| کد مطلب: ۱۱۲۰۳۲۴
لینک کوتاه کپی شد

واکنش‌های جهانی جواب داد

توقف حمله به رفح

آرمان ملی- احسان اسقایی: چند هفته‌ای بود که کابینه امنیتی و جنگی اسرائیل طرح‌های مختلفی را برای حمله به رفح آماده کرده بود. طرح‌هایی که البته از ابتدا بسیاری از کشورهای جهان به این علت که جمعیت کل غزه در رفح متمرکز شده بودند با آن مخالفت می‌کردند.

 توقف حمله به رفح

اما در اسرائیل اعضای کابینه جنگ این رژیم تاکید می‌کردند که چون اعضای حماس در بین آوارگان فلسطین در رفح حضور دارند و تل‌آویو نیز جز به نابودی حماس به چیز دیگری نمی‌اندیشد به رفح حمله خواهد کرد. در برخی خبرها آمد که ایالات متحده آمریکا نیز در جریان طرح‌های اسرائیل برای حمله به این اردوگاه قرار گرفته است و تحلیلگران معتقدند بودند آمریکا از این جهت قصد دارد در جریان نوع حمله اسرائیل قرار گیرد که حمله ارتش اسرائیل به رفح هزینه دو چندانی روی دست کاخ سفید نگذارد وگرنه ایالات متحده آمریکا بارها همراستا با کابینه جنگی اسرائیل اعلام کرده که حماس نباید هیچ آینده‌ای در غزه داشته باشد. بعد از خروج اسرائیل از بخش‌هایی از غزه شاهد بودیم که اسرائیل گهگاه به این اردوگاه حمله می‌کرد و در نهایت نیز عملیات متوقف می‌شد و البته تعدادی هم از آوارگان فلسطینی در این اردوگاه مجروح و شهید می‌شدند.

*خونریزی در اردوگاه غیر نظامیان

هرچند نظامیان اسرائیل به صورت روزانه و طی عملیات‌های کوچک اقدام به نفوذ در رفح می‌کردند به طوری که توانستند دسترسی فلسطینیان به مرز رفح با مصر را با محدودیت روبه‌رو کنند اما در نهایت تصمیم گرفته شد که به این اردوگاه نه در قالب عملیات‌های کوچک بلکه به صورت گسترده‌ای حمله شود. به گزارش خبرگزاری‌ها ارتش اسرائیل به محله تل‌السلطان در غرب رفح حملات توپخانه‌ای ترتیب داده و با پهپاد بمباران کرد. در نتیجه حملات ارتش اسرائیل به مدارس، بیمارستان و مراکز بهداشتی در تل‌السلطان، مجدد خانواده‌های فلسطینی آواره شدند. همچنین اسرائیل چادر آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (انروا) که خانواده‌های فلسطینی در آن اقامت داشتند را بمباران کرد. شاهدان عینی نیز ابراز داشتند که بمباران ارتش اسرائیل باعث شد بسیاری از چادرهای اردوگاه در آتش بسوزد. ایسنا نوشت: در این جنایت حدود ۵۰ نفر از فلسطینیان، شهید و ده‌ها نفر زخمی شده‌اند. دفتر اطلاع‌رسانی دولت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد، ارتش اشغالگر صهیونیستی بیش‌ از ۱۰ مرکز اسکان آوارگان فلسطینی را در رفح بمباران کرده است. ارتش رژیم صهیونیستی، چادرها و مراکز اسکان آوارگان در شمال‌غرب رفح را با ۷ موشک و بمب بزرگ بمباران کرد.

*واکنش‌های جهانی

این اقدام اسرائیل به رغم هشدارهای کشورهای مختلف جهان و سازمان‌های بین‌المللی صورت گرفت. از این رو در سطوح مختلف از سازمان‌های بین‌المللی تا سران کشورهای مختلف جهان به این حمله واکنش شدیدی نشان دادند. وزیر خارجه کانادا در پیامی در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق)، نوشت: از حمله (رژیم) اسرائیل به اردوگاه آوارگان فلسطینی در رفح وحشت‌زده شدم. وزیر امور مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که اوتاوا به ۵ هزار نفر از ساکنان غزه روادید این کشور را اعطا می‌کند. دبیرکل سازمان ملل در پیامی در حساب کاربری خود نوشت: من اقدامات (رژیم) اسرائیل را که منجر به کشته شدن تعداد زیادی از غیرنظامیان بی‌گناهی شد که فقط به دنبال سرپناهی در این درگیری مرگبار بودند، محکوم می‌کنم. جوسپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز خواستار توقف فوری عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در رفح شد و تاکید کرد: حمله اخیر (رژیم) اسرائیل به اردوگاه آوارگان فلسطینی در رفح را به شدیدترین وجه محکوم می‌کنم.

*اسرائیل حکم دیوان را نقض کرد

دیوان بین‌المللی دادگستری روز جمعه با ۱۳ رای موافق و ۲ رای مخالف حکم توقف فوری عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در رفح را صادر کرد و بازگشایی گذرگاه رفح را برای ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه خواستار شد. این حکم دیوان با استقبال گسترده‌ای در سطح بین‌المللی همراه شد. با این وجود اسرائیل اقدام به حمله به اردوگاه رفح کرده است که این حمله می‌تواند نقض کامل یک حکم بین‌المللی باشد و نخست‌وزیر اسرائیل را بیش از گذشته تحت پیگرد دیوان بین‌المللی دادگستری قرار دهد چرا که برخی خبرها از احتمال صدور حکم بازداشت وی از سوی دیوان خبر می‌دهند.

*هراس در اسرائیل و توقف دستور حمله

 واکنش‌های گسترده جهانی به حمله به رفح باعث شده که اسرائیل بالاخره از حمله به رفح کوتاه بیاید. چرا که کابینه جنگ رژیم صهیونیستی دستور حمله به رفح را لغو کرده است.

 

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار