوایل که فضای مجازی مطرح شد، ما گفتیم که این فضا، فضای حقیقی است و نه فضای مجازی. در فضایی که اندیشه ردوبدل می‌شود، در فضایی که شما می‌توانید خواسته‌های خود را مطرح کنید و خواسته‌های دیگران را پاسخ دهید، این فضا، فضای حقیقی است». این مرجع تقلید تاکید کرد: «کارها را به‌گونه‌ای انجام دهید که اگر دیگری بفهمد، خجل نشوید. اگر کار و عملی، زیر میزی و رو میزی است که اگر مردم بفهمند، خجل می‌شوید، نباید آن کار را انجام دهید.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : صدیقه بهزادپور

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار