| کد مطلب: ۱۱۲۲۹۶۸
لینک کوتاه کپی شد

مسعود پزشکیان:

باید با مردم آشتی کنیم

آرمان ملی: شاید اگر تا پیش از اعلام بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری از بسیاری در خصوص کاندیدای اصلاح طلبان در انتخابات پرسش می‌شد قاطبه آنها اسحاق جهانگیری یا چهره دیگری را به عنوان کاندیدای اصلاح‌طلب حاضر در انتخابات مطرح می‌کردند، اما زمانی که جبهه اصلاحات 3 گزینه اصلی خود برای نامزدی در انتخابات را معرفی کرد و اسحاق جهانگیری، مسعود پزشکیان و عباس آخوندی حائز آرا بیشتری در مجمع عمومی این جبهه شدند نگاه‌ها به جز جهانگیری به 2 کاندیدای دیگر به خصوص مسعود پزشکیان نیز دوخته شد که شاید آنها بتوانند از فیلتر شورای نگهبان رد شوند و اصلاح‌طلبان را نمایندگی کنند.

باید با مردم آشتی کنیم

از قضا هم شورای نگهبان دو گزینه دیگر را کنار گذاشت و صرفا پزشکیان را تایید صلاحیت کرد تا او تنها اصلاح‌طلب حاضر در انتخابات در میان 5 نامزد جریان مقابل باشد. صحبت‌های اخیر خود چه در رسانه‌ملی و چه پیش از آن در جمع هوادارانش نیز نشان می‌دهد که وی در حوزه‌های مختلف با برنامه وارد میدان شده است. به لحاظ کاراکتر شخصیتی نیز پزشکیان چهره‌ای مردمی، صادق، عملکرا، توانا، مجرب و کارآمد است که تجربه یک دوره وزارت بهداشت در دولت اصلاحات و 5دوره نمایندگی مجلس از وی یک مدیر کارآمد و رجل سیاسی موثر ساحته که می‌تواند این بار پس از نمایندگی مجلس و وزارت در مقام ریاست جمهوری بنشیند و امورات را ساماندهی کند. دکتر پزشکیان شامگاه یکشنبه در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه خبر در مورد مسائل مختلف کشوری صحبت کرد که در ادامه می‌خوانید.

*هر دولتی بیاید باید برنامه هفتم توسعه را اجرا کند

پزشکیان گفت: سیاست‌های کلی رهبری مشخص است و نهایتا کاری که دولت محترم در گذشته براساس کارشناسی انجام داده تبدیل به قانون شده است. هر دولتی که بخواهد بیاید باید برنامه هفتم توسعه را اجرا کند. قطعا اولویت ما رفتن به سمت سیاست‌های کلی و مسیری است که ما را به اهداف برساند. نماینده ادوار مجلس افزود: در حال حاضر که صحبت می‌کنیم اگر برنامه‌ای یا چشم اندازی که رهبری مشخص کردند و قرار بوده ما اول شویم و فقر را از بین ببریم، معطل مانده است، اینها نشان می‌دهد که ما در اجرا نتوانستیم هدف‌ها و سیاست‌ها را پیاده کنیم. وی تصریح کرد: اگر روزی ما سیستم اجرایی را در اختیار داشته باشیم قطعا اولویت ما رفتن به طرف سیاست‌های کلی و اجرای برنامه‌هایی است که ما را به آنجا برساند. این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: دولت‌ها وقتی برنامه اعلام می‌کنند برای رسیدن به آن برنامه‌ها کارهای کارشناسی صورت گرفته است. دولتی که برنامه می‌دهد در پشتوانه این برنامه هم از نظر منابع و هم از نظر نیروی انسانی پیش بینی‌های لازم باید صورت بگیرد. پزشکیان یادآور شد: وظیفه ما این نیست که دوباره برنامه دهیم که این کار انجام شود وظیفه ما این است که برنامه‌ای که دولت با کار کارشناسی جهت اجرا به مجلس داده قطعا تمهیدات و برنامه‌ها را طوری برنامه‌ریزی کنیم که ما را به آن هدف برساند. به گفته وی قدم اول این است که جهتی که دولت در پیش گرفته ادامه دهیم و سعی کنیم آن برنامه‌ها را درست و به موقع اجرا کنیم. کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر در ارزیابی‌هایی که ممکن است در آینده شکل بگیرد و برنامه یا نیروهایی که از نظر اجرایی نقص وجود دارد تغییراتی باید در مسیر انجام شود.

*هرکسی می‌آید مسیر دیگری را انتخاب می‌کند

وی با اشاره به اینکه مشکلی که ما در دولت‌ها و تغییر مدیریت‌ها داریم این است که هرکسی می‌آید برنامه را عوض می‌کند و مسیر دیگری را انتخاب می‌کند، گفت: از نظر علمی راه مشخص است و برنامه معلوم است. نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: آنها براساس آن برنامه مسیر را مشخص کرده‌اند بنابراین وظیفه آن کسی که تغییر می‌کند و جای آن کسی دیگر می‌آید ادامه راهی است که تعیین شده است و قرار بوده به آنجا رسیده شود. پزشکیان اضافه کرد: اگر راه مناسب نباشد باید دوباره کارشناسی مجدد صورت بگیرد، اما اگر راه درست باشد لزومی به برنامه دیگر نیست. وی ادامه داد: بنابراین نقشه سیاست‌ها معلوم است و مجریان وظیفه اجرای مسیرهای تعیین شده را دارند تا ما را به آن هدف‌ها برساند. در نتیجه نیاز به اینکه مجددا برای این برنامه، برنامه بنویسم ممکن است که کل برنامه عوض شود. پزشکیان در ادامه در پاسخ به این سوال ممکن است به دلیل تناقضات احتمالی برنامه هفتم با برنامه‌های دولت شما یا آنچه که اشاره می‌کنید اصلاحاتی در مسیر اجرا پیش ‌آید، این اصلاحات کدام است؟ گفت: اگر تناقض در جهت خلاف سیاست باشد باید آن را اصلاح کرد، اما اگر این برنامه در جهت آن سیاست است طبیعتا باید این برنامه را ادامه داد و اگر این برنامه نیازمند به بازنگری جهت تسریع در اجراست باید آن استراتژی که ما را به آنجا می‌رساند پیاده کرد. وی بیان کرد: معمولا در سیستم‌هایی که در دنیا وجود دارد و مطالعاتی که درباره بانک جهانی ۴۰ کشور مبنی براینکه چگونه دولت‌ها می‌توانند این ساختار روند طرف هدف را اصلاح کنند، صورت گرفته است، کاری که ما باید در دولت انجام بدهیم این است که این دولت و یا مجریان را چابک‌تر کنیم تا ما را به آن هدف برساند. نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اصلاحات و تجربه‌های بین‌المللی چیزی را که در اختیار کارشناسان قرار داده و جمع‌بندی‌هایی که داده‌اند، سه اصل و ۵ استراتژی را تعیین کرده است یعنی ما در جهت رسیدن به این اهداف در مسیر برای اینکه بتوانیم این کار را انجام دهیم باید سه اصل را مراعات کنیم. نخست مسئولیت‌پذیری و دیگری روش راهی است که باید این مسئول ادامه دهد.

*اصلاحات و تغییرات اساسی باید در نوع برخورد با مدیران شکل بگیرد

وی با بیان اینکه اصلاحات و تغییرات اساسی باید در نوع برخورد با مدیران شکل بگیرد، ادامه داد: زمانی که بازرسی کل کشور برنامه ششم را ارزیابی کرد، می‌گفتند ۳۰ درصد برنامه را نتوانسته این به هدف برسانیم اما خیلی جاها به ۲۵ درصد هم نمی‌رسد و به این دلیل است که افرادی که در آنجا بودند از برنامه خبر نداشتند، هدف و سیاست را پیگیری نمی‌کردند و مهارت و علم اجرای این کار را نداشتند یعنی مجموعه عوامل باعث می‌شود که ما را از آن هدف دور کند. نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: راه را نباید عوض کرد و هدف را نباید گم کرد اما هر کسی این مسئولیت را می‌پذیرد باید پاسخگو باشد که می‌تواند در جایگاهی که قرار گرفته سیستم را به آن هدف برساند. وی در ادامه گفت: بازارهای منطقه بر اساس سیاست‌های کلی رهبر معظم انقلاب سرمایه‌گذاری مشترک بین کشورهای منطقه و ایران باید شکل بگیرد. برای این سرمایه‌گذاری رضایت و امنیت در سرمایه‌گذار باید ایجاد شود تا او در کشور سرمایه‌گذاری کند. پزشکیان تصریح کرد: ما نمی‌توانیم با قانون‌‌ها و تصمیمات خلق الساعه و با تغییر مدیران روش‌ها را عوض کنیم. وی عنوان کرد: ثبات در قانون‌گذاری و تصمیم‌گیری و ثبات در برخورد با تولیدکنندگان احترام به کسانی که در این مملکت نخبه هستند و می‌توانند کاری انجام دهند، احترام به کسانی که می‌توانند تولید کنند، برداشتن موانع از سر راه تولید باید صورت بگیرد اگر این کار را بتوانیم انجام دهیم می‌توانیم به رشد ۸ درصدی برسیم. اگر این کار را نکنیم شعار بدهیم، با شعار دادن به این رشد نمی‌رسیم. وی افزود: اگر توانستیم با مردم آشتی کنیم و اگر توانستیم اعتماد سرمایه‌دار و سرمایه‌گذار را جلب کنیم و اعتماد کنند که مسیر ما تثبیت شده است و اینگونه نیست که با عوض شدن من مدیر جهت عوض خواهد شد و سرمایه‌گذاری که کرده است دچار مشکل نخواهد شد این اعتمادسازی است.

در مجلس زمانی که می‌خواستند با FATF مخالفت کنند می‌گفتند اگر ما FATF را بپذیریم آمریکا می‌فهمد که ما چه مقدار دلار را هزینه کرده‌ایم بنابراین آن را نمی‌پذیریم. البته من کاری ندارم که بپذیریم یا نپذیریم حداقل FATF داخلی را پیاده کنیم که مشخص شود این کسی که پول را خورده کجا برده است، بنابراین در داخل کشور می‌توانیم کاری کنیم که پول گم نشود

*ما باید با مردم آشتی کنیم

وی درباره برنامه‌اش برای تقویت سرمایه‌گذاری در کشور گفت: برنامه‌ریزی‌های ما همان برنامه دولت است. ما باید نگاهمان را اصلاح کنیم. من باید با مردم آشتی کنم. من نوعی، سیستم ما باید مردم را به عنوان سرمایه‌های این کشور ببیند. نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: شعار سالی که رهبری امسال داشتند تولید با مشارکت مردم بود بنابراین اگر قرار است مردم را مشارکت دهیم نمی‌شود نگاه محدود با آدم‌هایی که فقط دور و بر خود را می‌بینند مردم را جلب کرد و مشارکت آنها را در این صحنه‌ها عملیاتی کرد. غیرممکن است. پزشکیان خاطرنشان کرد: زمانی ما می‌توانیم مشارکت ایجاد کنیم که اجازه دهیم آنها به میدان بیایند و آزاد باشند و مطمئن باشند که ما با آنها می‌توانیم به اهدافمان برسیم. وی گفت: اگر نخبگان بمانند ما می‌توانیم مشکل این مملکت را حل کنیم. امکان ندارد با آدم‌های غیر نخبه و کم سواد و بی‌تجربه و بی‌سواد این مملکت را به جایی برسانیم غیرممکن است. باید بپذیریم که اگر می‌خواهیم به جایی برسیم سیاست‌های کلی رهبری است. دنبال آدم‌هایی بگردیم که مهارت، علم و انگیزه دارند و بعد به آنها احترام بگذاریم و بخواهیم که کمک کنند که این راه ادامه پیدا کند. وی بیان کرد: بحث بعدی عدالت است، یکی از مهم‌ترین مسائلی که در کشور ما گم شده و عدالت است ما از عدالت سخن می‌گوییم، اما سهم مناطق محروم را هیچ وقت درست پرداخت نمی‌کنیم هم به لحاظ نیروی انسانی و هم از منابع درست پرداخت نمی‌کنیم و هم از نظر فضا و تجهیزات و امکانات. پزشکیان تصریح کرد: شما مرزهای ما را نگاه کنید خوزستان و نفت گاز را نگاه کنید وقتی به روستاها می‌روید خیلی جاها مشکل آب دارند خیلی جاها به لحاظ کار مشکل دارند. این غیر قابل قبول است که ما منابع را به این شکل نامناسب هزینه کنیم. نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: سیستان و بلوچستان و کردستان هم اینگونه هستند اگر نگاه عدالتی که از آن سخن می‌گوییم در میدان عمل چیزی از آن وجود ندارد. همه اطراف تهران بزرگ جمع می‌شوند در صورتی که در سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری پیشگیری از توسعه نامتناسب و انتقال نیروها به مناطق مختلف برای ایجاد تعادل بین منابع و مصارف است. وی بیان کرد: ما باید ابتدا کاری کنیم که معلمان، پزشکان، کارمندان، پرستاران، شرکتی‌ها زندگی‌شان بچرخد. الان آنها گرفتار هستند و زندگی آنها با این روند نمی‌تواند بچرخد مشکلات زیادی دارند.

*برای رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری باید یخ بین دولت و مردم شکسته شود

وی بیان کرد: قدم اول مشارکت مردم و به صحنه کشیدن همه مردم در اقتصاد و شکستن یخ اختلاف میان دولت و مردم است. اکنون بین مردم و دولت شکاف ایجاد شده ما باید مردم را در صحنه نگه داریم، اکنون مغزها و استعدادها و نیروهای نخبه‌ و سرمایه‌های ما به علت رفتارهای ما از کشور خارج می‌شوند. وی خاطرنشان کرد: اینها می‌توانند ما را به آن رشد برسانند وقتی من نیروی انسانی‌ام را از دست بدهم سرمایه‌ای که می‌تواند در کشور سرمایه‌گذاری کند از اینجا برود و یا منابع و پول خود را در خانه نگه دارد و وارد بازار نکند به دلیل بی‌اعتمادی است که نسبت به ما دارد. پزشکیان در ادامه درباره اینکه آیا محتوای برنامه هفتم برای تحقق سیاست‌های کلی را کافی می‌دانید گفت: با توجه به اینکه دولت برای تدوین برنامه هفتم کار کارشناسی انجام داده است، محتوای آن را ندیده‌ام به همین دلیل نمی‌توانم قضاوت کنم، تصور من این است که دولت حتما کار کارشناسی کرده است که برنامه را جهت تصویب به مجلس آورده است. کاری که ما در ادامه باید انجام دهیم این است که بتوانیم مشارکت دانشگاهیان و تولیدکنندگان و کسانی که در بازار سرمایه و تولید هستند را جذب کنیم و موانع را از جلوی راه آنها برداریم و سعی کنیم گره‌ها را باز کنیم. آیین نامه‌هایی که مشکل ایجاد کرده را حذف و براساس چارچوب سیاست‌های کلی رهبری حرکت کنیم. این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه گفت: در مجلس زمانی که می‌خواستند با FATF مخالفت کنند می‌گفتند، اگر ما FATF را بپذیریم آمریکا می‌فهمد که ما چه مقدار دلار را هزینه کرده‌ایم بنابراین آن را نمی‌پذیریم. البته من کاری ندارم که بپذیریم یا نپذیریم حداقل FATF داخلی را پیاده کنیم که مشخص شود این کسی که پول را خورده کجا برده است، بنابراین در داخل کشور می‌توانیم کاری کنیم که پول گم نشود. خیلی راحت می‌توانیم این کار را انجام دهیم و قانون آن هم نوشته شده است. مشکل این است که ما قانون می‌نویسم، اما عمل نمی‌کنیم. برای چه قانون می‌نویسیم وقتی به آن عمل نمی‌کنیم. وی درباره اینکه برنامه دولت شما جهت تحقق اهداف برنامه هفتم برای ریشه کن کردن فقر مطلق چیست گفت: دولت من همان برنامه‌ای که نوشته شده است را قرار است پیگیری کند. آنچه که می‌تواند هزینه را از دوش این مردم بردارد و ما را به عدالت نزدیک کند این است که دولت، مجلس و قوه قضائیه بر سر سفره‌‌ای بنشینند که مردم نشسته‌اند و برای آنها پهن کرده‌اید نه اینکه دولت، مجلس، قوه قضائیه، ناظرین و مجریان سفره دیگری برای خود پهن کنند. پزشکیان ادامه داد: ما در آموزش و پرورش برای عده‌ای مدارسی را ایجاد کرده‌ایم که با هزینه‌های سرسام‌آور اداره می‌شود و دانش آموزان را آموزش می‌دهند و اکثر کسانی که وارد دانشگاه‌های دولتی می‌شوند نیز از این افراد هستند و اکثر دانش آموزان دولتی نمی‌توانند دانشگاه بیایند. در حالی که در هیچ جای دنیا آموزش را به این شکلی که ما برخورد می‌کنیم با آن برخورد نمی‌کنند. وی گفت: اگر می‌خواهیم آن ضریب درست شود باید بر اساس عدالت آموزش دهیم، براساس عدالت خدمات سلامت ارائه دهیم و براساس عدالت به سالمندان و مناطق محروم توجه ویژه کنیم آن زمان است که ضریب عادلانه می‌شود. پزشکیان گفت: تقصیر ماست و ما مقصر هستیم اگر اتفاقی در این جامعه دارد رخ می‌دهد مقصر ما هستیم که در قبال تصمیمات گرفته شده پاسخگویی نداریم. ما باید خود را اصلاح کنیم و اگر خودمان را اصلاح کنیم مردم عزیز کشورمان به ما اعتماد می‌کنند و ما را قبول می‌کنند. چرا اعتماد نمی‌کنند برای اینکه با آنها صادق نیستیم. وی گفت: در آخرت از صداقت ما سوال خواهند کرد اگر با مردم صادقانه رفتار کنیم، مردم عزیز ما عزیز و بزرگ هستند و پای انقلاب مانده‌اند.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار