| کد مطلب: ۱۱۱۳۶۲۷
لینک کوتاه کپی شد

نخستین سامانه ذخیره‌ساز انرژی گروه مپنا بهره‌برداری شد

سامانه ذخیره‌ساز انرژی Battery Energy Storage System گروه مپنا با حضور مدیرعامل مپنا در محوطه ساختمان میرداماد شرکت مپنا به بهره‌برداری رسید.

نخستین سامانه ذخیره‌ساز انرژی گروه مپنا بهره‌برداری شد

آرمان ملی آنلاین - سامانه BESS گروه مپنا، دارای ظرفیت ۲۵۰ کیلووات و انرژی یک مگاوات ساعت است که از توانایی برق‌‎رسانی به میزان ۴ ساعت برخوردار است.

این سامانه دارای قابلیت ذخیره انرژی برق در زمان کاهش تقاضا و تزریق برق به شبکه در زمان مورد نیاز بوده و متشکل از چهار کلاستر باتری، مبدل الکترونیک قدرت، سوییچ‌گیر، سیستم اعلان و اطفاء حریق و … است.

انعطاف پذیری و قابلیت اطمینان بیشتر شبکه برق، توازن تولید و مصرف برق در شبکه در ساعات اوج مصرف و ساعات عادی، افزایش راندمان خطوط انتقال و راندمان نیروگاه‌ها و کاهش مصرف سوخت‌های نیروگاهی از جمله قابلیت‌ها و مزایای سامانه BESS محسوب می‌شود.

در نشست مقدماتی مراسم افتتاح این پروژه مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) گفت: برای نخستین بار در کشور، دانش طراحی و ساخت سامانه BESS در شرکت مکو بومی شده است و این سامانه دارای استانداردها و گواهینامه‌های معتبر است.

محمدحسین رفان افزود: از جمله کاربردهای این سامانه می‌توان به امکان استفاده در مزارع خورشیدی و بادی، مراکز تجاری و …اشاره کرد و ما آماده تحویل این سامانه به متقاضیان و مشتریان هستیم.

همچنین معاون منابع انسانی شرکت مپنا خاطرنشان کرد: ساختمان شرکت مپنا از همه امکانات لازم برای مصرف برق محیط از جمله برق شهری، دیزل ژنراتور و CHP برخوردار است، با این حال رویکرد مپنا آن است که از این پس به ویژه در فصول گرم و تابستان از برق شبکه استفاده نکنیم.

غلامحسین سمندگانی گفت: استفاده از BESS در همین راستا هدف‌گذاری شده و این سامانه به صورت پایلوت در ساختمان میرداماد شرکت مپنا نصب و بهره‌‎برداری شد. او افزود: برق تولیدی BESS پاک و پایدار بوده و آلودگی زیست محیطی ندارد.

مدیرعامل گروه مپنا نیز در این نشست به طرح موضوعات مختلف در زمینه طراحی، ساخت و وجوه گوناگون سامانه BESS و نیز مزیت‌های اصلی آن پرداخت.

محمد اولیاء اظهار کرد: سامانه ذخیره‌ساز انرژی برق BESS می‌تواند بخشی از نیاز شبکه را به صورت پایدار و پاک تامین کند.

مدیرعامل گروه مپنا تاکید کرد: سرمایه‌گذاری برای ساخت سامانه BESS با هدف توسعه شبکه برق کشور در برنامه مپنا قرار دارد.

سیستم BESS مبتنی بر شارژ و دشارژ باتری‌های لیتیوم یون، با طراحی و ساخت شرکت برق و کنترل مپنا برای نخستین بار در ایران انجام شده است. این سامانه در زمان‌های کم بار با اخذ توان از شبکه و ذخیره آن در باتری‌ها، امکان مشارکت در تزریق توان به شبکه برق را در شرایط پربار به ویژه در فصل تابستان فراهم می‌کند و احتمال بی‌برقی شبکه را کاهش می‌دهد.

این سیستم علاوه بر امکان استفاده مستقل در صنایع و شبکه‌های توزیع، می‌تواند در مولدهای تجدیدپذیر از جمله مزارع بادی و خورشیدی امکان حصول حداکثر انرژی از منابع تجدیدپذیر را فراهم کند. از کاربردهای دیگر سیستم BESS تامین مصارف داخلی شبکه‌های جزیره‌ای مستقل از شبکه سراسری برق است.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار