| کد مطلب: ۱۱۳۳۹۱۱
لینک کوتاه کپی شد

تامین آب نیروگاه سیکل ترکیبی پرند از پساب شهر پرند؛

گام گروه مپنا در صرفه‌جویی آب و محافظت از محیط زیست

شرکت پروژه تولید برق پرند مپنا طی تابستان ۱۴۰۳ طرح تامین آب نیروگاه سیکل ترکیبی پرند از پساب این شهر را با احداث پمپ‌خانه پساب راه اندازی کرد و به این ترتیب پساب خروجی تصفیه خانه شهر پرند برای تامین آب مورد نیاز نیروگاه سیکل ترکیبی پرند به این نیروگاه انتقال یافت.

گام گروه مپنا در صرفه‌جویی آب و محافظت از محیط زیست

آرمان ملی آنلاین - مصرف آب نیروگاه گازی پرند از بدو تاسیس از طریق آب شرب شهرپرند تامین می‌شد. پس از واگذاری نیروگاه پرند به شرکت مپنا در سال ۱۳۹۲ بررسی‌های اولیه جهت تبدیل نیروگاه پرند به سیکل ترکیبی انجام و طی این مطالعات مشخص شد که تامین آب واحدهای بخار از منابع آب شیرین منطقه در سال‌های آتی با محدودیت جدی مواجه خواهد شد. لذا استفاده از پساب تصفیه شده فاضلاب شهر پرند به عنوان یک راهکار مطمئن جهت تامین آب نیروگاه مطرح شد و با توجه به اهمیت این طرح از منظر تضمین تولید نیروگاه از یک سو و لزوم صرفه جویی قابل ملاحظه در مصرف آب شهری از سوی دیگر در دستور کار مپنا قرار گرفت.

شرکت تولید برق پرند مپنا بنا به رسالت خود در مسائل محیط زیستی جهت عقد قرارداد خرید تضمینی پساب، از شرکت آب و فاضلاب جنوب غرب استان تهران، اقدام به سرمایه گذاری در احداث فازهای جدید تصفیه خانه پرند نیز می‌نماید. مطابق این قرارداد شرکت به مدت ۲۵ سال پساب تصفیه خانه پرند را خریداری و شرکت آبفای جنوب غرب استان تهران، عواید ناشی از فروش پساب را جهت احداث فازهای جدید تصفیه خانه پرند هزینه می‌کند. این قرارداد در سال ۱۳۹۵ به شرکت تولید برق پرند مپنا ابلاغ شد. سهم شرکت تولید برق پرند مپنا از پساب معادل ۱۷۰۰ مترمکعب در شبانه روز است.

مصارف پساب در نیروگاه برق پرند

بخش عمده مصرف آب در نیمه نخست سال مربوط به آبیاری فضای سبز است که در اوج مصرف به ۶۰۰ مترمکعب در شبانه روز نیز می‌رسد، ضمن آنکه میزان مصرف آب دمین مورد نیاز نیروگاه در اوج مصرف، بالغ بر ۴۰۰ مترمکعب در هر شبانه روز است.

تامین آب نیروگاه از پساب، مستلزم انجام طرح آبرسانی، ذخیره و تصفیه تکمیلی پساب و اصلاح سیستم آبیاری فضای سبز نیروگاه با استفاه از پساب است شامل پروژه‌هایی مثل:

• طراحی، تامین تجهیزات و ساخت تصفیه خانه تکمیلی داخل نیروگاه

• طراحی، تامین تجهیزات و ساخت مخزن ۴۰۰ مترمکعبی جهت محل تخلیه پساب ورودی

• طراحی، تامین تجهیزات و احداث خط انتقال جهت انتقال پساب از تصفیه خانه به داخل نیروگاه به طول هفت کیلومتر

• طراحی، تامین تجهیزات و احداث پمپ‌خانه در محل تصفیه خانه پرند

• اصلاح سیستم آبیاری فضای سبز نیروگاه جهت استفاده از پساب

در سال ۱۳۹۹ طراحی، تامین و ساخت دو مخزن بتنی هریک به ظرفیت ۲۰۰ مترمکعب و طراحی، تامین و احداث تصفیه خانه تکمیلی پرند آغاز و در آذر سال ۱۴۰۱ راه اندازی آزمایشی شد. سیستم تصفیه خانه تکمیلی نیروگاه با بهره گیری از به‌روز ترین فناوری دنیا امکان تصفیه ۴۸ مترمکعب پساب در هر ساعت را داراست. پساب ورودی پس از عبور تجهیزات تصفیه خانه پساب با ظرفیت ۳۰ مترمکعب در ساعت، روانه بخش تولید آب دمین نیروگاه می‌شود.

احداث خط انتقال و پمپ‌خانه پساب

جهت بهره‌برداری مستمر از تصفیه خانه تکمیلی داخل نیروگاه نیاز به احداث خط انتقال بود که با توجه به ضرورت احداث پمپ‌خانه، از اواخر سال ۱۴۰۰ پس از انجام بررسی مسیرهای موجود و با در نظر گرفتن موانع منطقه‌ای، دسترسی، امکان‌سنجی مجوزها و… بهینه‌ترین مسیر انتخاب و به طول هفت کیلومتر احداث شد.

یکی ازمهمترین چالش‌های پیش رو در زمان احداث پمپ‌خانه پساب، استقرار پمپ‌خانه در تصفیه خانه پرند بود؛ چرا که مطابق قرارداد با آبفای جنوب غرب استان تهران، محل تحویل پساب بیرون از تصفیه خانه پرند است. پس از توافق صورت گرفته، طراحی پمپ‌خانه طی آذرماه سال ۱۴۰۲ شروع و سرانجام در ابتدای تیرماه ۱۴۰۳ عملیات اجرایی آن به پایان رسید.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار