| کد مطلب: ۱۰۶۶۷۲۳
لینک کوتاه کپی شد

پیاده‌روی اربعین در کل ایران / حضور میلیونی مردم در همایش جاماندگان اربعین

آرمان ملی: چهل روز صبر کردند تا به خیل عاشقان اباعبدا... در کربلا بپیوندند و زائر بارگاه نورانی سرور و سالار شهیدان باشند اما دست تقدیر آنها را از سفر عشق باز داشت و از سفر جاماندند.

پیاده‌روی اربعین در کل ایران / حضور میلیونی مردم در همایش جاماندگان اربعین

همین بود که شدند جاماندگان اربعین که از دور اربعین امام سوم شعیان را به سوگواری بنشینند. صحبت از مردمی است که هر ساله به هر دلیلی امکان حضور در پیاده‌روی اربعین را پیدا نمی‌کنند و در شهر خود در همایشی تحت نام پیاده‌روی جاماندگان اربعین شرکت کرده و ارادت خود را به امام حسین(ع) ابراز می‌دارند. در همین راستا چهارشنبه مصادف با اربعین سید الشهدا(ع) نیز میلیون‌ها ایرانی از راه دور به خیل عظیم مشتاقان سالار شهیدان پیوستند، کسانی که مدت‌‌ها بود چشم در راه امام حسین(ع) داشتند، اما جامانده همایش اربعین شدند. چهارشنبه اقصی نقاط ایران محل عشق و ارادت به شهید دشت نینوا بود. هر فرد به گونه‌ای یکی با ماشین و یکی هم پیاده و قدم زنان به یاد همایش پیاده‌روی اربعین، حضور گروه‌های مردمی را از کودکان خردسال، نوجوانان، جوانان تا میانسالان، برخی‌ها سجاده به دست بعضی‌ها هم کتاب دعا به دست آمدند. ارادتمندان امام حسین(ع) از راه دور ‌سلام و ارادت خود را به مولایشان ابراز کردند.

* همایش جاماندگان در تهران

پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی روز چهارشنبه از ساعت ۶ صبح در تهران آغاز شد، اما نکته قابل توجه این بود که خیلی از مردم پیش از آغاز این اجتماع به خیابان‌ها آمدند تا در برپایی موکب‌ها به موکب‌داران کمک کنند. خیلی از موکب‌داران هم از شب گذشته در خیابان‌ در حال آماده‌سازی موکب‌ها بودند، همچنین تمام نیروهای امنیتی و خدماتی، اورژانس و آتش‌نشانی در طول تمام مسیر بازرسی خود را انجام داده تا از ابتدای صبح روز چهارشنبه عاشقان امام حسین(ع) به راحتی بتوانند در مسیر عشق قدم بگذارند. مردم تهران از حوالی نماز صبح بوی پیاده‌روی اربعین را به خوبی استشمام کردند. تقریبا از ساعت ۶صبح، میدان امام حسین(ع) شاهد حضور مردم تهران بود، کم‌کم از حوالی ساعت ۷ بر سیل جمعیت افزوده و از ساعت ۸ شاهد ترافیک انسانی در پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی بودیم. همچنین علاوه بر مردم، جمعی از مسئولان از جمله، محمد مخبر معاون اول دولت، سردار رحیم صفوی دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور نیروهای مسلح و علیرضا زاکانی شهردار تهران، حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد و... در اجتماع بزرگ پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی حضور پیدا کردند. همچنین سیدابراهیم رئیسی؛ رئیس‌جمهور که در سفر استانی بیرجند حضور داشت، در مراسم جاماندگان اربعین این شهر شرکت کرد. این ترافیک در ابتدای مسیر یعنی حد فاصل میدان امام حسین(ع) تا میدان خراسان بسیار زیاد بود، به طوری که با تدابیر پلیس راهنمایی ورانندگی از دو مسیر خیابان برای رفت‌وآمد تنها یک مسیر برای تردد زائران آستان عبدالعظیم الحسنی(ع) اختصاص پیدا کرده بود که به علت هجوم زیاد جمعیت هر دو بخش خیابان به پیاده‌روی اختصاص پیدا کرد.

*اقصی نقاط کشور

جدای از تهران دیگر شهرها و استان‌های کشور نیز حال و هوای اربعین داشت و پیاده‌روی جاماندگان اربعین در آنها نیز برگزار شد. در همین راستا مردم مشهد از ساعت هشت صبح از میدان 15خرداد تا میدان بیت‌المقدس این مسیر را به یاد مسیر اربعین کربلا پیاده طی کردند. همچنین مردم همدان برای ابراز ارادت خود، به نیابت از مسیر نجف تا کربلا و به یاد اسارت خاندان عصمت و طهارت، در میدان امام خمینی(ره) تجمع و تا امامزاده عبدا... با پای پیاده حرکت کردند. در شهر مقدس قم نیز پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی در مسیر هفت کیلومتری بلوار پیامبر اعظم(ص) قم به سمت جمکران برگزار شد. در بندرعباس نیز مردم از مسیر آستان مقدس حضرت سید مظفر تا مصلی این شهر به برگزاری این پیاده‌روی کردند. همچنین در ساری نیز برخی جا مانده از راه عشق شدند و غم دوری را با بغض و حسرت حضور به سر کردند، غوغای جاماندگان اربعین با برپایی موکب و دسته‌های عزاداری نیز در جای خود قابل توجه بود. مردم اراک نیز فاصله 12 کیلومتری اراک تا آستان مقدس امامزاده محمد عابد(ع) در روستای مشهد میقان را پیاده طی کردند تا ارادت خود به خاندان اهل بیت(ع) را به نمایش بگذارند این درحالیست که مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی در بقاع متبرکه شاخص سطح استان مرکزی با حضور پر شور مردم برگزار شد. در همین راستا مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی در قزوین همراه با قرائت زیارت اربعین و خدمت‌رسانی موکب‌های حسینی و سخنرانی  از ساعت 9 صبح تا نماز ظهر و عصر از میدان میرعماد به سمت امامزاده حسین (ع) برگزار شد. اجتماع مردم کرمانشاه همزمان با اربعین حسینی از میدان آزادی تا گلزار شهدا برگزار شد و موکب‌های اربعین در مسیر حرکت حضور داشتند. مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی امسال در 30 نقطه از استان سمنان نیز برگزار شد. مراسم جاماندگان اربعین در کرج نیز حال و هوای دیگری داشت و مردم مسیر 10 کیلومتری از آستان امامزاده حسن(ع) تا امامزاده محمد(ع) واقع در حصارک کرج را با پای پیاده طی نمودند. لرستان، زاهدان و کاشان نیز دیگر شهرهایی بودند که به راهپیمایی اربعین پرداختند و مردم اصفهان نیز به نوبه خود با حضوری باشکوه به عزاداری در پیاده‌روی جاماندگان اربعین پرداختند. بوشهر، کیش، بیرجند، اردبیل، تبریز و... نیز سایر شهرهایی بودند که مردم در آنها با حضور در همایش جاماندگان اربعین عشق و ارادت خود را به سالار شهیدان نشان دادند.

*حضور چشمگیر خارجی‌ها

یکی از نکات جالب در مسیر پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی در تهران حضور اتباع دیگر کشورها بود چنانکه پاکستانی‌ها و افغانستانی‌های مناطق محروم نیز موکب برپا کرده بودند و از جاماندگان تهرانی پذیرایی می‌کردند. میثم ناظمی - مسئول گروه‌های مردمی و معاون اتباع ستاد توانمندسازی محلات کم‌برخوردار شهر ری- در مورد موکب پاکستانی‌ها و افغانستانی‌ها در مسیر پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی تهران گفت: این دو موکب به همت جمعی از پاکستانی‌ها و افغانستانی‌های مناطق محروم تهران آماده شد و آنها باتوجه به شرایط اقتصادی نه چندان خوب هرآنچه داشتند برای برپایی این دو موکب هزینه کردند تا ارادت خود به امام حسین(ع) را نشان دهند. اما از مسائل قابل توجه امسال در همایش پیاده‌روی اربعین حضور افراد سرشناس خارجی بود که چشم همه رسانه‌ها را خیره کرد. توشار گاندی نتیجه مهاتما گاندی رهبر فقید هندوستان و نوه نلسون ماندلا به مانند سال گذشته امسال هم در راهپیمایی باشکوه اربعین حضور یافتند که در نوع خود جالب توجه بود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار