| کد مطلب: ۱۱۲۵۹۴۷
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از فضای مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری

فعال‌کردن آرای خاموش

آرمان ملی– مطهره شفیعی: قالیباف از عرصه انتخابات حذف شد، او که بارها در انتخابات ریاست جمهوری شرکت و ناموفق بود، شاید این تصور را داشت که «این بار هم اصلاح‌طلبان به پای صندوق رای نخواهند آمد و رقیب او جلیلی است که در میان بخش میانه‌روی جامعه دارای رای نیست.» که این تصور غلط منجر به باخت او با 3 میلیون و ۳۸۳ هزار و ۳۴۰ رای در مقابل 9 میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ رای جلیلی و 10 میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱‌ رای پزشکیان شد. این باخت واکنش‌های قابل تاملی داشت مانند محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در یک برنامه تلویزیونی در خصوص نتایج آرای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم و رأی محمدباقر قالیباف اظهارکرد: «آقای قالیباف مدیر اجرایی خوبی بوده، ولی در انتخابات ریاست جمهوری کم توفیق است و به هر حال در سرنوشت ایشان ریاست جمهوری نوشته نشده است.» به هر حال بر اساس قانون جلیلی و پزشکیان به دوردوم انتخابات رفتند که روز جمعه برگزار می‌شود. اکنون این سوال این است که سبد رای 2 کاندیدا برای پیروزی نهایی به چه نحوی تقویت خواهد شد.

فعال‌کردن آرای خاموش

*درگیری قالیبافی‌ها برای دوردوم انتخابات

محمدباقر قالیباف طی بیانیه‌ای حمایت خود از سعید جلیلی را برای دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: «راه هنوز پایان نیافته است و به‌‌رغم اینکه اینجانب برای شخص آقای دکتر پزشکیان احترام قائل هستم، اما به‌دلیل نگرانی از برخی اطرافیان ایشان، از همه نیروهای انقلابی و حامیان خود می‌خواهم که کمک کنند تا جریانی که مسبب بخش مهمی از مشکلات اقتصادی و سیاسی امروز ماست، به عرصه قدرت باز نگردند لذا همه باید تلاش کنیم تا نامزد جبهه انقلاب آقای دکتر جلیلی به‌عنوان رئیس دولت چهاردهم انتخاب شوند. اینجانب خدا را شاکرم به‌‌رغم اینکه منطق سیاسی حکم بر ماندن من در جایگاه ریاست مجلس می‌کرد، در انجام تکلیف و دوری از تخریب‌های گسترده، بر کرسی عافیت‌طلبی تکیه نزدم.» اما قالیباف یک نفر است و نباید تصور کرد تمام حامیان او به جلیلی رای می‌دهند چنانکه روز گذشته که محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور فقید ایران و رئیس ستاد جلیلی نوشت: «اکنون که به احتمال بسیار زیاد انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد، با جان و دل برای پیروزی کاندیدای جبهه انقلاب هم عهد می‌شویم.» اما محسن عالی‌پور یکی از حامیان محمدباقر قالیباف در توئیتی در پاسخ به توئیت محسن منصوری نوشت: «ما هیچ عهدی با شما نداریم. یقینا مابین پزشکیان و جلیلی، پزشکیان انتخابی عاقلانه‌تر و بهتر است.»

*روایت زیدآبادی از بیانیه قالیباف

احمد زیدآبادی در کانال تلگرامی خود نوشت: بیانیه آقای قالیباف از چند جهت تأسفبار است. اول: آقای پزشکیان به‌عنوان شخصیتی غیرتشکیلاتی، اطرافیان حزبی ندارد که بنا باشد به محض ورود او به پاستور، عموم پست‌های دولتی را اشغال کنند. او هنوز همکاران خود را معرفی نکرده و فقط بر مشی اجماعی خود تأکید کرده است. بنابراین، آقای قالیباف پیشاپیش از چه نگران است؟ دوم: اگر منظور او از اطرافیان آقای پزشکیان به فرض کسانی مانند محمدجواد ظریف هستند، آیا آنها واقعا از اطرافیان آقای جلیلی که علاوه بر اشتهار به تندروی،  وجهه‌ای هم برای شخص آقای قالیباف در این انتخابات و پیش از آن باقی نگذاشتند، از نگاه رئیس مجلس باعث نگرانی بیشتری هستند؟ سوم: مگر طبق روال قبل، قرار نیست که آقای پزشکیان وزرای خود را از طریق مشورت با مقام‌های ارشد و سپس کسب اعتماد از مجلس به کار گیرد؟ با این مکانیسم دیگر چه جای نگرانی برای آقای قالیباف از همکاران آقای پزشکیان باقی می‌ماند؟ چهارم: آقای قالیباف که ریاست مجلس را به عهده دارد، آیا بهتر نبود با توجه به این جایگاه، بی‌طرفی خود را نسبت به رقابت در دور دوم انتخابات حفظ کند و از همین حالا، شائبه کارشکنی در کار دولت احتمالی آقای پزشکیان را پدید نیاورد؟ پنجم: اگر نظرتان در مورد آقای پزشکیان و همکاران بعدی او چنین است، پس چرا از همان ابتدا از تأیید صلاحیت او توسط شورای نگهبان ممانعت به عمل نیامد که با پیروزی احتمالی او عرض خود ببرید و زحمت مردم دارید؟»

*بخشیدن آرای نداشته به جلیلی

سیدامیرحسین قاضی‌زاده، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران که کاندیدای انصرافی این دوره از انتخابات است، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «و لا تکونوا کالذین تفرقوا و اختلفوا من بعد ما جاءهم البینات… وظیفه امروز همه دلسوزان حمایت از کاندیدای جبهه انقلاب است. از ملت بزرگ ایران، هوادارانم و از سایر برادرانم آقایان قالیباف، زاکانی و ستادهای انتخاباتی ایشان می‌خواهم از برادر گرانقدر آقای دکتر سعید جلیلی حمایت کنند.» البته به‌نظر نمی‌رسد رای قاضی‌زاده آن اندازه باشد که آرای جلیلی را متحول کند بنابراین نوشته او را باید یک تعارف دانست. رئیس ستاد انتخاباتی علیرضا زاکانی از حمایت ستادهای تبلیغاتی این نامزد انصرافی از سعید جلیلی دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری خبر داد. لطف‌ا... فروزنده، رئیس ستاد انتخاباتی علیرضا زاکانی کاندیدای انصرافی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در صفحه شخصی خود نوشت: «در دور دوم انتخابات ضمن حمایت قاطع از دکتر سعید جلیلی اعلام می‌دارد: کلیه ستادهای تبلیغاتی دکتر زاکانی در سراسر کشور با تمام توان و ظرفیت برای پیروزی کاندیدای جبهه انقلاب تلاش خواهند کرد.» پس از آن، محمد فاضلی، جامعه‌شناس نوشت: «این حمایت روشن و بی‌پرده ‎زاکانی از آقای ‎جلیلی، پیام روشنی برای جامعه خواهان تحول ایران است. مردم تهران معنای حمایت زاکانی از جلیلی را به دقت می‌دانند.»

*آرای پزشکیان افزایش دارد اگر...

به‌طور طبیعی بخشی از حامیان میانه‌روی قالیباف در دور دوم انتخابات به پزشکیان رای می‌دهند اما آنچه اکنون باید در دستور کار قرار گیرد، به صحنه آوردن آنانی است که با صندوق رای قهر کرده‌اند. مطالبه‌گری مداوم و استفاده از ظرفیت رسانه‌ها و حتی شبکه‌های اجتماعی برای بیان اعتراض نسبت به معضلات و ناکارآمدی‌ها، راهکارهای مناسب و در دسترسی هستند. قهر با صندوق رأی و صرف‌نظرکردن از حق مشارکت سیاسی، در هیچ قالب تحلیلی درستی نمی‌تواند به‌عنوان یک راهکار اعتراضی شناخته شود. محمدجواد ظریف معتقد است: «دلخوری‌ها و نارضایتی‌ها وجود دارد اما قهر با صندوق راه‌حل نیست. تنها نتیجه رأی ندادن، پیروزی اقلیت و ادامه و تشدید وضعیتی است که از آن ناراضی هستیم.» عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی دولت‌های یازدهم و دوازدهم هم اظهارداشت: «قهر با صندوق رای هیچ مشکلی را حل نمی‌کند؛ باید با بهره‌گیری از فرصت انتخابات به مسیر اصلی برگردیم و ایران را در معادلات جهانی قرار دهیم.» روز گذشته محمود صادقی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «در انتخابات چهاردهم با وجود مشارکت ۴۰ درصدی، دکتر پزشکیان اکثریت آرا را به دست آورد. این پیروزی بزرگی برای او و برای اصلاح‌طلبان است. پزشکیان می‌تواند با جلب آرای بخشی از کسانی‌که به‌هر دلیل در مرحله اول رأی ندادند و بخش تکنوکرات و میانه‌ آرای قالیباف پیروز مرحله نهایی باشد.»

منبع : آرمان ملی
نویسنده : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار