| کد مطلب: ۱۱۲۵۰۲۲
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از احتمال اجماع اصولگرایان

اصولگرایان بر سر دو راهی

آرمان ملی– مطهره شفیعی: چه بخواهند چه نخواهند باید انصراف دهند! 5 کاندیدا از جریان اصولگرا در برابر یک کاندیدای اصلاح‌طلب در انتخابات ریاست جمهوری حضور دارند که به‌طور طبیعی هر چه تعداد کاندیداها بیشتر باشد، آرای جریان اصولگرایی پخش خواهد شد و نتیجه‌ای نمی‌گیرند بنابراین از همان ابتدا واضح بود که بر سر یک کاندیدا به اجماع خواهند رسید.

 اصولگرایان بر سر دو راهی

دیروز هم  عضو ستاد اجماع نیروهای انقلاب در خصوص اجماع نامزدهای انتخابات موسوم به جبهه انقلاب در چهاردهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به انتخابات زودرس ستاد مرکزی نیروهای انقلابی و ولایی جلسات متعدد با اعضای ستاد و برخی نامزدهای انتخابات برگزار کرد تا پس از بررسی همه جوانب و بررسی نظرسنجی‌های معتبر به‌دلایل اقناعی و محکم برای اجماع دست پیدا کنند. غلامرضا منتظری با بیان اینکه بستر برای اجماع فراهم است و در حال شور و بررسی همه جوانب با رؤسای ستاد انتخابات در شهرهای مختلف هستیم، تصریح کرد: پس از آنکه بررسی‌ها به نتیجه قابل قبول برسد بار دیگر با نامزدهای انتخابات گفت‌وگوی مجدد خواهیم داشت و در نهایت پیش‌بینی ما این است که تا قبل از عید سعید غدیر یک نامزد انتخاب و نتیجه اجماع اعلام شود.

*رقایت جلیلی و قالیباف

در میان کاندیداهای اصولگرا  جلیلی و قالیباف دارای شانس بقا برای رقایت با پزشکیان هستند. دیروز محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت دوازدهم درباره وضعیت آرای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: «به‌نظر می‌رسد وضعیت [آرای] جلیلی به سقف رسیده؛ رقابت بین پزشکیان و قالیباف است؛ شیب [آرای] پزشکیان هم بیشتر است به نظر می‌رسد [اصولگرایان] حتما اجماع می‌کنند، اما اینکه چه کسی به نفع چه کسی کنار برود را نمی‌دانم»  به‌نظر می‌رسد منطور آذری جهرمی اجماع اصولگرایان در حمایت از قالیباف است اما از سوی دیگر برخی معتقدند جلیلی در صحنه باقی خواهد ماند. اصولگرایان بر سر دوراهی مانده‌اند چنانکه حمیدرضا ترقی عضو ارشد موتلفه بیان داشت: «اگر قالیباف کناره‌گیری کند، به‌طور قطع آرای او به سبد جلیلی ریخته نخواهد شد اما چنانچه جلیلی به نفع قالیباف کناره‌گیری کند، احتمال اینکه آرای او به سبد رأی قالیباف اضافه شود، بسیار بیشتر است، البته مخالف این دیدگاه هم وجود دارند که معتقدند هیچ اجماعی صورت نگیرد و اجماع به دور دوم موکول شود.» این در حالی است که دوم تیرماه نتایج نظرسنجی انتخاباتی ایسپا در روزهای ۲۹ و ۳۰ خردادماه ۱۴۰۳ اجرا شده، منتشر شد. براساس یافته‌های نظرسنجی ایسپا، جلیلی و پزشکیان در صدر انتخاب رأی‌دهندگان قرار دارند. در روزهای اخیر توئیت‌هایی مبنی بر انصراف قالیباف منتشر می‌شود که کذب است، مانند دیروز که سخنگوی ستاد تبلیغاتی محمدباقر قالیباف گفت: «متاسفانه برخی رسانه‌ها به نقل از یک اکانت جعلی در شبکه اجتماعی ایکس، خبری را در خصوص کناره‌گیری آقای دکتر قالیباف به نفع آقای جلیلی کار کرده‌اند که صحت ندارد.» اکنون مشخص نیست این توئیت‌ها از سوی ستاد قالیباف و به‌عنوان تبلیغ منتشر می‌شود یا از سوی مخالفان اوست. اکنون ظاهر رقابت جدی در اردوگاه اصولگرایی میان جلیلی و قالیباف برقرار است تا در نهایت یکی به نقع دیگری کنار رود.

*دلخوشی زاکانی و قاضی‌زاده هاشمی

اما ظاهرا کاندیداهای  دیگر اصولگرا میلی به انصراف ندارند. علیرضا زاکانی در بخشی از سخنان خود در سومین مناظره انتخاباتی در پاسخ به سخنان مسعود پزشکیان و پورمحمدی گفت: به آقای پورمحمدی و پزشکیان می‌گویم به ستادهای خود بگویید اگر با هم هماهنگ می‌کنند با هم یک مساله را نگویید تا تابلو شود. وی افزود: نمی‌گذارم کلاه سر مردم بگذارید، آقای پزشکیان دائم در مجلس، کلاه سر شما می‌گذاشتند. پزشکیان خطاب به زاکانی اظهارکرد: تا آخر می‌مانی دیگر؟ زاکانی پاسخ داد: «حتما می‌مانم تا تو رئیس‌جمهور نشوی!» اما او پیش‌تر گقته بود: «اگر خطری جهت‌گیری دولت رئیسی را به‌خطر بیندازد دوستان جبهه انقلاب باید باهم تفاهم کنند.» و البته خاظرنشان کرده بود که «خودم را توانمندتر از دیگران می‌دانم. اقبال مردم به هرکسی بود او نامزد نهایی جبهه انقلاب است.» به‌نظر می‌رسد قاضی‌زاده هاشمی قصد حضور تا پایان انتخابات را نداشته باشد چنانکه از طرح یک سوال در صداوسیما گلایه کرد. حسین انتظامی مجری برنامه خطاب به قاضی‌زاده هاشمی نامزد ریاست جمهوری گفته بود: «برخی خبر‌ها در جامعه مطرح است که شما بناست که چند روز دیگر انصراف دهید؛ این همه امکانات و فعالیت‌ها و عوامل برنامه‌ها و زحمات صداوسیما در جریان است. اگر قرار است ادامه دهید سوالم را عرض می‌کنم، اما اگر قرار است روز‌های آینده شاهد انصراف جنابعالی باشیم، بهتر است به اصطلاح سر کار نباشیم و مزاحمتی برای شما نداشته باشیم.» قاضی‌زاده هاشمی هم در واکنش به این سوال انتظامی، به شوخی گفت که «حالا تشخیص اینکه خدای نکرده سر کار هستید، با جنابعالی است. من جزو افراد بد سابقه در انصراف هستم. یکدفعه کاندیدا بودم و سابقه‌ام روشن است. اما در یک خانواده همه برای یکدیگر ایثار می‌کنند. من نیامدم که بروم و قاطعانه بگویم قصد کنارکشیدن ندارم.» اما به نظر می‌رسد با توجه به عدم استقبال از او در نظرسنجی‌ها قائل به حضور تا پایان رقابت نباشد.

*پورمحمدی چه می‌شود؟

این انتخابات یک کاندیدای دیگر به‌نام مصطفی پورمحمدی دارد که در مناطره‌ها خوش درخشید. به نظر نمی‌رسد اقبال چندانی از او شود اما خوش می‌گوید: «کاندیداهای دیگر تلاش می‌کنند تا از آنها پشتیبانی کنم اما برنامه‌ای برای کنارکشیدن به نفع کسی ندارم.» کاندیدای انتخابات رئیس‌جمهوری در پاسخ به سؤالی در خصوص احتمال انصراف کاندیدا‌های اصولگرا به نفع دیگران، گفت: اساس نیاز امروز کشور و مطالبه رهبری «مشارکت» است. من از این چهار کاندیدا و خودم انتظار دارم تمام تلاش جدی خودمان را به کار بگیریم تا مشارکت مردم به اوج برسد. هرکسی هم که مورد اقبال بیشتر مردم قرار گرفت، ان‌شاءا... سکان مدیریت کشور را برعهده بگیرد. این اساس حرف ماست.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار