| کد مطلب: ۱۰۶۶۵۱۷
لینک کوتاه کپی شد

خواست پدرزن رئیسی اجرا شد! / تفکیک جنسیتی در دانشگاه فردوسی مشهد

آرمان ملی : پایگاه خبری «چند ثانیه» از جداکردن دختران و پسران در دانشگاه فردوسی مشهد خبر داد.

خواست پدرزن رئیسی اجرا شد! / تفکیک جنسیتی در دانشگاه فردوسی مشهد

غفاری، معاون دانشجویی دانشگاه فردوسی گفت: کلاس‌های دانشگاه فردوسی تفکیک جنسیتی نشده است بلکه دختران و پسران باید در کلاس به‌صورت ردیف‌های جداگانه بنشینند و این نامه طبق آیین‌نامه شورای انقلاب فرهنگی بوده است و چیز جدیدی نیست. پیش از این هم در مترو میان زنان و مردان پرده کشیدند و مسئولان مترو در توجیه این اقدام  گفتند که خواست مردم بوده است! اما همان زمان مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران اظهارکرد: «به‌نظر می‌رسد طرح نصب شده روی این موانع شیشه‌ای خیلی مورد توجه مسافران قرار نگرفته و با نقدهایی روبه‌رو شده است.» یعنی اعتراض به این اقدام، به تصاویر بر روی پرده‌ها تقلیل داده شد! برخی پس از خواندن این سطور به یاد اظهارات حسن روحانی در جریان تبلیغات انتخاباتی سال 96 در سالن 12 هزار نفری آزادی افتادند که با کنایه به رقیب اصلی‌اش گفت: «من اینها را می‌شناسم.... روی کار بیایند در پیاده‌روها دیوار می‌کشند و می‌خواهند همه جا را ‎مردانه زنانه کنند!» در آن روز اصولگرایان این اظهارات روحانی را غیرواقعی و سیاه‌نمایی خواندند.

*تفکیک جنستی خواست علم‌الهدی است

تاکید بر جداسازی زنان و مردان در مشهد پررنگ بود و هست بنابراین اکنون که خبر جداسازی دانشجویان منتشر می‌شود، چندان عجیب نیست. آیت‌ا... علم‌الهدی امام جمعه مشهد و پدر همسر رئیس‌جمهور از جمله افرادی است که بر جداسازی دانشجویان تاکید دارد. او حتی سال 95 به این موضوع می‌پرداخت و می‌گفت: «وقتی بنا شد در کلاس درس پسری کنار دختری بنشیند که این دختر آرایش کرده و موهایش پریشان است و بوی عطر آن در بینی این پسر پیچیده است این معلم چگونه می‌تواند از این ۲ جوان ۲ انسان بسازد.» او در فروردین سالجاری بیان داشت: «فسق و فساد یک عده جوان که حتم باید در سلف سرویس دانشگاه، دختر و پسر باهم بنشینیم و باهم غذا بخوریم، این لامذهبی‌ها ظهور و بروز پیدا می‌کند پس معلوم می‌شود تهاجم دشمن به دین شما از همه چیز بیشتر است، چون دین شما و ایمان شما را بنیه این نظام می‌داند؛ اگر دین شما لطمه پیدا کرد و ضربه خورد، بر پیکر استحکام و بنیه نظام ضربه وارد می‌شود و راه برای دشمن بیشتر باز می‌شود.»

*تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها در دولت‌های مختلف

مواضع مسئولان درباره تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها در دولت‌های مختلف چگونه بود؟ مصطفی معین، نخستین‌ وزیر علوم دولت اصلاحات ومخالف جدی جداسازی دانشجویان بود. مخالفت‌های او با برخی سیاست‌های تندروها سبب استعفایش شد و می‌گوید: «اولین دلیل استعفای من  برخورد اعمال شده با دانشگاه‌ها و دومین محور آن تداخل جدی وظایف کاری وزیر علوم با شورای عالی انقلاب فرهنگی بود. زیرا که نمی‌توانستم دانشگاه‌ها را جهت دهم.» جعفر توفیقی پس از معین وزیر علوم اصلاحات شد که او هم مخالفت صریح خود با تفکیک جنسیتی را بارها اعلام کرده است. توفیقی تاکید کرده که «موردی من برخورد نکردم که حضرت امام در خطاب به دانشگاهیان اشاره به این مساله کرده باشند که باید مثلا تفکیک جنسیتی باشد و باید دختر و پسرها جدا باشند و یا ما باید دانشگاه جدا داشته باشیم.» در دولت احمدی‌نژاد نگاه به تفکیک جنسیتی متفاوت بود. در سال 90 احمدی‌نژاد که رئیس‌جمهور بود در نامه‌ای به دو وزیر دولت دهم ضمن تاکید بر ضرورت خودداری از اقداماتی که آن را سطحی و غیر عالمانه نامید، مخالفت خود را با اجرا شدن تفکیک جنسیتی (طرح عدم اختلاط) در دانشگاه‌ها اعلام کرد. اما از سوی دیگر کامران دانشجو که وزیر علوم آن دولت بود از موافقان طرح تفکیک است و گفته بود: «قانون را که می‌گوید دانشجویان زن و مرد لازم است در کلاس‌های درس در دو ردیف جداگانه بنشینند را اجرا می‌کنیم. جدا کردن دختران و پسران در کلاس‌های عمومی و در کلاس‌هایی که تعداد دختران و پسران به حدی است که بتوان جدایشان کرد چه اشکالی دارد. آنها که ناراحتند آیا می‌میرند؟» دولت روحانی نسبتی با تفکیک جنسیتی نداشت چنان که رضا فرجی دانا وزیر علوم آن دولت تاکید کرده بود: «لفظی به نام تفکیک جنسیتی در سند دانشگاه اسلامی وجود ندارد.» پس از او محمدعلی نجفی وزیر شد که او هم مانند فرجی دانا معتقد است: «امام معتقد بوده مسأله تحصیل دانشجویان دختر و پسر در یک فضا و یک سقف نه منع شرعی دارد و نه منع اجتماعی.» زلفی وزیر علوم دولت سیزدهم اما در ابتدا تاکید کرد که «تصمیمی برای تفکیک جنسیتی نداریم».

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار